Práva dítěte v Brně

Vydáno:

Dne 26. září 2011 proběhla v Brně hodnotící konference prvního roku projektu „Centrum nových metod a příležitostí ve vzdělávání“ financovaného z prostředků Evropského sociálního fondu v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu České republiky. Tento projekt má podtitul: „Poznáním svých práv si uvědomuji své povinnosti“. Realizátorem projektu je společnost DENEB INT., s.r.o.

Práva dítěte v Brně
Mgr.
Naděžda
Kynclová
ZŠ a MŠ Merhautova Brno
Do projektu se v oblasti mentoringu a práv dítěte zapojila také naše škola, Základní a mateřská škola Merhautova v Brně.
Projektové hodiny se uskutečnily v přípravných ročnících a ve třídách na 1. stupni
v budově Vranovská. Pedagogové připravili sedm projektových hodin, ve kterých se zapojilo celkem 336 žáků. Po každé projektové hodině následovala práce s třídním kolektivem ve spolupráci s třídním učitelem, kdy se na konkrétní situaci ve třídě ukazovala žákům potřebnost znalostí práv dítěte a také to, že
chování každého jedince zasahuje do práva všech přítomných dětí i dospělých.
Každé správné hodnocení určitého chování ze strany žáků, ať kladného nebo záporného, musíme považovat za úspěch, protože si žáci uvědomují svoji osobnost a svoje práva a také to, že mohou svým chováním působit i na svoje kamarády. Tento postup je časově náročný a ze strany všech pedagogických pracovníků vyžaduje mnoho trpělivosti, tolerance, empatie a důslednosti.
V rámci projektu se uskutečnily také
dva projektové dny.
V červnu se všichni žáci zapojili do projektového dne „Já a moje škola“, kdy si žáci vytvářeli svoji ideální třídu a pravidla života třídy. Celá škola se pak sešla na hřišti a třídy prezentovaly svoji práci.
Na závěr jsme z modelů tříd postavili ideální školu a vytvořili pravidla života této školy. Tím byla nastoupena cesta k vytváření pozitivního vztahu žáků ke škole; škola není nepřítel, se kterým se musí bojovat, ale svým chováním a učením ji pomáháme vytvářet.Jaký budu já, taková bude třída, jaká bude třída, taková bude škola.
Záleží na každém žáku a jeho názoru, kterému by měli naslouchat všichni pedagogičtí i ostatní pracovníci školy.
Další projektový den, který se uskutečnil 16. 6. 2011 u příležitosti „Dne afrického dítěte“, se jmenoval „Afrika“ – žáci se setkali s Afričankami, které jim přiblížily život v rodných zemích a svoje osudy. Ochutnali i africké jídlo.
Při besedě měli žáci možnost poprvé se přesvědčit, že barva pleti ani místo, kde se narodili, nerozhoduje o dosaženém vzdělání.
A jen na nich záleží, jak se na život připraví a jak využijí všech příležitostí, které se jim nabízí.
Takto probíhaly projektové dny na naší škole v Brně. Stejným způsobem pracují v projektu školy v Ostravě, Vsetíně, Valašském Meziříčí a také další dvě partnerské školy v Zábřehu. Odlišnosti jsou dány pouze specifiky daných škol. Všem záleží na co nejlepších výsledcích, proto se zástupci všech škol sešli na konferenci, aby si předali svoje zkušenosti z celoroční práce se žáky na různých stupních škol od škol mateřských přes základní až ke středním školám.
Společným jmenovatelem konference byla snaha využívat všech možností k rozvoji osobnosti dětí a šířit povědomí o mentorské práci a o právech dítěte.
Příklad
ZŠ a MŠ Merhautova 37, Brno – přípravné ročníky a 1. ročníky ZŠ
Tema:
Máš právo mít kamarády
Důležitá slova:
kamarádství, přátelství, tolerance, nepřátelství, samota, nesnášenlivost, závist
Pomůcky:
pohádka Budka v poli, masky zvířátek
Postup:
 
Všichni si sednou do kruhu a vyslechnou pohádku Budka v poli.
 
Rozhovor - jak se pohádka líbila a o kterých zvířátkách pohádka byla.
 
Postavíme zvířátkům budku - zapojí se všechny děti - všichni jsme vzájemně kamarády, všichni máme zvířátka rádi, proto jim postavíme budku.
 
Znovu zopakujeme názvy i jména zvířátek a rozdáme úkoly.
 
Dramatizace pohádky - žáci si zahrají na zvířátka, ostatní se zapojí jako vypravěči.
 
Znovu si sedneme do kruhu a v rozhovoru hledáme klady (kamarádství, pomoc, toleranci) v chování myšky, žabky, zajíčka a pejska a naopak zápory (závist, nesnášenlivost, zlobu) v chování medvěda.
 
Chování zvířátek převést na chování dětí. Odpovídat na otázky: Kdo chce být jako myška? Kdo chce být jako medvěd?
 
Vést děti k vyvození závěru: kdo je k jiným kamarádský, jsou ostatní kamarádští k němu a má hodně přátel. Kdo jiným závidí a je na ostatní zlý, jsou všichni kolem na něho zlí a on zůstane sám bez přátel a kamarádů.
Závěr:
Zhodnocení práce dětí, odměna hercům.
Nepřímá práce:
2. Vyučovací hodina
1. Během následujících dnů se do třídy vracet a pozorovat chování žáků během vyučovacích hodin, ale hlavně o přestávkách.
2. Vést se žáky diskuzi o jejich chování s důrazem na kamarádství a vést je k hodnocení jejich chování.
3. Pohovor s třídním učitelem - jak se výuka (právo dítěte) ke kamarádství odrazila v chování žáků a na co se v příští hodině zaměřit.
Hodnocení:
Přímá práce se žáky byla pěkná, pružná, všichni se zapojili. V diskuzi již někteří žáci odpovídali jen na dotazy, a to mnohdy jednoslabičně. Proto je nutné vést žáky k vyjádření svých názorů bez jakýchkoliv obav. Následné návštěvy ve třídě ukazují na nutnost soustavné a postupné práce všech vyučujících při odstraňování negativních rysů a chování žáků.
Pedagogove:
Naděžda Kynclová, Helena Elsnerová

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání