Přinášíme novou metodickou sadu k mediálnímu vzdělávání Být v obraze 2, jejíž součástí je i populární seriál Kovyho mediální ring

Vydáno:

Mediální gramotnost mladých lidí v České republice (a nejen jich) je nízká, o čemž svědčí hned několik nedávných zjištění v této oblasti, například tematická zpráva České školní inspekce1) nebo výsledky průzkumu mediální gramotnosti středoškoláků2) , které jsme publikovali v září loňského roku. Z nich je mimo jiné zřejmé, že studentům dělá obtíže kriticky posoudit konkrétní mediální sdělení (například rozpoznat jeho komerční charakter). Mají také velmi slabé znalosti o principech zobrazování obsahu na internetu, ačkoliv čerpají většinu zpráv z online prostředí. V praktických testovacích úlohách, které byly součástí uvedeného průzkumu, vyřešilo správně více než 60 % úloh zaměřených na základní znalosti a analytické dovednosti obsažené v rámcových vzdělávacích programech pouze 20 % dotázaných. Zároveň 74 % vyučujících středních škol uvádí, že pociťuje nedostatek kvalitních materiálů k mediální výchově, jsou si v této problematice nejistí3) a chybí jim potřebné znalosti a dovednosti (81 %).

Přinášíme novou metodickou sadu k mediálnímu vzdělávání Být v obraze 2, jejíž součástí je i populární seriál Kovyho mediální ring
Ing.
Táňa
Abrhámová
mediální
koordinátorka JSNS
V roce 2007 jsme sadou materiálů s názvem Být v obraze4) reagovali na probíhající kurikulární reformu a nově zaváděné rámcové vzdělávací programy, v nichž se objevilo také průřezové téma mediální výchovy. Materiály z naší tehdejší sady patří na školách i dnes mezi nejčastěji využívané právě při výuce mediálních témat5). „Za více než deset let, které uplynuly od prvního vydání Být v obraze, se přitom mediální krajina změnila naprosto zásadním způsobem,“ uvádí Karel Strachota, ředitel Jednoho světa na školách, vzdělávacího programu společnosti Člověk v tísni.
Základní kontury, které charakterizují probíhající proměnu českých médií, vysvětluje Jakub Macek, vedoucí katedry mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity: „S jistým zjednodušením lze říci, že proměna českého mediálního světa se odehrává ve třech vzájemně provázaných dimenzích. Ve dvou z nich se naše měnící se česká média nijak neliší od médií ve zbytku světa: jednak je zásadně zasáhlo rozšíření digitálních síťových technologií a jednak se do jejich fungování razantně promítla sílící politická a kulturní polarizace spojená s nástupem politického populismu. Dimenze třetí je pak pro Česko – respektive pro postsocialistické státy – poněkud specifičtější: dochází k takovým změnám ve vlastnictví českých médií, během nichž se zpravodajská média provazují s ekonomickými a politickými zájmy svých vlastníků.“
V reakci na tuto proměnu mediální krajiny a poptávku vyučujících po aktuálních a pro studenty atraktivních materiálech k mediálnímu vzdělávání proto přicházíme s novou rozsáhlou publikací k mediálnívýchově Být v obraze 26). Publikace, unikátní svým rozsahem a komplexností, s jakou pokrývá důležitá mediální témata, je určena základním a středním školám. Je postavena na práci s kvalitními a moderními audiovizuálními materiály; obsahuje 22 lekcí, k nimž vyučujícím nabízí informační texty a tipy na aktivity do výuky, které vznikaly ve spolupráci s odborníky a samotnými vyučujícími a byly otestovány ve výuce.
Řada z aktivit zahrnuje i praktické úkoly, při nichž si žáci a studenti mohou vyzkoušet například vlastní tvorbu mediálního sdělení. Značná pozornost je věnována novým médiím (sociálním sítím, bezpečnosti na internetu, možnosti závislosti na něm, fenoménu hate speech, kyberšikaně, …). Publikace nabízí i přesah z mediálních témat do dalších oblastí, jako je například problematika migrace a menšin. Atraktivní formou také přibližuje studentům aktuální mediální kauzy z posledních několika let (Cambridge Analytica, Modrá velryba, Charlie Hebdo, …).
Součástí výukové sady je i oblíbený cyklus krátkých edukačních videí k mediálnímu vzdělávání, vytvořený ve spolupráci s jedním z předních českých youtuberů Karlem Kovářem alias Kovym – Kovyho mediální ring. Celá série pěti videí je zdarma zpřístupněna nejen registrovaným uživatelům databáze JSNS (tzn. zejména vyučujícím základních a středních škol, pro které jsou k jednotlivým dílům připraveny i výukové materiály a tipy na aktivity do hodin), ale i široké veřejnosti, a to na JSNS.CZ/Kovyho-medialni-ring.
Koncept krátkých videí s Kovym v roli průvodce jsme zvolili s cílem zaujmout mladé diváky, kterým je tento edukační pořad určen především. „Mediální gramotností by měl v dnešní době informačního chaosu disponovat každý z nás. Dopady sociálních sítí a stovek zdrojů informací na formování názorů, schopnost argumentace i kritické myšlení jsou drtivé a ukazuje se, že nejsme na novou dobu připraveni. Ačkoli se o určitou edukaci snažím ve svých videích, tento projekt celou myšlenku posouvá dále díky odborníkům, kteří k odlehčeným videím dodávají kvalitní podklady a pomáhají tak učitelům s metodikou výuky. Jinak často nezáživné téma mediální gramotnosti a kritického myšlení můžeme dostat do učeben touto formou. Pevně věřím, že se to podaří,“ vysvětluje
Kovy
svou motivaci k tomu, aby věnoval čas a energii zvyšování úrovně mediální gramotnosti studentů.
Paní učitelka Michaela Křiváčková ze ZŠ Petřiny-sever reflektuje své pocity po prvním zhlédnutí pořadu následovně: „Projekt na podporu mediální gramotnosti Kovyho mediální ring hodnotím jako velmi vydařené dílo, a to jak z hlediska zpracovaných témat a užitých vyučovacích metod, tak i z hlediska volby průvodce jednotlivými díly. Studenti si cenili nejen způsobu, jenž zohledňuje jejich preference příjmu informací, ale i toho, kým jsou jim předkládány – někým z ‚jejich světa‘, někým, komu věří.“
Příručka Být v obraze 2 je k dispozici zdarma všem základním a středním školám po celé České republice. Zájemci si ji mohou objednat prostřednictvím online formuláře na portálu JSNS.CZ.
Náklady na metodickou sadu Být v obraze 2 byly hrazeny z Operačního programu Praha – pól růstu ČR, projekt č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.
Co dalšího pro vás v JSNS v oblasti mediálního vzdělávání pro tento školní rok připravujeme?
Týdny mediálního vzdělávání 2019
Třetí ročník bude probíhat od 20. května do 28. června. Opět nás čekají filmové projekce, semináře, debaty s novináři z nezávislých redakcí a s mediálními odborníky.
Řada spolupracujících organizací nabídne školám své vlastní workshopy týkající se mediálních témat. Aktivity jsou určeny zejména žákům 8. a 9. tříd základních škol a studentům středních škol včetně odborných učilišť. Školy se do projektu budou moci přihlašovat od 6. května prostřednictvím webového formuláře na www.jsns.cz.
1) Česká školní inspekce. Tematická zpráva – Mediální výchova na ZŠ a SŠ ve školním roce 2017/2018. ČŠI [online]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Medialni-vychova-na-ZS-a-SS-ve-sk.
2) JSNS.CZ. Mediální gramotnost středoškoláků a jejich postoje k médiím [online]. Červen 2018. Dostupné z: https://www.jsns.cz/nove/pdf/medialni_gramotnost_zaku_2018.pdf.
3) JSNS.CZ. Stav výuky mediální výchovy na středních školách [online]. Únor 2018. Dostupné z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/vyzkumy/6517086_ucitele_medialni_vychovy_celkova_zprava_v24jp.pdf.
4) Dostupné z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/byt_v_obraze.pdf.
5) JSNS.CZ. Stav výuky mediální výchovy na středních školách [online]. Únor 2018. Dostupné z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/vyzkumy/6517086_ucitele_medialni_vychovy_celkova_zprava_v24jp.pdf.
6) Publikace Být v obraze 2 – mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. JSNS.cz [online]. Dostupné z: https://www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/publikace/byt-v-obraze-2.