Šablony "INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY" v projektu EU peníze školám

Vydáno:

V minulém čísle časopisu jsme se zabývali podrobným popisem šablon individualizace a dnes podrobně popíšu, jakým způsobem lze realizovat klíčové aktivity v šablonách typu inovace a zkvalitnění výuky (šablony I/2, II/2, III/2, IV/2, V/2 a VI/2) a jak doložit výstupy těchto šablon v monitorovací zprávu.

Šablony „INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY“ v projektu EU peníze školám
Bc.
Hana
Podubecká
MBA, ředitelka odboru řízení OP VK
CO JE CÍLEM ŠABLON INOVACE
 
Zkvalitnit výuku v šesti prioritních tématech
(čtenářská a informační gramotnost, cizí jazyky, využívání ICT, matematika, přírodní vědy a finanční gramotnost),
 
podpořit pedagogické pracovníky
(nikoliv externí firmy)
v jejich tvůrčích činnostech
při přípravě na vyučovací hodiny,
 
vytvořit pro každé prioritní téma 2 sady po 36 inovativních vzdělávacích materiálech, s výjimkou šablon ICT, kde se vytvářejí 3 sady po 20 digitálních učebních materiálech (dále jen „DUM“),
 
ověřit veškeré vytvořené výukové materiály ve vyučovacím procesu
– tuto aktivitu již ale nelze hradit z projektového rozpočtu,
 
zajistit odpovídající materiální podporu
inovačního procesu pro žáky i pedagogické pracovníky.
Vzdělávací materiály musí být v souladu se školním vzdělávacím programem
(dále jen „ŠVP“)
školy a zohledňovat moderní trendy výuky.
U jednotlivých šablon je také specifikováno, pro kolik vzdělávacích oblastí, vzdělávacích oborů, či tematických okruhů dle rámcového vzdělávacího plánu (dále jen „RVP“) pro základní vzdělávání musí být sady zpracovány. Výjimkou je šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT, kde je spojujícím prvkem pro sadu materiálů tématická oblast, čímž se chápe vzdělávací obor, tematický okruh, nebo jiné libovolně zvolené téma.
Vzdělávací materiály mohou být určeny různým ročníkům
podle toho, jak má škola tyto vzdělávací oblasti zpracovány ve svém ŠVP.
Na přípravě 1 sady se může podílet více pedagogů. Za výběr tvůrců jednotlivých sad, kvalitu vytvořených materiálů i za finanční ohodnocení pedagogů odpovídá ředitel školy.
Z hlediska řízení projektu je proto důležité určit předem, kdo za tvorbu sad odpovídá, jaká je očekávaná kvalita výstupů a v neposlední řadě i výši finančního ohodnocení za zpracování 1 sady.
CO JE VÝUKOVÝ MATERIÁL?
Obecná pravidla
Výukové materiály musí vždy sloužit ke vzdělávání žáků.
Za výukový materiál se nepovažuje pouze metodika, učební plán, příprava pedagoga na vyučovací hodinu nebo kopie stávajících textů a schémat.
Aby tyto materiály mohly být uznatelné jako výukový materiál, je potřeba doplnit je pracovními listy, testy, interaktivními vstupy, jinými výukovými pomůckami nebo evaluačními nástroji pro přímou práci žáků.
Za jednotlivé vzdělávací materiály v sadě se pak počítají unikátní výukové pomůcky pro žáky.
Vzdělávacím materiálem nejsou např. jednotlivé varianty kontrolního testu nebo jednotlivé snímky z prezentace v Powerpointu
– za vzdělávací materiál se považuje pouze celá testová sada (varianty A, B, ...) nebo celá prezentace.
Výčet
konkrétních příkladů
nemůže být úplný, ale pro ilustraci uvádím alespoň některé:
 
materiály určené pro testování a ověřování znalostí a dovedností žáků
 
pracovní listy, i pro žáky se SVP
 
Powerpointová prezentace
 
video/audio nahrávky
 
animace
 
3D modely, geometrické modely
 
cizojazyčné materiály a dokumenty ze zahraničních pobytů
 
přírodopisné sbírky
 
hry, křížovky, osmisměrky, hlavolamy
 
laboratorní cvičení s popisem práce žáka
 
simulace fyzikálních jevů
 
mapy, práce s GPS
 
návody pro terénní cvičení
 
nové webové stránky pro žákovské aktivity
 
e-learnigové kurzy pro žáky
 
soubor praktických (problémových slovních) úloh
Jak posoudit kvalitu vytvořených výukových materiálů
Touto otázkou jsme se již zabývali ve dvou předcházejících článcích nazvaných „Kvalita vzdělávacích materiálů“, ale pro úplnost shrnuji základní pravidla:
 
vzdělávací materiály
odpovídají věku a vzdělávacím potřebám žáků, jsou v kontextu s učebním plánem a slouží ke zkvalitnění výuky,
 
vzdělávací materiály využívají ověřené informace a správné citace použitých zdrojů,
nejsou v rozporu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon),
 
vzdělávací materiály
slouží pro využití dalšími pedagogy,
 
vzdělávací materiály
slouží k dosažení výsledku, který byl stanoven v projektovém záměru školy,
 
vzdělávací materiály
jsou pro školu unikátní,
 
rozsah a obsah
vzdělávacích materiálů
je adekvátní
vzhledem k výši stanovené jednotkové ceny v příslušné šabloně.
Ředitelé se také mohou inspirovat vlastnostmi „DOMINO“, definovanými pro digitální učební objekty pro interaktivní tabuli:
výukový objekt by měl být D – dynamický, O – originální, M – motivující, I – interaktivní, N – návodný, O – otevřený ke změně a potřebám žáků.
(HAUSNER, M. a kol.: Výukové objekty a interaktivní vyučování, 2007).
Způsob dokládání inovovaných učebních materiálů v monitorovací zprávě je takovýto. Inovované učební materiály je možné doložit v monitorovací zprávě až v okamžiku, kdy u všech materiálů sady došlo k jejich ověření při výuce a zároveň počet materiálů odpovídá požadovanému počtu u sady, tj. 36 a u šablony III/2 počtu 20. Výstupy jsou tedy ověřené sady obsahující požadovaný počet inovovaných učebních materiálů. Pakliže příjemce doloží 1 sadu, do monitorovací zprávy uvede jako hodnotu výstupu 1, nikoliv 36, či 20. Hodnotu 1 rovněž uvede v monitorovacím indikátoru 06.43.10 počet nově vytvořených/inovovaných produktů.
Do popisového pole pod hodnotou výstupu příjemce uvádí informace týkající se dokladování sady a vztahující se k popisu sady.
K popisové části způsobu dokladování sady postačí, aby příjemce uvedl odkazy na přílohy, resp. doložené inovované učební materiály, např. jak jsou materiály příslušné sady označeny. Např. 1 sadaVY_52_INOVACE_Z1-Z36.
K základním informacím sady je potřeba odpovědět na následující otázky:
 
Ve které vzdělávací oblasti / předmětu / nebo tématickém okruhu jste vytvořili vzdělávací materiály?
 
Kdy a v jaké třídě jste vzdělávací materiály ověřovali?
 
Jakým způsobem jsou vzdělávací materiály sdíleny mezi učiteli ve škole, příp. mimo školu.
Biologie – 7. B, materiály sdíleny na intranetu školy.
Pokud příjemce za monitorovací období nestihl vytvořit a ověřit kompletní sadu materiálů, vyplní v monitorovací zprávě u příslušné šablony hodnotu nula
a v popisovém poli uvede stručnou informaci o pokroku v realizaci šablony.
Sada 1ČJ není kompletní, dosud vytvořeno pouze 18 vzdělávacích materiálů.
V případě nulové hodnoty u výstupů šablony se nevyplňují ani hodnoty monitorovacích indikátorů.
Monitorovací indikátory se vyplňují vždy v souvislosti s doložením výstupů.
U šablon inovací se vyplňují následující monitorovací indikátory:
Monitorovací indikátor 06.43.10 odpovídá hodnotě doložených sad inovovaných učebních materiálů. Ostatní monitorovací indikátory souvisí s počtem podpořených žáků při ověřování učebních materiálů ve výuce (07.41.14). Podpořené žáky (bez speciálních vzdělávacích potřeb) monitorovací indikátory rozlišují dle pohlaví na chlapce (07.41.15) a dívky (07.41.16). Dále se vykazují počty podpořených chlapců a děvčat se speciálními vzdělávacími potřebami (06.12.11 a 06.12.12), kteří jsou integrovaní do běžných tříd. Pokud dojde v rámci 1 šablony k podpoře 1 žáka vícekrát, započítá se do monitorovacího indikátoru pouze jednou. K doloženým výstupům šablon inovace příjemce (základní škola) dokládá ještě záznamový arch obsahující informace o datu a způsobu ověření materiálu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání

Zákony

121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)