Projekt SRP pomohl školám ujasnit si rozvojové priority

Vydáno:

Systémový projekt Strategické řízení a plánování ve školách a v územích (SRP), který vybraným školám pomáhá zlepšovat strategický management, hlásí další výsledky. Odborníci Národního institutu pro další vzdělávání získali první analýzy rozvojových potřeb škol. Analýzy slouží jako základ pro plánování rozvoje školy v souladu s nastavenou strategickou vizí.

Projekt SRP pomohl školám ujasnit si rozvojové priority
Mgr.
Petr
Valenta,
Ph.D.,
projektový manažer
Jednou ze škol, které analýzy zpracovaly, je ZŠ Muchova z Chlumce v Ústeckém kraji. Spádové zařízení pro děti z pěti okolních obcí s aktuálním počtem 400 žáků patří mezi první školy zapojené do systému intenzivní podpory projektu SRP.
Vedení chlumecké ZŠ vypracovalo analýzu ve spolupráci s konzultanty rozvoje školy, jejichž služby projekt SRP zprostředkovává. Cílem bylo určit silné a slabé stránky školy. ZŠ v Chlumci si v průběhu vnitřní evaluace ověřila, že může stavět nejen na zkušenostech s integrací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, ale také na vysoké úrovni výuky na 1. stupni a odbornosti pedagogů. Naopak potenciál pro další rozvoj vidí v oblasti výuky cizích jazyků, v rozšíření podpory inkluze či ve větším zapojení žáků do života školy prostřednictvím žákovské rady.
"Ve funkci ředitelky působím dva roky. Za tu dobu jsem poznala, jak důležité je mít jasně stanoveno, kam má škola směřovat a čeho chtějí její zaměstnanci společně dosáhnout. Analýza mi velmi pomohla utřídit si myšlenky a ujasnit si, co všechno je potřeba udělat, aby se zlepšila úroveň výchovy a vzdělávání na naší škole," uvedla ředitelka školy Lenka Suchá.
Analýza umožňuje ředitelům zmapovat stav školy
Podobnou analýzu vypracovalo dalších 16 škol z celé ČR, které v minulém školním roce začaly spolupracovat s odborníky projektu. Cílem analýzy bylo zachytit aktuální stav školy, identifikovat oblasti, ve kterých se škola může rozvíjet, a stanovit si kroky pro zavádění jednotlivých opatření. To vše jsou důležité milníky systému podpory strategického řízení a plánování ve školách, který projekt SRP pilotuje.
S analýzami pomáhali ředitelům a zástupcům širšího vedení konzultanti rozvoje školy celé první pololetí aktuálního školního roku. Vycházeli přitom z doporučení vytvořených v projektu SRP. Ten se ve svých metodických materiálech i vzdělávacích programech nabízených širšímu vedení škol významně opírá o Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ČŠI (tzv. metodika Kvalitní škola). Při zlepšování strategického řízení a plánování se pak školy i pracovníci projektu SRP zaměřují především na kritéria týkající se koncepce a řízení školy a pedagogického vedení.
Výstupy analýz budou v následujících měsících vedení škol sloužit při nastavování vizí a cílů, které se jako základní východiska stanou pilíři strategického plánu rozvoje každé školy a budou, stejně jako cesty k jejich naplnění, podrobně rozpracovány ve školním akčním plánu.
V čem se školy mohou zlepšovat
Jako oblasti, v kterých se mohou v budoucnu zlepšovat, uváděly školy nejčastěji nevhodně nastavené řídicí procesy, nedostatečnou vzájemnou podporu vyučujících, nejasné rozdělení kompetencí a nefunkční nastavení organizace práce, nízkou motivaci pedagogů k dalšímu profesnímu rozvoji, neefektivní komunikaci uvnitř školy či prezentaci školy směrem k rodičům a veřejnosti. Pracovníci projektu SRP i ředitelé proto nyní zahájili práci na takových strategických opatřeních, která školám pomohou tyto výzvy překonat.