Příspěvek České školní inspekce k podpoře pedagogického leadershipu

Vydáno:

Česká školní inspekce, vedle všech dalších aktivit souvisejících s hodnocením kvality a efektivity počátečního vzdělávání, je již od roku 2011 v rámci ČR také garantem a realizátorem mezinárodních šetření výsledků žáků a rovněž stěžejního mezinárodního šetření OECD, zaměřeného na učitele a ředitele škol na úrovni ISCED 2 – TALIS (Teaching and Learning International Survey). V rámci těchto činností se Česká školní inspekce soustředí také na to, aby na základě informací získaných z jednotlivých šetření předávala vzdělávacímu systému, ale i zřizovatelům škol a přímo jednotlivým školám a jejich pedagogům relevantní a využitelná doporučení v oblastech, v nichž byly identifikovány příležitosti ke zlepšení.

Příspěvek České školní inspekce k podpoře pedagogického leadershipu
PhDr.
Ondřej
Andrys,
MAE,
náměstek ústředního školního inspektora. PhDr. Ondřej Andrys, MAE, je absolventem Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a Institutu řízení organizací na francouzské Université Jean Moulin v Lyonu. Vyučoval na středních a jazykových školách, poté pracoval jako vysokoškolský učitel, vedl sdružení měst a obcí, řídil státní příspěvkovou organizaci v rezortu školství. Od ledna 2012 působí ve funkci náměstka ústředního školního inspektora.
Mezinárodní šetření TALIS, jehož poslední cyklus byl realizován v roce 2013 (a v roce 2014 byl doplněn o dílčí šetření na národní úrovni), poskytlo odborné pedagogické veřejnosti řadu podstatných informací mimo jiné o tom, jaké vzdělávací potřeby vedoucí pracovníci českých základních škol sami u sebe identifikují. Klíčovým sdělením byla absence vzdělávacích témat spojených s pedagogickým leadershipem.
Funkční studium
Většina odborníků se nepochybně shodne na tom, že aktuální profilace funkčního studia pro ředitele škol se na řízení pedagogického procesu zaměřuje poměrně málo, přestože je tzv. pedagogický leadership z hlediska orientace na vzdělávací úspěch každého žáka a maximální využití potenciálu jak na straně učitelů, tak na straně žáků komplexem naprosto zásadních dovedností. Pokud navíc ředitelé škol sami vnímají právě tuto oblast jako klíčovou a pro ně potřebnou, je v zásadě povinností na to reagovat, ať už v rámci úprav profilace funkčního studia, nebo prostřednictvím nabídky dalších vzdělávacích aktivit.
Pedagogický leader
Tento úkol si na sebe v rámci realizace ESF projektu
Kompetence
III (2011–2015) vzala Česká školní inspekce, která s přispěním expertního týmu, složeného z externích specialistů na různé teoretické i praktické aspekty vzdělávání, vytvořila a pilotně ověřila specifický vzdělávací program zaměřený na otázky rozvoje sebe samých a druhých, na mentorské dovednosti vedoucích pracovníků, na vedení a řízení změny a na příklady dobré praxe v rámci řízení pedagogického procesu, tedy na témata pokrývající právě stěžejní dovednosti leadershipu ve vzdělávání.
Zaměření
Vzdělávací program začíná úvodním setkáním, v jehož rámci dojde k zadání „miniprojektu“ zaměřeného na realizaci plánované změny v konkrétní škole. Následuje definice a výběr nástrojů pro zjišťování stavu (např. SWOT analýza), identifikace slabých i silných míst ve škole a rozřazení do pracovních skupin. Poté posluchači přistupují k věcným modulům, v jejichž rámci je pojednáváno o otázkách rozvoje sebe sama i ostatních (osobnost a role vedoucího pracovníka, styly vedení či obtíže ve vedení druhých), o mentorských dovednostech vedení škol (kolegiální podpora v profesním rozvoji, role a osobnost mentora, fáze mentoringu a jeho zavádění ve školách) a o řízení změny (fáze změny, nástroje a cílové skupiny, odpor ke změnám a možnosti jeho eliminace, identifikace slabých míst ve škole, řízení změny v praxi).
Součástí každého modulu jsou pak setkání přímo ve školách, v nichž posluchači působí. Završením programu je závěrečná konference, na které jsou prezentovány např. realizované nebo aspoň zamýšlené změny řešené v rámci miniprojektů, diskutovány jsou zvolené postupy a dochází také ke komplexní reflexi programu ze strany jeho účastníků.
Možnosti využití
Vzdělávací program zaměřený na tzv. pedagogický leadership Česká školní inspekce ověřila v rámci konkrétních škol a s konkrétními vedoucími pedagogickými pracovníky, provedla také evaluaci a sběr názorů a postojů účastníků, následně byl vzdělávací program upraven a sestaven do podoby přehledné publikace, obsahující také konkrétní podklady pro akreditaci programu v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Kompletní podklady jsou k dispozici na webových stránkách České školní inspekce a jednotlivá zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, zejména Národní institut pro další vzdělávání nebo zařízení pro DVPP zřizovaná jednotlivými kraji, si jej mohou akreditovat, ukotvit ve své vzdělávací nabídce a v rámci jednotlivých regionů realizovat.

Navazující kapitoly

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Rozvoj pedagogických pracovníků
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Česká školní inspekce – užitečné informace
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Příprava školy na kontrolu České školní inspekce
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Málotřídní
Kdy použít hlavičkový papír
Informace o školních úrazech
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2013/2014
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2015/2016
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2014/2015
Poskytování osobních údajů při kontrole České školní inspekce

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP