První ročník soutěže o nejlepší školní web

Závěrečnou konferencí a slavnostním vyhlášením výsledků skončil první ročník soutěže školních webů sCOOL web 2015. Z deseti finalistů v každé ze tří kategorií vybrala odborná porota vítěze, vedle toho proběhlo hlasování o Cenu veřejnosti. Účastníci soutěže i ostatní školy se shodují: něco takového tady chybělo, již samotné sestavení a zveřejnění soutěžních kritérií nám dává návod, jak rozvíjet náš web, a otevírat tak školu ještě více veřejnosti.

První ročník soutěže o nejlepší školní web
Mgr.
Miroslav
Hřebecký,
koordinátor soutěže sCOOL web 2015, EDUin, o. p. s.
PhDr.
Ondřej
Neumajer,
Ph. D.,
předseda odborné poroty soutěže sCOOL web 2015, PedF UK
Pořádající obecně prospěšná společnost EDUin se rozhodla založit tuto každoroční celorepublikovou soutěž pro všechny základní a střední školy především proto, aby jim pomohla ukázat cestu, kudy rozvíjet školní internetové prezentace. Zároveň díky soutěži dostávají školy konkrétní příklady dobré praxe v podobě webů vítězů, které se stávají živou inspirací pro ostatní. V rámci soutěže chceme pořádat každý rok i odbornou konferenci pro zúčastněné subjekty.
Soutěž byla organizována ve třech kategoriích:
-
Kategorie A - ZŠ neúplně organizované
-
Kategorie B - ZŠ plně organizované
-
Kategorie C - střední školy
Jsme si vědomi, a potvrzují nám to i četné žádosti v dopisech, že z regionálního školství bohužel zůstaly před branami soutěže mateřské školy, základní umělecké školy a školská zařízení. Vytkli jsme si za cíl z důvodu přehlednosti vytvořit jednotná soutěžní pravidla pro všechny, a to nám s ohledem na specifika jmenovaných druhů subjektů neumožnilo je zahrnout. I tyto školy a školská zařízení mohou použít pravidla dobrého školního webu alias soutěžní kritéria a řídit se jimi při dalším vývoji svých stránek. Kladli jsme si za cíl být skrze kritéria nápomocni školám a nabídli jsme pravidla jako neoficiální evaluační rámec školního webu. Víme, že toho mnoho škol využilo, ještě se neodvážily přihlásit do soutěže, ale využívají pravidla jako směr dalšího vývoje svého webu.
Weby byly hodnoceny ve čtyřech oblastech:
-
Otevřenost školy vůči veřejnosti - množství, kvalita a objektivita poskytovaných informací.
-
Uživatelská přívětivost - použitelnost, přehlednost, přístupnost a srozumitelnost.
-
Bezpečnost - kyberbezpečnost a inovace v bezpečnosti webů.
-
Grafické zpracování - grafika, design, estetický dojem.
Kompletní znění kritérií dobrého školního webu najdete na http://www.scoolweb.cz/kriteria-souteze/. Snažili jsme se o to, aby byla pravidla pochopitelná i laikům a využitelná vedením každé školy, jejich součástí je i vysvětlení odborných termínů.
Do historicky prvního ročníku soutěže se odvážilo přihlásit 136 škol, z toho 21 škol v kategorii A, 74 škol v kategorii B a 41 středních škol v kategorii C. V prvním kole prošly všechny weby hodnocením minimálně dvou na sobě navzájem nezávislých hodnotitelů striktně podle soutěžních kritérií. Hodnotiteli bylo 76 dobrovolníků z řad expertů a studentů IT, zástupců partnerů, členů Jednoty školských informatiků i zástupců veřejnosti. Z prvního kola vyšlo na základě zprůměrovaného bodového hodnocení v každé kategorii deset finalistů. Mezi nimi dále rozhodovala odborná porota, v níž zasedli experti na jednotlivé oblasti webové architektury (SEO - optimalizace pro vyhledávače, User Experience, design, bezpečnost atd.) i znalci školského prostředí. V rozhodování byly vzaty v úvahu výsledky prvního kola, proběhla i obsáhlá debata nad silnými a slabými stránkami toho kterého soutěžního webu. Vzešlí vítězové jsou samozřejmě každý trochu jiný, ale především se liší v důvodu, pro který jsou oceněni. Někdo kvůli celkové koncepci a modernímu pojetí, jiný za technickou stránku, zatímco někdo další především kvůli obsahu.
VÝSLEDKY sCOOL WEB 2015
Cena odborné poroty
Kategorie A - Neúplně organizované základní školy
-
1. místo - Základní škola a mateřská škola Parentes Praha (www.parentes.cz/zakladni-skola-parentes-praha.html)
-
2. místo - Základní škola Duhovka, Praha (www.duhovkaskola.cz)
-
3. místo - Základní škola Letokruh, Brno (www.skolaletokruh.cz)
Kategorie B - Úplně organizované základní školy
-
1. místo - Základní škola Kunratice, Praha 4 (www.zskunratice.cz)
-
2. místo - Základní škola a mateřská škola Oty Pavla Buštěhrad (www.zsbustehrad.cz)
-
3. místo - Základní škola a mateřská škola Sázava (www.zssazava.cz)
Kategorie C - Střední školy
-
1. místo - Gymnázium Františka Palackého Valašské Meziříčí (www.gfpvm.cz)
-
2. místo - Gymnázium České Budějovice, Česká 64 (www.gymceska.cz)
-
3. místo - Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce (www.gym-nymburk.cz)
Cena veřejnosti
-
1. místo - Gymnázium Třinec (www.gymtri.cz) - 493 hlasů
-
2. místo - Gymnázium Františka Palackého Valašské Meziříčí (www.gfpvm.cz) - 482 hlasů
-
3. místo - Gymnázium Třeboň (www.gymtrebon.cz) - 378 hlasů
Celkem bylo v hlasování veřejnosti uděleno 4 868 hlasů. Všechny podrobnosti o soutěži a galerii vítězných webů naleznete na stránkách www.scoolweb.cz.
Soutěž ukázala na některá opakující se slabá místa školních webů. Často jde o zdánlivé maličkosti, které jsou však pro vnějšího návštěvníka podstatné. Například během chvíle na webu neznámé školy objevit jméno a kontakt na ředitele nebo IČO kvůli fakturaci. Velký nedostatek se ukázal v oblasti prezentace nějaké vize školy a pedagogických principů výuky. Na rozdíl od soukromých škol, které vesměs všechny prezentují svoji filosofii, cíle svého snažení a používané metody, kterými toho chtějí dosáhnout, většina veřejných škol se ve svých prezentovaných přednostech omezuje na nabídku volitelných předmětů nebo na otázku materiálního vybavení. Na druhou stranu jsme velmi oceňovali upřímnou snahu a srdečnost, se kterou pedagogové každodenně přistupují ke své práci, a entuziasmus, který věnují dětem. Až dojemné z tohoto pohledu byly třeba příklady z malotřídních škol v regionech.
Na závěrečné odborné konferenci k problematice školních webů zazněly příspěvky jak z hlediska principů stavby webu, User Experience, technických požadavků, základů SEO a designu, tak z pohledu kyberbezpečnosti a zásad Public Relations v oblasti otevřenosti k zákazníkům. Přítomní zástupci škol se dozvěděli, že méně je někdy více a zcela klíčová je ve fázi návrhu nového webu jeho architektura z logiky návštěvníka, nikoliv školy samotné. Zazněla pravidla, jak usnadnit vyhledávačům, aby našly váš web a dobře ho zatřídily. V příspěvku o uzpůsobení webu mobilním zařízením (responzibilitě) padlo důležité číslo - již dnes přistupuje 30% uživatelů na stránky z chytrých telefonů nebo tabletů, ale většina školních webů není jejich displejům vůbec přizpůsobena. Za pár let to podle odhadů budou dvě třetiny uživatelů, takže responzibilita se stane klíčovým požadavkem blízké budoucnosti a my se na ni chceme zaměřit ve druhém ročníku soutěže. Prezentace všech řečníků a fotografie z konference najdete na http://www.scoolweb.cz/ konference/.
Soutěž by se neuskutečnila bez podílu partnerů. Především děkujeme firmám Unicorn, Webnode, CZ. NIC a Global Vision, které se vedle finančního a materiálního příspěvku zapojily i do hodnocení webů, práci v porotě a na odborné konferenci. Ceníme si moc toho, že nikomu z nich nešlo primárně o nějakou sebepropagaci, ale chtěli přispět dobré věci a pomoci školám v jejich nelehké úloze obstát v dnešním kyberprostoru s dostatečně reprezentativní prezentací, přestože jim k tomu většinou chybí finanční i personální zdroje. Projekt se ukázal prospěšný pro obě strany, například patron soutěže Vladimír Kovář, majitel firmy Unicorn, sám uvedl, že při hodnocení školních webů našel mnoho inspirace, kterou chce uplatnit ve svých firmách. Vítězové obdrželi věcné ceny od dalších partnerů - Wolters Kluwer a Albatros Media. To množství knih se nevešlo někdy ani do jedné tašky a jednou z ceněných výher bude jistě roční předplatné časopisu Řízení školy a přístup do portálu Magistr.
Jsme rádi, že hned první ročník soutěže školních webů se setkal s takovým zájmem a až nečekaně kladným přijetím. Ze škol zní jedním hlasem, že si uvědomují důležitost webu v komunikaci se svými zákazníky, ale dosud jim chyběla pravidla a udaný směr, kterým se v této oblasti rozvíjet. Soutěž jsme nekoncipovali primárně kvůli závodění, ale především k poskytnutí inspirace všem školám a tento cíl byl jednoznačně naplněn, což nás velmi těší. V evaluačním dotazníku se 70 % účastníků vyjádřilo, že se plánují zúčastnit i v dalším roce, a mnoho dalších škol, které soutěž sledovaly zpovzdálí, rovněž tak. Již nyní začínáme pracovat na druhém ročníku a očekáváme účast ještě větší než letos. Konkurence nespí, tak se i vy pusťte do úprav vašeho webu co nejdříve.