Přestup žáka na jinou školu

Vydáno:

Musí ředitel školy přijmout žáka, který přestupuje z jiné školy? Jedná se o žáka, který nemá trvalou adresu v tzv. spádové oblasti. Dle § 49 školského zákona by mělo záležet pouze na řediteli, zda přestupu vyhoví. Nemusí žáka tedy přijmout.

 

 

 

 

Přestup žáka na jinou školu
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
§ 23, § 36 a § 49 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
-
§ 4 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů
-
vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů
ODPOVĚĎ:
Podle § 49 odst. 1 školského zákona má žadatel o přestup do jiné základní školy na přestup právo, nikoli však právní nárok. Školský zákon tuto skutečnost vyjadřuje tím, že uvádí:
Pokud ředitel školy rozhodne, že žádosti o přestup vyhoví (...).
V případě rozhodování o žádosti o přestup do jiné základní školy musí správní orgán brát v potaz následující základní faktory:
a)
nejvyšší povolený počet žáků školy uvedený v rejstříku škol a školských zařízení (tzv. kapacita školy),
b)
zda je škola, do které má žadatel přestoupit, pro žadatele školou spádovou ve smyslu § 36 odst. 5 školského zákona.
Dalšími objektivními faktory, které musí brát správní orgán v potaz, jsou
-
nejvyšší počet žáků ve třídě (§ 23 školského zákona, § 4 odst. 7 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů) a
-
hygienické požadavky na činnost školy (viz vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů).
Pokud je škola, do které má žadatel o přestup přestoupit, pro žadatele školou spádovou ve smyslu § 36 odst. 5 školského zákona, správní orgán by měl při rozhodování o přestupu vždy zohlednit § 36 odst. 7 školského zákona:
Ředitel spádové školy je povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu a žáky umístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, a to do výše povoleného počtu žáků uvedené ve školském rejstříku.
To znamená, že i v případě přestupu by měl správní orgán analogicky použít pravidlo stanovené § 36 odst. 7 školského zákona a přednostně povolit přestup žadateli s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu. Např. pokud žádost o přestup podá více žadatelů a z "kapacitních" důvodů nelze vyhovět všem, přednostně se povolí přestup žadateli s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu.
Pokud se však ve škole vzdělává takový počet žáků, že škola nemá "volnou kapacitu", správní orgán nepovolí přestup ani v případě, že se jedná o žadatele s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu.
V dotazu je uvedeno, že žadatel o přestup nemá místo trvalého pobytu ve školském obvodu. V dotazu se neuvádí, zda povolení přestupu je, či není možné z "kapacitních" důvodů. Pokud by se jednalo o případ, kdy škola má dostatečnou "kapacitu" a přestupu nebrání jiné objektivní důvody (např. naplněnost tříd, hygienické podmínky provozu školy), měl by správní orgán přestup povolit.
Pokud správní orgán nepovolí přestup (ať již z důvodu naplněné "kapacity" školy, nebo jiného objektivního důvodu), musí nepovolení přestupu náležitě odůvodnit v rozhodnutí.

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Evidence pracovní doby ve školství
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky