Pravidla školní třídy

Vydáno:

Začátek školního roku je jedinečnou příležitostí jak dobře nastavit spolupráci ve třídě pro nadcházející školní rok. Ať už žáci přichází do vaší školy poprvé, přechází na druhý stupeň, mají nového třídního učitele, nebo se jednoduše vracejí do školy po dlouhém prázdninovém volnu, máte neopakovatelnou příležitost pro dobrý start. Je správný čas nastavit pravidla.

Pravidla školní třídy
PhDr.
Petr
Hrouzek
Ph. D.
vedoucí Programu následné péče, CPPT o.p.s. v Plzni, lektor projektu Minimalizace šikany
PROČ VŮBEC PRAVIDLA
Pravidlo školní třídy není ničím jiným než zvědoměním přirozených zákonitostí v kontextu vztahů a sociálních vazeb mezi dětmi, příp. mezi dětmi a učiteli. Práce s pravidly tedy představuje trvalé zvědomování kvality těchto vazeb.
Pracovat se vztahy a jejich zákonitostmi přináší pro každého člena skupiny možnost je pozitivně ovlivňovat – být v bezpečí.
Pokud nebudou pravidla vytvořena
(nedojde ke zvědomění),
budou nastolena pravidla spontánně
(bez uvědomění). Taková třída pak jedná
podle „nepsaných“ pravidel, která jsou často
zcela bez možnosti reflexe samotných žáků třídy a pedagogů.
Nelze samozřejmě vyloučit možnost, že si děti takto spontánně vytvoří prosociální a demokratická pravidla. Taková možnost je však ohrožována velkým množstvím vnějších faktorů, které nemá škola možnost efektivně ovlivňovat.
Dalším významným důvodem pro systematickou práci s pravidly třídy a školy je fakt, že škola je veřejnou demokratickou výchovně-vzdělávací institucí.
Školní třída není ničím jiným než více či méně náhodným výběrem dětí, občanů tohoto státu, kteří se učí – dospívají.
Nelze se tedy odvolávat na to, že výchovu těchto dětí v kontextu vztahů ve třídě a jejich pravidel má provést rodina, neboť vztahy v rodině jsou uzpůsobeny podle jiných zákonitostí.
Škola má zásadní povinnost provádět výchovu žáků v kontextu generační formální skupiny (školní třídy) a mezigenerační společnosti (společenství školy) – tuto funkci ani rodina sama plnit nemůže.
Pracovat cíleně se vztahovými pravidly ve třídě a škole znamená umožnit žákům bezpečnou orientaci ve společenských vztazích mimo rodinu. Znát zákonitosti a orientovat se v příčinách a následcích přináší každému člověku možnost předjímat, co se bude za dané situace dít a tím uspokojuje jeho základní potřebu bezpečí. Pravidla jsou tedy současně jedním z důležitých prvků prevence šikany. Proto jsou také jedním z důležitých témat, kterým se věnujeme ve vzdělávacím programu Minimalizace šikany.
CO BY MĚLA PRAVIDLA TŘÍDY UPRAVOVAT
Pravidla
tvořená pro třídy a školy
by měla upravovat vztahy. Měla by jasně definovat:
 
jak se k sobě budeme chovat a jak už ne;
 
co budeme dělat, když mi bude něco nepříjemné;
 
jak budeme zacházet s osobními hranicemi;
 
postoje zachovávající lidskou důstojnost, respekt k odlišnosti a svébytnému rozhodování.
Formulováním pravidel třídy by neměl být zdvojován školní řád.
Měla by rozvíjet tu jeho část, která se týká vztahů. Budování takových pravidel míří k vytvoření otevřeně komunikujícího společenství třídy a školy, ve kterém má každý své právoplatné místo.
JAK SE K PRAVIDLŮM TŘÍDY A ŠKOLY DOPRACOVAT
Je nezbytné, aby
pravidla vznikla za účasti žáků.
V ideálním případě by je měli žáci sami vytvořit a pedagog by měl celý proces moderovat.
Závěrečná verze pravidel by měla být formulována jazykem odpovídajícím věku dětí.
Pravidla by měla být všem srozumitelná a dostupná (vyvěšená).
Pokud chcete společně se třídou taková pravidla vybudovat, doporučujeme proces řídit po následující ose:
 
Hovořte s dětmi
o nutnosti vytvořit pravidla, která nám pomohou se ve třídě cítit dobře a bezpečně.
 
Řiďte proces, ve kterém se mohou všichni vyjádřit k tomu, co by pro to potřebovali a co naopak nechtějí, aby se ve třídě dělo.
 
Na základě těchto potřeb
začněte budovat pravidla, která to podle vás a dětí umožní.
 
Výsledek
bude
první verze pravidel, se kterou se již můžete pustit do dlouhodobé práce.
Proces tvorby pravidel řiďte z pozice dospělé osoby vyjadřující postoje zachovávající lidskou důstojnost, respekt k odlišnosti a svébytné rozhodování.
Co je
rizikové:
 
Čekat s vytvářením pravidel až do doby, kdy se objeví vztahové problémy;
ztrácí se tak jejich základní smysl a působí spíš jako kárné opatření. Pokud se vztahové problémy ve třídě objeví, je nejprve potřebné je odkrýt a vyřešit. Poté označit jako součást problému to, že neexistují jasná pravidla a v jistém smyslu se vrátit na začátek.
 
Nechat proces sklouznout do oblasti technicko-organizačních či hygienických pravidel, která by měl upravovat školní řád, např. přezouvání.
 
Vyvozovat
pravidla, která se týkají společenských konvencí, nikoli však dodržování lidských práv
a vztahových pravidel: nošení pokrývek hlavy atd.
JAK PRAVIDLA TŘÍDY FORMULOVAT
Je potřeba, aby formulace byla blízká a srozumitelná těm, kdo je vytvářejí. Současně je vhodné podpořit děti v úvaze, jaká formulace je nejvhodnější a co vlastně vyjadřuje.
Již charakter formulace pravidla ovlivňuje, jak bude snadné či obtížné je dodržovat a jak bude případně vypadat jejich překračování.
Vše samozřejmě závisí na věku dětí ve třídě.

Příklad
Při vyvozování potřeb se často objeví:
budeme se respektovat.
Je vhodné nenechat tuto formulaci jako samotné pravidlo, neboť je spíše výrazem lidských práv, ale postupně se dopracovat k tomu, jak se tento respekt projevuje. Zjistíte, že poskytnout respekt ostatním a mít jistotu, že jsem respektován, vyžaduje určité způsoby jednání. Jedním z takových způsobů jednání je
nechat toho, kdo hovoří, domluvit.
Přestože vyjádření respektu k ostatním má mnoho podob a určitě objevíte při své práci s dětmi zcela svébytné formulace, budeme dále modelově pracovat s uvedeným tvrzením.

Každé pravidlo je možno formulovat na jedné straně jako zákaz a na straně druhé jako závazek.
Od zákazu přes příkaz po závazek přímo úměrně stoupá míra uvědomění si odpovědnosti za své jednání.
Jaké formulace se v tomto případě nabízí a co s sebou přináší:
 
Je zakázáno skákat do řeči.
Zákazy obecně vyžadují setrvalou vnější kontrolu. Zákazy jsou zpravidla překračovány těmi, kteří testují hranice. Zákazy obecně nenabízí možnost řešení, neboť neříkají, co se má dělat, jen vymezují co ne. (Obdobně bude fungovat jakákoli další byť mírnější negativní formulace:
„Neskákej druhému do řeči. Nebudeme si skákat do řeči ...“
)
 
Nechej druhého domluvit.
Pozitivně formulovaný příkaz poskytuje více návodu jak jednat v konkrétní situaci a tím snižuje napětí, které vyvolávají zákazy. Obdobně jako zákazy však zpravidla vyžadují vnější kontrolu.
 
Pokud někdo hovoří, nechám ho domluvit. Tato formulace je prohlášením a osobním závazkem. Její výhoda spočívá v tom, že dává jasný návod jak v dané situaci jednat a současně předává kontrolu každému jednomu člověku v dané skupině.
JAK PRAVIDLA UDRŽOVAT V CHODU
Základním předpokladem funkčnosti těchto pravidel je vědomí, že je budujeme proto, aby se nám dobře pracovalo, abychom se ve třídě a škole dobře cítili. Pokud jsou již pravidla formulována, je nutné s nimi trvale pracovat, a pokud se ukáže, že jsou některá z nich nefunkční nebo nedostatečně formulována, provést potřebné změny.
Základní doporučení:
 
Pravidel třídy by měl být omezený počet, ideálně 5-6 formulací.
 
Mělo by být možné je dodržovat jak žáky třídy, tak pedagogy (všemi, kteří v dané třídě učí, ideálně celou školou).
 
Již při jejich vytváření by měl být stanoven způsob, kterým se s nimi bude do budoucna pracovat.
Jak reflektovat jejich dodržování:
 
Pravidelně si všímejte, jak se dětem daří je dodržovat a jejich dodržení oceňte.
 
Upozorněte na porušení pravidel a podpořte zúčastněné v nalezení řešení v souladu s pravidly.
 
Stanovte čas pro diskusi o pravidlech a jejich dodržování, příp. o tom, zda je není potřeba pozměnit, a skutečně ho dodržujte (ideálně v rámci třídnických hodin).
SANKCE
Výše popsaná reflexe a dodržování pravidel dospělými dodává z vaší strany pravidlům vážnost. Tento pedagogický postup je nenahraditelným a jediným řešením, jak dosáhnout většinového porozumění a dodržování těchto pravidel.
Ziskem z dodržování pravidel třídy je bezpečná otevřená atmosféra, ve které je možné zažívat jak radost, dobrodružství a legraci, tak konflikty, které mají řešení.
Pokud se pravidla nedodržují, nevede se dětem ve třídě příliš dobře, dochází ke zraňování, konflikty jsou často neřešené a přináší dlouhodobé napětí,
a to je přirozeným důsledkem.
Pouze zážitek bezpečí, vlastní hodnoty a důstojnosti přinese pochopení, proč tato pravidla dodržovat. Neexistuje sankční aparát, který by toto uvědomění vybudoval.
Pokud budou děti trvat při budování pravidel na sankcích, vysvětlete jim, proč na ně nehodláte přistoupit. Pokud vyvodíte pravidla s ohledem na příčinu a následek, bude vždy možné využít místo sankce efektivní zpětné vazby:

Příklad
Bylo porušeno pravidlo:
Pokud někdo hovoří, nechám ho domluvit.
V rámci diskuse se děti začnou překřikovat a v závěru se pohádají. Reflektujte s nimi, že k hádce došlo právě proto, že nedodrželi toto pravidlo. Reflektujte i to, proč jej nedodržely (jde o něco důležitého...). Upozorněte na to, co všechno toto nedodržení způsobilo (např. že jste nestihli diskusi dokončit do konce hodiny, a tak teď asi všichni nejsou úplně spokojeni s výsledkem).

Na závěr nezapomeňte:
 
Aktivní reflexí toho, co se daří a co je žádoucí, se logicky samo vynořuje to, co je nežádoucí a neužitečné. Nebo obráceně.
Tím, že se budete věnovat převážně prohřeškům, dáváte vlastně najevo, že vás baví víc. Děti je pro vás rády připraví v neomezené míře.
 
Ve svém aprobačním předmětu jste patrně také zvyklí hledat různé cesty k pochopení látky a vysvětlovat věci tak dlouho, dokud je žáci v rámci svých možností nepochopí.
Naučit děti životu v demokratickém společenství
je úplně stejný pedagogický úkol.
 
Nebojte se využívat svůj svébytný pedagogický styl řízení a vedení. Nebojte se být direktivní, pokud je vám to vlastní.
Direktivní styl (poskytující vedení) je často mylně zaměňován za autoritářský (svévolně prosazující pouze své vidění světa). Nebojte se být liberální.
Liberalismus (svoboda rozhodování za jasně daných pravidel) je často mylně překládán jako výchova bez omezení nebo dokonce bez pravidel.

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Komisionální zkouška žáka střední školy
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Počet žáků ve třídě
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Žák v zahraničí
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz