Zrušení povinného dalšího cizího jazyka v základním školství aneb Kdo půjde z kola ven?

Vydáno: 13 minut čtení

Znalost cizích jazyků představuje jeden ze základních předpokladů pro uplatnění v profesním životě a pro schopnost adaptovat se v měnícím se světě. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v rámci tzv. Velké revize Rámcových vzdělávacích programů (dále jen „Revize“) plánuje, že výuka dalšího cizího jazyka (francouzštiny, němčiny, ruštiny, španělštiny) v základním vzdělávání, tj. na základních školách a na nižších stupních gymnázií, bude patřit mezi předměty pouze povinně volitelné (https://velke-revize-zv.rvp.cz/ ).

Zrušení povinného dalšího cizího jazyka v základním školství aneb Kdo půjde z kola ven?
PhDr.
Olga
Nádvorníková
Ph.D.
předsedkyně sdružení vysokoškolských učitelů francouzštiny Gallica, www.gallica.cz
Proč je potřeba zrušit povinný další cizí jazyk?
Autoři Revize argumentují tím, že zrušení povinného dalšího cizího jazyka je pouze malou částí velké reformy základního vzdělávání, jejímž základním cílem je umožnit žákům, aby si volili vzdělávací obsah podle svých zájmů a nadání, a nesli tak spoluzodpovědnost za své vzdělávání a zároveň zažili pocit úspěchu.
V každém předmětu má být vzdělávací obsah rozdělen na jádrový
(např. v matematice, fyzice aj.), který budou muset zvládnout všichni žáci,
a rozvíjející
– ten bude muset každá škola nabídnout, ale už jím nebudou muset projít všichni žáci. U cizích jazyků autoři reformy rozhodli, že
za jádrový obsah bude považována angličtina
a další cizí jazyk budou pouze předmět povinně volitelný, rozvíjející
. Výuka dalšího cizího jazyka totiž podle autorů reformy žáky zbytečně přetěžuje a brání jim dosáhnout požadované úrovně v prvním cizím jazyce, v angličtině. Podle zástupců MŠMT se navíc převedením dalšího cizího jazyka mezi povinně volitelné předměty vyloučí z výuky žáci, kteří na ni nestačí, popř. o ni nemají zájem. V srpnu 2022 byl text Hlavních směru Revizí RVP předán k internímu připomínkovému řízení v rámci MŠMT.
Jak to má fungovat v praxi?
<

Související dokumenty

Pracovní situace

Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Školní program EV a jeho tvorba
Školní kurikulum – tvorba ŠVP
Mediální vzdělávání
Bílá kniha
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání
Malotřídní základní škola
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Plány činnosti - srpen 2021
Metodické doporučení MŠMT k zajištění výuky plavání v základních školách 2023
Začínající učitelé
Právní aspekty organizace mimoškolních akcí

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Přijímání ke vzdělávání
Odklad
Dovolená
Žák v zahraničí
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku