Zrušení povinného dalšího cizího jazyka v základním školství aneb Kdo půjde z kola ven?

Vydáno: 13 minut čtení

Znalost cizích jazyků představuje jeden ze základních předpokladů pro uplatnění v profesním životě a pro schopnost adaptovat se v měnícím se světě. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v rámci tzv. Velké revize Rámcových vzdělávacích programů (dále jen „Revize“) plánuje, že výuka dalšího cizího jazyka (francouzštiny, němčiny, ruštiny, španělštiny) v základním vzdělávání, tj. na základních školách a na nižších stupních gymnázií, bude patřit mezi předměty pouze povinně volitelné (https://velke-revize-zv.rvp.cz/ ).

Zrušení povinného dalšího cizího jazyka v základním školství aneb Kdo půjde z kola ven?
PhDr.
Olga
Nádvorníková
Ph.D.
předsedkyně sdružení vysokoškolských učitelů francouzštiny Gallica, www.gallica.cz
Proč je potřeba zrušit povinný další cizí jazyk?
Autoři Revize argumentují tím, že zrušení povinného dalšího cizího jazyka je pouze malou částí velké reformy základního vzdělávání, jejímž základním cílem je umožnit žákům, aby si volili vzdělávací obsah podle svých zájmů a nadání, a nesli tak spoluzodpovědnost za své vzdělávání a zároveň zažili pocit úspěchu.
V každém předmětu má být vzdělávací obsah rozdělen na jádrový
(např. v matematice, fyzice aj.), který budou muset zvládnout všichni žáci,
a rozvíjející
– ten bude muset každá škola nabídnout, ale už jím nebudou muset projít všichni žáci. U cizích jazyků autoři reformy rozhodli, že
za jádrový obsah bude považována angličtina
a další cizí jazyk budou pouze předmět povinně volitelný, rozvíjející
. Výuka dalšího cizího jazyka totiž podle autorů reformy žáky zbytečně přetěžuje a brání jim dosáhnout požadované úrovně v prvním cizím jazyce, v angličtině. Podle zástupců MŠMT se navíc převedením dalšího cizího jazyka mezi povinně volitelné předměty vyloučí z výuky žáci, kteří na ni nestačí, popř. o ni nemají zájem. V srpnu 2022 byl text Hlavních směru Revizí RVP předán k internímu připomínkovému řízení v rámci MŠMT.
Jak to má fungovat v praxi?
<