V souvislosti s novým způsobem financování, který přináší veřejným mateřským, základním a středním školám, konzervatořím a školním družinám (dále souhrnně jen „školy“) poměrně vysokou míru předvídatelnosti a jistoty v oblasti jejich vlastního rozpočtu, vyvstala i na centrální úrovni potřeba ke stanovení přesnějších, konkrétními čísly podpořených nároků na státní rozpočet. Tyto nároky již neovlivňuje jen demografická struktura obyvatelstva, z níž je možné dovozovat přechod dětí mezi jednotlivými stupni vzdělávací soustavy, ale rovněž věková struktura pedagogického sboru a především pak záměry a očekávání jednotlivých škol pro nový školní rok.
Předpokládané počty pedagogických pracovníků v novém školním roce
Ing.
Václav
Jelen
ředitel odboru statistiky, analýz a rozvoje eEducation, MŠMT
Z tohoto důvodu vzniklo zmocnění Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) sdružovat potřebné údaje od škol (konkrétně viz vyhláška č. 161/2018 Sb., o předkládání údajů o předpokládaných počtech pedagogických pracovníků a jejich platovém zařazení). Přestože byly původní záměry na rozsah sdružovaných údajů poměrně extenzivní a i vyhláška umožňuje ministerstvu sdružovat relativně široký rozsah informací, byla nakonec zvolena zcela minimalistická varianta, zajišťující nezbytné množství údajů tak, aby jejich získání nebylo spojeno s neúměrnou administrativou na straně škol. Výsledek prezentuje podoba výkazu P1d-01, o změnách v počtu hodin přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků ve škole a školní družině. Namísto obdoby výkazu P1c-01, o evidenčním počtu zaměstnanců v regionálním školství, jsou tak ve výsledku v rámci výkazu P1d-01 sdružovány pouze předpokládané přírůstky a úbytky týdenního počtu hodin přímé pedagogické činnosti v členění podle jednotlivých skupin profesí pedagogických pracovníků na jednotlivých součástech školy, resp. v jednotlivých druzích činnosti.
<