Průměrné platy pracovníků ve školství

Vydáno:

Ačkoli je aritmetický průměr pro vytvoření určité představy o platové úrovni svým způsobem nejméně vhodnou charakteristikou, v oblasti školství zůstává jeho výpočet jedinou spolehlivou cestou, jak tuto problematiku popsat a dlouhodobě sledovat. Pro stanovení vhodnějšího mediánu platů nejsou totiž k dispozici všechny potřebné údaje, a pokud se dnes tato hodnota někde objevuje, je nejčastěji založena na dopočtech úvazků v platové sféře a odhadu provedeném ze vzorku údajů ve mzdové sféře.

 

Průměrné platy pracovníků ve školství
Ing.
Václav
Jelen,
ředitel odboru školské statistiky, analýz a informační strategie, MŠMT
Nevýhodou průměrného platu je obecně skutečnost, že je zkreslen krajními hodnotami. Čím extrémnější jsou tyto hodnoty, tím větší je zkreslení. Nejinak je tomu tedy i u průměrného platu pracovníků ve školství.
Platy ředitelů a ostatních vedoucích pracovníků jej navyšují, naopak platy nepedagogických pracovníků, které bývají obvykle nižší, zase snižují. Výsledný mix hodnot pak vede k takové průměrné hodnotě, ve které se ve skutečnosti pozná jen málokdo.1)
Je zapotřebí si ale uvědomit, že průměrný plat v celé ekonomice, který za rok 2016 odpovídal 27 589 Kč, také není o extrémní platy očištěn, a právě díky této vlastnosti můžeme hodnoty vzájemně srovnávat.
Průměrný měsíční nominální plat / průměrná měsíční nominální mzda (dále jen plat) pracovníků ve školství2) dosáhl v roce 2016 26 523 Kč (nárůst o 1 034 Kč oproti roku 2015). V případě regionálního školství odpovídal celkově 24 814 Kč (nárůst o 1 177 Kč oproti roku 2015), ale v rámci jednotlivých druhů škol, resp. typů školských zařízení, samozřejmě varioval. Kupříkladu v mateřských školách činil 22 256 Kč, v základních školách 26 785 Kč a ve středních školách 27 760 Kč.3) Vývoj platů v regionálním školství zachycuje graf 1.
Graf 1: Vývoj průměrného platu v regionálním školství v letech 2012-2016
Zdroj dat: MŠMT, ČSÚ
Průměrný plat pedagogických pracovníků v organizacích veřejného zřizovatele4) v roce 2016 činil 28 556 Kč, tj. o 1 375 Kč více než v předchozím roce. V případě subjektů, jejichž zřizovatelem je soukromník nebo církev, odpovídal průměrný plat pedagogických pracovníků hodnotě 26 556 Kč, byl tedy o 751 Kč vyšší než v roce 2015. Ve skupině platů pedagogických pracovníků jsou zahrnuty platy učitelů, pedagogů v zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, vychovatelů, speciálních pedagogů, psychologů, pedagogů volného času, asistentů pedagoga, trenérů a vedoucích pedagogických pracovníků. Pohled na rozdíly mezi průměrnými platy pedagogických pracovníků vybraných druhů škol přináší graf 2. Data za organizace veřejných zřizovatelů umožňují za jistých omezení5) i pohled na platy pedagogických pracovníků očištěné o vedoucí pracovníky. Toto srovnání pak demonstruje graf 3.
Graf 2: Průměrný plat pedagogických pracovníků v regionálním školství v roce 2016 - vybrané druhy škol /3/
Zdroj dat: MŠMT
Graf 3: Vývoj průměrného platu pedagogických pracovníků v regionálním školství u organizací veřejného zřizovatele v letech 2012-2016 /5/
Zdroj dat: MŠMT, ČSÚ
Nejsledovanější kategorií pedagogických pracovníků v regionálním školství jsou učitelé, kteří v roce 2016 pobírali v průměru nominální plat/mzdu 29 487 Kč6), což oproti roku 2015 představovalo nárůst, a to o 1 518 Kč. I zde jsou průměrné platy učitelů v jednotlivých druzích škol značně rozptýlené, mateřské školy charakterizuje hodnota 25 262 Kč, základní školy 30 509 Kč a střední školy 31 092 Kč;3) s výjimkou mateřských škol a středisek praktického vyučování se však všechny pohybují nad celorepublikovým průměrem. Vývoj platů učitelů ukazují grafy 4 a 5.
Graf 4: Vývoj průměrného platu učitelů6) v regionálním školství v letech 2012-2016
Zdroj dat: MŠMT, ČSÚ
Graf 5: Vývoj průměrného platu učitelů3),6) vybraných druhů škol v regionálním školství v letech 2012-2016
Zdroj dat: MŠMT
Pro vytvoření jisté orientační představy o průměrných platech učitelů v regionálním školství očištěných o platy řídících pracovníků lze využít údaje z Informačního systému o platech (ISP). Vypovídací hodnotu však mají tyto údaje pouze v případě průměrných platů učitelů ve veřejných školách.7) Rozdíl mezi průměrným platem učitelů zahrnujícím řídící pracovníky a průměrným platem nezahrnujícím řídící pracovníky odpovídal podle ISP v roce 2016 obecně 1 557 Kč. U mateřských škol pak představoval tento rozdíl 964 Kč, u základních škol 1 704 Kč a u společné skupiny zahrnující střední školy, konzervatoře a vyšší odborné školy 1 377 Kč.8)
Kategorií, na kterou se mnohdy neoprávněně zapomíná, jsou nepedagogičtí pracovníci. Pod tímto termínem si je možné představit technickohospodářské, provozní, obchodně provozní a další nepedagogické pracovníky. Průměrný plat nepedagogických pracovníků v organizacích veřejného zřizovatele4) činil v roce 2016 16 253 Kč, tj. o 723 Kč více než v předchozím roce. V případě subjektů, kde je zřizovatelem soukromník nebo církev, odpovídal průměrný plat nepedagogických pracovníků hodnotě 18 940 Kč, tedy hodnotě o 604 Kč vyšší než v roce 2015. Pohled na rozdíly mezi průměrnými platy nepedagogických pracovníků vybraných druhů škol přináší graf 6. Data za organizace veřejných zřizovatelů umožňují za jistých omezení5 i pohled na platy nepedagogických pracovníků očištěné o vedoucí pracovníky. Toto srovnání pak demonstruje graf 7.
Přestože se asi nikdo nikdy neubrání srovnávání svého příjmu s příslušnou hodnotou průměrného platu, je závěrem nutné zdůraznit, a to především vzhledem ke skutečnostem uvedeným v samotném úvodu článku, že údaje o průměrném platu je třeba chápat zejména jako informace o obecné platové úrovni, jejích změnách v čase a její relaci k jiným průměrným veličinám. Neoddiskutovatelným faktem nicméně zůstává, že ve srovnání s ostatními zeměmi v rámci OECD setrvávají platy v českém školství, a to především platy učitelů, na konci pomyslného žebříčku. Jako drobný pozitivní signál je v tomto ohledu možné vnímat trend, že se meziroční tempo růstu průměrných platů pracovníků ve školství v posledních letech zvyšuje (za posledních čtyři roky se více než zosminásobilo, a to z 0,6 % na téměř 5,0 % - viz tabulku 1). Nezbývá tedy než doufat, že budou investice do této oblasti v následujících letech růst daleko rychlejším tempem, ale to už přirozeně není tématem statistiky.9)
Graf 6: Průměrný plat nepedagogických pracovníků v regionálním školství v roce 20163
Zdroj dat: MŠMT, ČSÚ
Graf 7: Vývoj průměrného platu nepedagogických pracovníků v regionálním školství u organizací veřejného zřizovatele v letech 2012-20165
Zdroj dat: MŠMT, ČSÚ
Tabulka: Tempo míry růstu průměrných platů pracovníků školství v letech 2013-2016
I------------------------------------------I---------------------------------I 
I Průměrný plat / mzda I Meziroční tempo růstu I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I I 2013 I 2014 I 2015 I 2016 I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I ČR I -0,1 % I 2,9 % I 3,2 % I 3,7 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I Pracovníci v regionálním školství I 0,6 % I 1,6 % I 2,3 % I 5,0 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I PP RgŠ vč. vedoucích pracovníků (veřejný I 0,7 % I 1,5 % I 2,2 % I 5,2 % I
I zřizovatel) 5)
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I 
I PP RgŠ bez vedoucích pracovníků (veřejný I 0,5 % I 1,5 % I 2,2 % I 5,1 % I
I zřizovatel) 5)
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I 
I PP RgŠ (zřizovatel soukromník/církev) I 0,6 % I -0,1 % I 2,4 % I 2,9 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I Učitelé RgŠ I 0,6 % I 1,7 % I 2,6 % I 5,4 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I Učitelé MŠ I 0,3 % I 1,4 % I 1,6 % I 4,9 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I Učitelé ZŠ I 1,2 % I 1,9 % I 3,0 % I 5,8 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I Učitelé SŠ I 0,7 % I 2,0 % I 2,9 % I 5,4 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I Učitelé KON I 0,2 % I 2,7 % I 3,6 % I 4,6 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I Učitelé VOŠ I 0,7 % I 2,0 % I 1,2 % I 4,7 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
I NPP RgŠ vč. vedoucích pracovníků I 1,4 % I 2,4 % I 2,2 % I 5,0 % I
I (veřejný zřizovatel) 5)
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I 
I NPP RgŠ bez vedoucích pracovníků I 1,2 % I 2,3 % I 2,1 % I 5,1 % I
I (veřejný zřizovatel) 5)
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I 
I NPP RgŠ (zřizovatel soukromník/církev) I 2,1 % I -1,5 % I 1,8 % I 3,3 % I
I------------------------------------------I--------I--------I-------I-------I
Zdroj dat: MŠMT, ČSÚ
1 Speciálně u průměrných platů zahrnujících široké spektrum profesí existuje jistý předpoklad, že na jeho výši nedosáhnou až dvě třetiny příslušných osob.
2 Není-li uvedeno jinak, vycházejí všechny hodnoty z výkazu P1-04 o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství. Tento výkaz přináší údaje o průměrných přepočtených počtech zaměstnanců a o celkových objemech prostředků vyplacených na mzdách a platech. Na jeho základě je možno určit průměrný plat pracovníků ve školství jako celku i u vybraných kategorií pracovníků (pedagogové/nepedagogové, učitelé, asistenti apod.). Struktura dat ale neumožňuje rozlišit například učitele ředitele a učitele neředitele,
všechny údaje jsou
tedy,
pokud není výslovně uvedeno jinak, včetně vedoucích pracovníků
(tj. ředitelů, zástupců ředitele a vedoucích pracovníků). Rovněž se jedná, není-li uvedeno jinak, o hodnoty vypočtené za organizace všech zřizovatelů (tj. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, kraj, obec, svazek obcí, soukromník a církev). Průměrné platy nezahrnují ostatní platby za provedenou práci (OPPP) a ostatní osobní náklady (OON). Všechny údaje jsou uváděny bez státní správy ve školství.
3 Tyto údaje jsou očištěny o vyšší platy zaměstnanců ve školách pro děti/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a ve školách pro studenty se zdravotním postižením.
4 Jedná se o pracovníky škol a školských zařízení, jejichž zřizovatelem jsou Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, kraje, obce a svazky obcí.
5 Z důvodu charakteru srovnávaných dat je vycházeno z průměrných platů zahrnujících pouze mzdové prostředky ze státního rozpočtu (kapitola 333-MŠMT) včetně ESF. Nejsou zde tedy zahrnuty jiné zdroje financování.
6 Včetně řídících pracovníků, tj. ředitelů, zástupců ředitele a vedoucích pracovníků (struktura dat výkazu P1-04 neumožňuje jejich vyčlenění, viz poznámka č. 2) . Údaje nezahrnují platy učitelů odborného výcviku.
7 ISP nezahrnuje údaje o mzdách v soukromých a církevních školách a školských zařízeních. Mzdy učitelů v těchto organizacích jsou v průměru nižší nežli platy učitelů v organizacích veřejných zřizovatelů.
8 Zdroj dat ISP umožňuje rovněž genderový a věkový pohled na výši průměrných platů ve veřejném školství. Obecně zde aktuálně platí, že plat žen odpovídá ve veřejném regionálním školství v průměru zhruba 85 % výše platu mužů, plat učitelek pak v průměru 95 % výše platu učitelů. Více viz na http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/genderova-problematika-zamestnancu-ve-skolstvi
9 Podrobnější informace o platové/mzdové úrovni pracovníků ve školství jsou dostupné na adrese http://www.msmt.cz/vzdelavani/ skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/zamestnanci-a-mzdove-prostredky-ve-skolstvi

Související dokumenty

Pracovní situace

Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rozvoj pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Covid-19 jako nemoc z povolání
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka

Poradna

Platová třída
Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Vedoucí učitel odborného výcviku
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek