Sedm rad, jak zadat výrobu školního webu

Vydáno:

Chcete pro svoji školu kvalitní web? Pak budete jednat s internetovou firmou, která ho pro vás vyrobí. Jak při tom postupovat, na co se soustředit a na co si dát pozor?

 

Sedm rad, jak zadat výrobu školního webu
Ivan
Vovk,
konzultant Antee
Stanovte si rozpočet
Kolik vlastně stojí školní web? Řádově půjde o nižší desetitisíce – přesná částka se odvíjí od rozsahu webu, grafiky, funkcí a dalších faktorů. Pokud právě vybíráte dodavatele a chcete chodit na schůzky informovaní, zeptejte se kolegů z jiných škol, kolik do webu investovali. Rychle tak získáte základní přehled. Až budete dělat orientační rozpočet, myslete na to, že web něco stojí i poté, co je spuštěn, pokud se tedy nerozhodnete pro open source (viz rámeček). Provoz a technická podpora vychází většinou na stokoruny měsíčně.
Neporovnávejte neporovnatelné
Při svém průzkumu mezi kolegy se možná setkáte se dvěma weby, co vypadají podobně, ale každý z nich byl za úplně jinou částku. Důvodem zřejmě bude, že některé funkce jako laik nevidíte. Například jeden z webů může být responzivní, což znamená, že se dobře zobrazuje i na mobilních zařízeních, a druhý tuto úpravu nemá. Mimochodem v době, kdy jsou mladí lidé s mobily a tablety doslova srostlí, je responzivní vzhled nutností.
Slevy? Radši chtějte bonusy
Jakkoli vám to zní zvláštně, není příliš strategické chtít po dodavateli webu slevu. Stejně vám ji neposkytne – musí vykázat zisk. A když na ni přistoupí, může se to projevit na kvalitě odvedené práce. Mnohem lepší je říct si v rámci dohodnuté ceny o bonusy. Můžete tak třeba pro každou třídu získat jednoduchý zkušební web se samostatným přístupem, který si žáci mohou sami spravovat.
Co musí web umět?
Některé náležitosti, jako jsou např. studijní plány nebo elektronická podatelna, musí mít školní web ze zákona, s povinnými údaji by vám ale měl poradit dodavatel. Vy se soustřeďte na potřeby svých studentů, uchazečů, pedagogů a rodičů. Chcete např. přímo z webu posílat SMS, má být součástí stránek blog nebo třeba anketa? Nebo máte mnoho oborů a je nutné, aby byly přehledně seřazené? Pak tomu musí odpovídat i grafika (viz obrázek 1).1)
Nenechte si diktovat
Zadání si nenechte diktovat dodavatelem a u každé funkce promyslete, zda ji opravdu škola potřebuje. Také si uvědomte, že není nutné investovat do kreativního designu. Školní stránky nemusí připomínat lifestylový časopis, tedy pokud zrovna nereprezentujete nějaký výtvarný obor. Na prvním místě je, aby se na webu všechny cílové skupiny snadno a rychle orientovaly a aby byl uživatelsky přívětivý.
Vyžádejte si harmonogram
Výroba webu má několik fází. Dodavatel by vám měl dát harmonogram prací, v rámci kterého si určíte kontrolní body, tedy co a kdy dostanete ke schválení. Tím se vyhnete nedorozuměním, která by mohla vzniknout, pokud byste viděli až hotový výsledek.
A poslední rada? Čemukoli nerozumíte, ptejte se. Dobrý konzultant žije svojí prací a občas mu tak může „ulítnout“ nějaký ten odborný termín. Je tu od toho, aby vám vše laicky vysvětlil.
Prostudujte wireframe
Během výrobního procesu určitě obdržíte wireframe (drátěný model webu) – pokud ne, tak si ho vyžádejte, jde o zásadní věc. Wireframe je jednoduchý náčrt (viz obrázek níže), díky kterému si snadno představíte, jak bude web vypadat: kde budou umístěné informace o škole, kontakty, fotografie apod. Váš konzultant by měl s vámi celou skicu projít a ujistit se, že vám bude web v této podobě vyhovovat.
A to možná nejdůležitější nakonec: open source, nebo CMS?
Je lepší mít web s vlastním licencovaným CMS (Content Management System – redakční systém), nebo zvolit open source systém? U prvního řešení je sice cena vyšší – i když to nemusí být pravidlem –, ale získáte profesionální web, k němuž patří technická a uživatelská podpora, kvalitní zálohování i nižší bezpečnostní riziko. Open source je sice zadarmo nebo ho pořídíte velmi levně, pokud se ale ve webové problematice dobře neorientujete, připlatíte si za servis a náklady mohou být nakonec srovnatelné s CMS.
1 Screeny jsou použity z http://www.spsstavebni.cz/.