Řízení školy jako instituce obhajující a reprezentující vědecké vidění světa

Vydáno:

Vzhledem k tomu, že ředitel školy je dle ustanovení školského zákona odpovědný za odbornou i pedagogickou kvalitu vzdělávání v dané škole a současně se jeho podpis nachází pod vydáním školního vzdělávacího programu, nemůžeme pochybovat o tom, že rozhoduje o obsahu výuky a nese za něj kompletní odpovědnost.

Řízení školy jako instituce obhajující a reprezentující vědecké vidění světa
RNDr.
Jindřich
Kitzberger
ředitel ZŠ Duhovka, čestný člen SKAV
Přestože značnou část obsahu výuky určuje závazný rámcový vzdělávací program, nepochybně zbývá ještě dosti velký prostor pro jeho další rozšiřování jak ve školním kurikulu, tak v reálné výuce konkrétního učitele. Podívejme se dnes na témata, která potenciálně vytvářejí „třecí plochy“ či vyvolávají nesoulad mezi školou a rodinou, konkrétně na takové obsahy, kde se může střetnout hodnotový či názorový systém zastávaný školou (učitelem) a rodiči (zákonnými zástupci) žáků. A hlavně na to – pokud v ŠVP taková témata jsou – jak z pozice vedení školy co nejlépe ošetřit existující rizika.
Pro počáteční ilustraci můžeme uvést modelový (i když naštěstí ne typický) začátek dne ředitele školy: Ráno se ve-mailové poště shledá se stížností rodiče na výuku učitele přírodopisu. Po prostudování celého sdělení zjišťuje, že předmětem stížnosti je realizace tématu o vzniku vesmíru, tedy tzv. velkém třesku, přičemž rodič vcelku logicky předvídá, že bude následovat podobně „závadný“ obsah týkající se evoluce života na Zemi. Odkazuje se na náboženské smýšlení rodiny, víru obou rodičů a snahu vychovávat děti v této víře, která se s pohledem evoluční biologie, případně současné astrofyziky, jen těžko slučuje. Ředitel sice dosud podobný případ neřešil (v našich poněkud ateistických krajích je zřejmě spíše vzácný), ale právě jeho neobvyklost (a také nepříjemná poznámka rodiče v závěru e-mailu o případném zapojení ČŠI do řešení problému) ho přivádí k okamžitému plánování postupu prošetření stížnosti.
Předpokládám, že většina čtenářů slyšela o tzv. opičím procesu nebo si vzpomene na slavný film
Kdo seje vítr
. Naše dnešní rea

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP