Předběžný výběr uchazečů o zaměstnání

Vydáno:

Účelem předběžného výběru uchazečů o zaměstnání je rozhodnout, který z potenciálních uchazečů o zaměstnání je způsobilý vykonávat požadovanou práci a může být pozván k dalším výběrovým procedurám, zejména k výběrovému pohovoru.

Předběžný výběr uchazečů o zaměstnání
Ing.
Martin
Šikýř
Ph. D.
odborný asistent, katedra personalistiky, Fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
Předběžný výběr uchazečů o zaměstnání je součástí
procesu obsazování volných pracovních míst
(více na toto téma v Řízení školy č. 3/2013) a zpravidla se provádí v souvislosti s odezvou potenciálních uchazečů o zaměstnání na uveřejněnou
nabídku zaměstnání
(Řízení školy č. 4/2013). Obvykle na základě
hodnocení životopisů
se rozhoduje, který z potenciálních uchazečů o zaměstnání je
způsobilý vykonávat požadovanou práci.
ŽIVOTOPIS
Životopisy uchazečů o zaměstnání jsou pravděpodobně nejčastěji požadovanými dokumenty, přičemž údaje obsažené v životopisech
identifikují a charakterizují
potenciální uchazeče o zaměstnání a umožňují
posoudit jejich způsobilost
vykonávat požadovanou práci.
Zaměstnavatelé běžně požadují takzvaný strukturovaný životopis, kdy očekávají, že uchazeči uspořádají životopisné údaje
logicky a chronologicky
do určitých celků, například
základní osobní údaje, údaje o dosaženém vzdělání, údaje o dosavadní praxi, údaje o specifických znalostech a dovednostech
apod. Strukturovaný životopis usnadňuje zpracování a posuzování údajů o uchazečích. Musíme si ovšem uvědomit, že není žádný univerzální strukturovaný životopis, který by uchazeči měli používat. Pokud si chceme práci skutečně usnadnit, musíme strukturu požadovaného životopisu sami stanovit a uchazeče s touto strukturou předem seznámit, například prostřednictvím internetu, kde uveřejníme
předlohu
strukturovaného životopisu nebo osobního dotazníku pro uchazeče, a uchazeče v nabídce zaměstnání požádáme o vyplnění a odeslání příslušného formuláře nebo dokumentu. Všechny údaje, které takto od uchazečů získáme, budou uvedeny ve srovnatelném rozsahu a struktuře, což nám opravdu
usnadní zpracování a posuzování
údajů o uchazečích. Zároveň takto prověříme
úroveň počítačové gramotnosti
uchazečů, to znamená jejich schopnost pracovat s počítačem a internetem.
Strukturovaný životopis může například zahrnovat:
 
Základní osobní údaje
 
Jméno, příjmení, titul
 
Adresa, telefon, e-mail
 
Údaje o dosaženém vzdělání
 
Od (měsíc/rok) do (měsíc/rok), setříděno od nejaktuálnějšího
 
Škola, obor, způsob ukončení
 
Údaje o dosavadní praxi
 
Od (měsíc/rok) do (měsíc/rok), setříděno od nejaktuálnějšího
 
Zaměstnavatel, pracovní místo, pracovní náplň
 
Údaje o specifických znalostech a dovednostech
 
Jazyky, počítače, řidičské oprávnění apod.
HODNOCENÍ ŽIVOTOPISU
Hodnocení životopisu provádíme tak, že
zkoumáme
údaje o způsobilosti uchazeče vykonávat požadovanou práci (údaje o dosaženém vzdělání, dosavadní praxi, specifických znalostech a dovednostech) a tyto údaje
porovnáváme
s nezbytnými požadavky pro výkon práce. Přitom hledáme uspokojivé odpovědi na následující otázky:
 
Jakého nejvyššího vzdělání uchazeč dosáhl?
 
Jaké školy a obory uchazeč studoval?
 
Kde uchazeč pracoval?
 
Jaké činnosti uchazeč vykonával?
 
Jaké znalosti a dovednosti si uchazeč osvojil?
Odpovědi na podobné otázky nám umožňují zodpovědně posoudit
nezbytnou způsobilost
uchazeče vykonávat požadovanou práci a rozhodnout, zda je, nebo není vhodným uchazečem, který by měl být pozván k dalším výběrovým procedurám. V této souvislosti je hodnocení životopisu přípravou na výběrový pohovor, který slouží především k ověření a doplnění rozhodných údajů o způsobilosti uchazečů, jež není možné zjistit hodnocením životopisu. Potřebné údaje o způsobilosti uchazečů můžeme samozřejmě ověřovat a doplňovat již během předběžného výběru, a to nejčastěji pomocí
telefonického rozhovoru.
Výsledkem předběžného výběru vhodných uchazečů je rozdělení potenciálních uchazečů do dvou skupin:
 
vhodní uchazeči
(splňují nezbytné požadavky pro výkon práce) a
 
nevhodní uchazeči
(nesplňují nezbytné požadavky pro výkon práce).
Seznam vhodných uchazečů
ideálně obsahuje pět až deset jmen (podle okolností více i méně) potenciálních uchazečů, kteří splňují nezbytné požadavky pro výkon práce na volném pracovním místě. Tyto uchazeče
pozveme k výběru zaměstnanců.
Jejich seznam uspořádáme podle abecedy. Před osobním setkáním uchazeče neporovnáváme a neurčujeme jejich pořadí podle způsobilosti.
Seznam nevhodných uchazečů
obsahuje jména ostatních uchazečů, kteří projevili zájem o nabízené zaměstnání, ale nesplňují nezbytné požadavky pro výkon práce. Všem těmto uchazečům zašleme zdvořilý
odmítavý dopis s poděkováním
za jejich zájem o nabízené zaměstnání. Dokumenty (životopisy, žádosti o zaměstnání, osobní dotazníky pro uchazeče apod.) s osobními údaji nevhodných uchazečů buď vrátíme, nebo zlikvidujeme.
HODNOCENÍ REFERENCÍ
Součástí životopisů uchazečů často bývají reference, popřípadě si reference od uchazečů můžeme vyžádat. Reference poskytují osoby, které uchazeče znají ze
zaměstnání
(nadřízení, spolupracovníci), ze
školy
(učitelé, spolužáci) a podobně. Tyto osoby oslovujeme
pouze se souhlasem uchazeče
a prostřednictvím referencí zkoumáme jen
výsledky práce a chování
uchazečů, nikdy jejich osobní život. Například v případě konkrétního uchazeče můžeme od předcházejícího zaměstnavatele získat odpovědi na následující otázky:
 
Jakou funkci uchazeč zastával?
 
Jaké byly úkoly, povinnosti, pravomoci a odpovědnosti uchazeče?
 
Jaká byla úroveň schopností, znalostí a dovedností uchazeče?
 
Jakých výsledků uchazeč dosáhl?
 
Jaké byly přednosti a nedostatky uchazeče?
 
Jaké byly vztahy uchazeče se spolupracovníky?
 
Jak se uchazeč choval v určitých situacích?
 
Co uchazeče motivovalo k práci?
Odpovědi na podobné otázky nám poskytují
doplňující informace
o způsobilosti uchazeče vykonávat požadovanou práci a umožňují nám rozhodnout o dalším postupu, především o pozvání uchazeče k dalším výběrovým procedurám, například k již zmíněnému výběrovému pohovoru, o kterém bude příští díl seriálu Personalistika v řízení školy.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
 
DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2012. 559 s. ISBN 978-80-7400-347-9.
 
KOUBEK, J.
Personální práce v malých a středních firmách.
4., aktualizované a doplněné vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 288 s. ISBN 978-80-247-3823-9.
 
ŠIKÝŘ, M., BOROVEC, D., LHOTKOVÁ, I.
Personalistika v řízení školy.
1. vyd. Praha: Wolters Kluwer. 2012. 200 s. ISBN 978-80-7357-901-2.