Šikana: mýty a realita - Mýtus sedmý: Může za to výchova!

Vydáno: 4 minuty čtení

Mýtus sedmý: Může za to výchova!

Šikana: mýty a realita
PhDr.
David
Čáp
psycholog, lektor projektu Minimalizace šikany
Může za to výchova! Jak často právě touto větou definujeme příčinu všeho možného. Někdo vyrušuje, někdo je vulgární, někdo řeší spory hrubým násilím a někdo jiný se zase chová bojácně či nejistě. Název dnešního mýtu nechci úplně vyvracet, jelikož vliv výchovy na naše chování je samozřejmě nepopiratelný. Spíše chci vyvrátit jistotu, s jakou jej vyslovujeme. Jeho nebezpečí tkví zejména v tom, že se s tímto vysvětlením spokojíme a jsme rozladěni výchovnými metodami některých rodičů.
Proč nám tento „téměř“ mýtus tak vyhovuje? Protože nabízí vysvětlení a nenutí nás danou situaci řešit. U agresivního žáka konstatujeme, že takový prostě je, a nezbývá nám, než vydržet do jeho odchodu na jinou školu. Žák, který se nedokáže prosadit nebo ubránit ostatním, nás naopak navádí k povzdechnutí a k politování.
A proč v nás vyvolává negativní pocity vůči rodičům? Protože vidíme viníka a máme na koho svést odpovědnost za takové chování. To je ale nebezpečné, protože tím je v ohrožení spolupráce s rodičem. Někdy to chceme rodiči „pěkně vytmavit“ a říct mu, co svým přístupem k dítěti způsobuje. Pokud to uděláme ve stavu rozčilení, pravděpodobně dojde k porážce. Naší i nešťastného žáka. Rodič nás bude vnímat jako kritika a je velmi nepravděpodobné, že s námi bude spolupracovat a řídit se našimi radami.
Výchova vlastního dítěte je podle mého názoru ten nejtěžší úkol, který na dospělého člověka čeká. Vychovávat nás nikdo nenaučí. Spíše se snažíme vychovávat jinak, než to dělali naši rodiče. Uvědomujeme si jejich přehmaty, kterých se na nás dopustili a pokoušíme se jim vyhnout. Po nějaké době si možná uvědomíme, že se nevědomky k jejich chybám vracíme a opakujeme je. To však neznamená, že jsme všichni nespokojeni s tím, jak nás rodiče vychovávali. Jistě se ve své zkušenosti i inspirujeme. Kam tím ale směřuji? K jedné velmi důležité premise, která mne několikrát při práci s rodinou zachránila. Jde o to, že
prakticky všichni rodiče
(nepočítám ty, kteří své děti přímo a vědomě týrají)
vychovávají nejlépe, jak dokážou.
Někdy jim to možná moc nejde, ale určitě to myslí dobře.
Na tuto premisu prosím pamatujme, až budeme rodičům vysvětlovat, že něco není ideální. Spíše než kritika zapůsobí ocenění, že se s námi o tak intimní věci, jakou výchova bezesporu je, hodlá bavit. Stejně tak je výhodnější poukázat na nevýhodnost takového jednání pro dítě, než sdělovat, co všechno je špatně. K tomu mne napadá ještě jedna důležitá věc. To je mytické přesvědčení, že vychovávají pouze rodiče. Podle mne nás obecně výchova v rodině připravuje spíše na setkání s dospělými než s vrstevníky. Rodina nás nikdy plně nepřipraví na život ve skupině, do které přichází každý s trochu jiným hodnotovým systémem, osobní zkušeností a odlišnými pravidly.
Toto je zcela jistě velkou výchovnou doménou školy. A není to úkol nikterak jednoduchý. Sladění různých rodinných zkušeností, pravidel a hodnot je možné pouze tehdy, pokud budeme společně tvořit pravidla ve třídě a ukazovat, jak spolu budeme vycházet. Tím se ale vracím k minulému mýtu, kde jsme se dotkli slova autorita. I na tomto místě chci zopakovat, že nejlepší prevence šikany spočívá ve srozumitelných pravidlech, respektu k druhým a otevřené komunikaci.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Doprovod žáka do nemocnice
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Úvod do formativního hodnocení

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz

Články

Šikana: mýty a realita - Mýtus první: To se u nás stát nemůže!
Šikana: mýty a realita - Mýtus druhý: Stejně si za to může sám!
Šikana: mýty a realita - Mýtus desátý: Stejně nám nikdo nepomůže!
Šikana: mýty a realita - Mýtus šestý: Přísnost je nejlepší prevence
Šikana: mýty a realita - Mýtus pátý: Dvojka z chování to vyřeší!
Šikana: mýty a realita - Mýtus osmý: Musí si to vyřídit mezi sebou!
Šikana: mýty a realita - Mýtus devátý: Vždyť mu to kouká z očí!
Šikana: mýty a realita - Mýtus čtvrtý: To si musím vyřešit sám a rychle!
Šikana: mýty a realita - Mýtus třetí: Internet a okolí školy se nás netýkají!