Role ředitele komunitní školy v USA, 2. část

Vydáno:

V době stoupající poptávky ze strany rodičů a veřejnosti, aby škola převzala větší díl zodpovědnosti za úspěch dětí v životě, a zároveň v době tenčících se státních financí, obrací se čím dál více ředitelů ve Spojených státech na své nejbližší okolí. Zde hledají zdroje, ať už finanční, časové, personální či jiné, které by jim pomohly naplňovat základní podmínky pro efektivní učení studentů. Vznikají školy, které samy sebe označují za komunitní. Hlavní role ředitele jako „motoru“ změny celé školní strategie je zde nezpochybnitelná.

Role ředitele komunitní školy v USA
Mgr.
Martina
Novotná
 
Vzdělávací program Varianty, Člověk v tísni, o. p. s.
V roce 2012 byly ve Spojených státech publikovány výsledky výzkumu, zabývajícího se vlivem vnitřních a vnějších podmínek na reformu škol neúspěšných na úspěšné.1) Vycházel z ojedinělého experimentu v Chicagu, kde byla v 90. letech kvůli zoufale nízké kvalitě tamějších škol zcela zrušena kontrola centrálních školských orgánů a zodpovědnost za jejich fungování předána na dobu sedmi let místním komunitám.
Výsledkem zkoumání přerodu několika škol na školy úspěšné a jejich porovnáním se školami stagnujícími byla analogie reformy školy k pečení koláče.
Za správné ingredience byly označeny profesní kapacita učitelského sboru a všech zaměstnanců školy, systém odborného vedení ve výuce, učební klima zaměřené na úspěch studentů a dobré vztahy s rodiči a komunitou.
Teplem trouby potřebné k úspěšnému „upečení koláče“ je vzájemná důvěra uvnitř školy i ve vztahu navenek.
Ředitel školy byl autory výzkumu pojmenován jako kuchař, který všechny předchozí části spojuje dohromady a dává koláči vzniknout. Nefunguje-li třeba jen jedna z „ingrediencí“ nebo chybí-li kuchař, nelze uskutečnit trvalé změny ve škole.
„Pravé změny nastaly, když vedení školy začalo být nakloněno myšlence přeměny školy ve školu komunitní,“
shrnula koordinátorka komunitní základní školy v Arlingtonu Anne Vor der Bruegge své dlouholeté úsilí zaměřující se na zaangažování rodičů a širší komunity do života školy. Způsob, jakým se komunita podílí na školním životě, však může mít spoustu podob - místní obyvatelé se podílejí přímo na výuce nebo mimoškolních aktivitách, místní neziskové organizace získávají pro školu finanční zdroje, zástupci místního obchodního sektoru fungují jako partneři školy, škola se snaží stát se komunitním centrem atd.
Centrální
roli ředitele jako hybatele změn na škole
vyznává i Institut pro vedení ve vzdělávání a jeho sekce Koalice pro komunitní školy, kde byla autorka toho článku na stáži. Institut se v této oblasti snaží působit od roku 1964. Národní asociace ředitelů základních škol a Národní asociace ředitelů středních škol zase oficiálně propagují zapojení komunity jako klíčový prvek svých programů týkajících se vedení ve vzdělávání a reformy školy.
Ředitelé škol, kteří se rozhodli vyjít na cestu komunitního školství, v publikaci o zapojení komunity a rodičů
Ředitelé se dělí o to, co funguje
2)otevřeně přiznávají, že to není jednoduché a především je těžké začít, ale podle nich se takový přístup nakonec vyplácí. Zpočátku, zavaleni dennodenními rutinními záležitostmi, nemají chuť přidávat si ještě další agendu. Ve výsledku však, pokud je
strategie komunitní školy
efektivně uplatňována, snižuje zapojení komunity tíhu, kterou ředitelé tradičně nesli sami.3)
Mezi obtížemi, kterým ředitelé musí čelit, jsou mj. předchozí negativní zkušenost se zapojením rodičů, kulturní a jazykové rozdíly, rozdíly mezi kulturou firemní a školní, izolovaní a prací přehlcení zaměstnanci nebo nezkušenost v komunikaci s veřejností. Ředitelé se shodují, že spíše než o jednorázovou akci zavedení komunitní strategie se jedná o dlouhodobý proces a vývoj. Mají také konkrétní rady pro všechny, kteří se na cestu komunitní školy chtějí vydat, shrnuté do šesti zásad:4)
znát a stát si za svou vizí, podělit se o vedení s ostatními, stát se viditelnou součástí komunity, nebát se otevírat citlivá témata o rozdílech
rasových, majetkových a jiných,
vyprávět všude „školní příběh“
s využitím osobních příběhů a dat a pravidelně
přizpůsobovat strategii současné situaci.
Článek byl sepsán na základě zkušeností z tříměsíční stáže v USA umožněné díky podpoře Fulbright-Masarykova stipendia.
1 BRYK, A. S., SEBRING, P. B, ALLENSWORTH, E., LUPPESCU, S., EASTON, J. Q. Organizing schools for improvement. The University of Chicago Press, Chicago, 2010.
2 BERG, A. C., MELAVILLE, A., BLANK, M. J.
Community and Family Engagement, Principals Share What Work.
Coalition for Community Schools, Institute for Educational Leadership (IEL), Washington, D. C., 2006.
3 BERG, A. C., MELAVILLE, A., BLANK, M. J., s. 3.
4 Tamtéž, s. 3 a 4.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP