Role školního pedagogického lídra v profesním učení pedagogů

Vydáno:

Koncepční prací na profesním rozvoji pedagogů se zabýváme od roku 2012, kdy se naše základní škola v Horce nad Moravou stala modelovou školou v projektu Pomáháme školám k úspěchu pro Olomoucký kraj. Během let jsme získali významnou podporu v rozmanitých tématech, tedy i v oblasti budování kapacit a podpory pedagogů v jejich profesním růstu.

Už na začátku jsme věděli, že je nutné pracovat s pedagogickými lídry, kteří jsou schopni na sebe vázat další kolegy a měnit společně s nimi prostředí školy k lepšímu. Pedagogickými lídry rozumíme zejména členy vedení školy – ředitele a zástupce –, ale také jednotlivé členy sboru, kteří na sebe berou zodpovědnost a riziko pouštět se do pedagogických výzev a inspirovat ostatní kolegy. Zodpovědností vedení školy je vytvořit takové prostředí, aby všichni pedagogové (učitelé, vychovatelé, asistenti) měli příležitost profesně růst. Vedení školy by mělo aktivně vyhledávat lidi, kteří jsou na sobě ochotni pracovat. Zároveň by však mělo myslet na všechny členy sboru, aby neztratilo kontakt s realitou.
Sdílená vize
„V zahraničních studiích se opakovaně dokladuje, že pro školu a její rozvoj je fundamentální koherentní směřování, jasná a napříč školou sdílená vize.“ (Talis, 2013)
Může to znít pateticky – mít nějakou vizi. Jako první jsme přijali za svou vizi projektu Pomáháme školám k úspěchu – „Každý žák se může učit naplno a s radostí“ – a postupně jsme ji rozšiřovali o další.
Věříme, že k

Související dokumenty

Pracovní situace

Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rozvoj pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Covid-19 jako nemoc z povolání
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Vedoucí učitel odborného výcviku
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Kvalifikace