Šetření finanční gramotnosti v rámci PISA 2012

Vydáno:

Na jaře roku 2012 proběhlo nejen v České republice, ale také v dalších 65 zemích světa šetření OECD PISA (Programme for International Student Assessment). Více než 6 000 českých patnáctiletých žáků z téměř 300 náhodně vybraných škol vyplnilo připravené testy z oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Tyto tři oblasti jsou testovány v pravidelných tříletých cyklech od roku 1998, kdy bylo šetření PISA provedeno poprvé.

Šetření finanční gramotnosti v rámci PISA 2012
Mgr.
Simona
Křečková
 
členka realizačního týmu PISA
Každý cyklus potom věnuje zvýšenou pozornost jedné z těchto oblastí, která je v šetření prozkoumána detailněji (v roce 2012 to byla matematická gramotnost). Vedle toho je testovaná problematika v jednotlivých cyklech projektu rozšiřována o další oblasti, které se ukazují být klíčové pro úspěšné fungování žáků v budoucím životě. Jednou z nich je oblast
finanční gramotnosti.
Mezinárodní šetření finanční gramotnosti jako priorita OECD
OECD se dlouhodobě snaží přispět k rozvoji finanční gramotnosti v reakci na negativní dopady nízké úrovně finanční gramotnosti v členských zemích. V roce 2008 zahájilo OECD projekt INFE (International Network on Financial Education- Mezinárodní síť pro finanční vzdělávání), který v současné době zastřešuje více než 220 institucí z více než 100 zemí. Projekt zahrnuje širokou škálu aktivit, zaměřujících se především na rozvoj vhodných nástrojů vzdělávací politiky pro zlepšování úrovně finanční gramotnosti v jednotlivých zemích. Mezinárodní měření finanční gramotnosti patří do skupiny prioritních aktivit projektu.
V důsledku výše uvedeného se OECD rozhodla zařadit testování finanční gramotnosti do šetření PISA 2012. Vůbec poprvé tak byla měřena úroveň finanční gramotnosti v mezinárodním kontextu. Je třeba dodat, že testování finanční gramotnosti tvořilo volitelný modul šetření PISA, a zúčastněné země si tak mohly samy zvolit, zda se do něj zapojí. Kladně se rozhodlo 19 zemí včetně České republiky, což představuje necelou jednu třetinu všech zemí zapojených do šetření PISA 2012.
Příprava a realizace šetření finanční gramotnosti
Samotné realizaci šetření finanční gramotnosti předcházela fáze příprav testových nástrojů, která se odvíjela výhradně od obsahu koncepčního rámce šetření.
Koncepční rámec
představuje stěžejní dokument celého šetření a je klíčem k tomu, aby získaná data byla validní, reliabilní a interpretovatelná. Vývoj koncepčního rámce vyžaduje např. stanovení pracovní definice finanční gramotnosti a popis hypotéz, které tvoří její základ; vytvoření souboru hlavních kritérií, která by měla být zohledněna při tvorbě testových úloh; operacionalizaci těchto kritérií (vycházející z dostupné literatury a zkušeností s realizací jiných rozsáhlých šetření) aj.
Finanční gramotnost byla pro účely šetření PISA 2012 definována následovně:
„Finanční gramotnost zahrnuje znalost a porozumění finančním konceptům a rizikům, dále dovednosti, motivaci a sebedůvěru potřebnou pro uplatnění těchto znalostí a porozumění s cílem činit efektivní rozhodnutí v různých situacích souvisejících s financemi, zlepšit finanční situaci jedince či celé společnosti a umožnit zapojení do ekonomického života.“
Na základě operacionalizace této definice byly následně vymezeny konkrétní oblasti
znalostí
(peníze a transakce, plánování a hospodaření s financemi, riziko a výnos a finanční prostředí) a
kognitivních procesů
(identifikace finančních informací, analýza informací ve finančním kontextu, vyhodnocování finančních záležitosti, uplatnění finančních znalosti), které se staly předmětem testování. Jednotlivé úlohy pak byly zasazeny do předem definovaných kontextů, ve kterých jsou znalosti, porozumění a dovednosti z dané oblasti uplatňovány (např. oblast vzdělávání a práce či domova a rodiny).
Následný vývoj úloh musel plně korespondovat s jednotlivými definicemi a musel zajistit rovnoměrné zastoupení jednotlivých oblastí v testu. Všechny úlohy, které měly být použity v hlavním šetření PISA 2012, bylo nutné ověřit v pilotním šetření, na jehož základě byly některé z nich upraveny či úplně vyřazeny. Pozitivním faktem však zůstává, že
některé z těchto úloh byly uvolněny, a veřejnost má tak možnost se s těmito úlohami
(a způsobem jejich vyhodnocování) blíže seznámit. Uvolněné úlohy z finanční gramotnosti, stejně jako český překlad koncepčního rámce, lze nalézt na webových stránkách projektu (www.pisa2012.cz) a také na stránkách České školní inspekce, která zaštiťuje realizaci projektu v České republice (www.csicr.cz).
Typy úloh v testu finanční gramotnosti
Test finanční gramotnosti se skládal z
široké škály úloh různé obtížnosti
, aby poskytl co nejucelenější obrázek o znalostech a dovednostech zdatnějších i slabších žáků. Zadání úloh obsahovalo nejrůznější stimuly ve formátu textu, tabulky, schématu, grafu či ilustrací, po nichž následovala vlastní otázka. Podle povahy otázky lze rozlišit dva základní typy úloh, které se v testu vyskytly: tzv.
uzavřené úlohy
(žáci volí jednu či více z nabízených možností) a tzv.
otevřené úlohy
(žáci vepisují svou odpověď v rozsahu několika slov až několika vět, případně provádějí výpočet).
Otevřené úlohy kladou velmi vysoké nároky na vyhodnocování (bylo provedeno týmem vyškolených odborníků), nicméně poskytují žákům jedinečnou možnost podat rozvinutou odpověď, vysvětlit své rozhodnutí či demonstrovat konkrétní postup řešení předloženého problému. Žáci v pilotním šetření měli např. učinit (a vysvětlit) finanční rozhodnutí ohledně nákupu zeleniny či identifikovat negativní finanční dopady navrhované půjčky. Úlohy s výběrem odpovědi potom např. vyžadovaly, aby žáci správně vyhodnotili údaje z grafu pohybu akcií a rozhodli o pravdivosti nabízených tvrzení (pravdivé vs. nepravdivé) či vybrali z nabízených finančních částek tu, která znázorňuje čistý příjem na předložené výplatní pásce. Tyto úlohy nevyžadují složité vyhodnocování a žákovi je zpravidla udělen bod za výběr správné možnosti, resp. za správné posouzení několika výroků v rámci jedné úlohy.
Očekávané výstupy testu finanční gramotnosti
Zveřejnění výsledků
v testu finanční gramotnosti, který byl součástí hlavního šetření PISA 2012, je plánováno na červen 2014. Na základě získaných dat bude možné provést několik analýz. Vedle základních popisných charakteristik, jako jsou výsledky českých chlapců a dívek, výsledky žáků na jednotlivých typech škol či v jednotlivých krajích České republiky, bude možné provést analýzu výsledků finanční gramotnosti ve vztahu k ekonomickému a sociokulturnímu zázemí žáků, resp. k imigrantskému původu rodiny žáka. Dále bude možné najít
souvislosti mezi úrovní finanční gramotnosti a gramotnosti matematické a čtenářské
u jednotlivých žáků a provést detailní analýzu úrovně finanční gramotnosti ve vztahu k poskytování vzdělávání v oblasti financí. V neposlední řadě se nabízí
mezinárodní komparace
dosažených celkových výsledků finanční gramotnosti. Zpracování získaných dat bude tedy směřovat nejen k deskripci aktuální úrovně finanční gramotnosti v České republice a dalších zemích, ale pokud možno také k vysvětlení daného stavu a identifikaci faktorů, který tento stav ovlivňují.
Šetření PISA 2012 je součástí projektů Kompetence III a Kompetence I, které jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.