Koncepční prací na profesním rozvoji pedagogů se zabýváme od roku 2012, kdy se naše základní škola v Horce nad Moravou stala modelovou školou v projektu Pomáháme školám k úspěchu pro Olomoucký kraj. Během let jsme získali významnou podporu v rozmanitých tématech, tedy i v oblasti budování kapacit a podpory pedagogů v jejich profesním růstu.
Už na začátku jsme věděli, že je nutné pracovat s pedagogickými lídry, kteří jsou schopni na sebe vázat další kolegy a měnit společně s nimi prostředí školy k lepšímu. Pedagogickými lídry rozumíme zejména členy vedení školy – ředitele a zástupce –, ale také jednotlivé členy sboru, kteří na sebe berou zodpovědnost a riziko pouštět se do pedagogických výzev a inspirovat ostatní kolegy. Zodpovědností vedení školy je vytvořit takové prostředí, aby všichni pedagogové (učitelé, vychovatelé, asistenti) měli příležitost profesně růst. Vedení školy by mělo aktivně vyhledávat lidi, kteří jsou na sobě ochotni pracovat. Zároveň by však mělo myslet na všechny členy sboru, aby neztratilo kontakt s realitou.
Sdílená vize
„V zahraničních studiích se opakovaně dokladuje, že pro školu a její rozvoj je fundamentální koherentní směřování, jasná a napříč školou sdílená vize.“ (Talis, 2013)
Může to znít pateticky – mít nějakou vizi. Jako první jsme přijali za svou vizi projektu Pomáháme školám k úspěchu – „Každý žák se může učit naplno a s radostí“ – a postupně jsme ji rozšiřovali o další.
Věříme, že k