Práce senátu na ZŠ v Jílovém u Prahy

Vydáno:

Už třetím rokem se s koordinátorem – a hlavní kreativní silou – Matějem Vrhelem snažíme vést děti prostřednictvím žákovského senátu k realizaci projektů, na kterých si děti vyzkoušejí vyrazit za hranice školy a podívat se do reálného světa. V loňském školním roce jsme se pustili do spolupráce s Člověkem v tísni a pro práci v senátu jsme využili jejich metodiku Active Citizens. Ta si kromě realizace školního projektu klade za cíl provázat školu s místní komunitou, pomoci místním zlepšovat prostředí, ve kterém žijí. Školní projekt tak vychází z přání a potřeb obyvatel, zároveň učí žáky spolupráci a komunikaci s místní samosprávou. Pro náš početný Senát bylo výzvou se do něčeho takového pustit, zároveň ale i velkou příležitostí naučit se něčemu novému.

Práce senátu na ZŠ v Jílovém u Prahy
Klára
Doudová
učitelka, ZŠ Jílové u Prahy
Co město potřebuje? Jak se můžeme zapojit?
Nejprve jsme pomocí dotazníkového šetření zjišťovali, jaké potřeby v komunitě děti vnímají. Odpovědi byly velmi různorodé – od slušného chování, úklidu ve městě a výstavby chodníků přes kulturní akce a opravu naučné stezky až po obnovu koupaliště a podporu jiných sportovních aktivit. Několikrát se opakoval požadavek na výstavbu McDonald’s. Z každé třídy se sešlo několik návrhů, obecně velmi ambiciózních.
Všechny návrhy jsme sepsali na velkou tabuli, která několik týdnů stála ve školní jídelně. Nechali jsme si vysvětlit od místního zastupitele, jak funguje rozhodování na radnici, jak jsou rozděleny kompetence, co je vůbec zastupitelstvo a jaká je funkce městské rady – děti tak mohly lépe pochopit, jak město funguje a co obnáší eventuální realizace projektů mimo školu. Tahle návštěva byla důležitým momentem v přemýšlení o projektu.
Workoutové hřiště pro všechny
Při návštěvě pana starosty a jeho zástupkyně žáci už řešili konkrétní návrhy vyplývající ze zjišťování ve třídách i od rodičů. Jako nejlepší se jevil nápad na výstavbu workoutového hřiště – prostoru pro sportovní outdoorové aktivity v blízkosti školy s možností využívání o poledních pauzách umístěného v širším centru města a vhodného pro všechny generace. Navíc s využitím zdarma.
Spolu s městem jsme se pustili do plánování a realizace. Výstavba workoutového hřiště je zatím sice v procesu, ale už jsme zapracovali na propagaci – pro místní jsme uspořádali sportovní akci – Retrospartakiádu v kostýmech –, kde jsme o našem záměru informovali. Mnoho lidí, kteří se k nám přišli podívat, neznalo pojem „workoutové hřiště“. Z nápadu byli ale nadšení, protože je to záležitost bořící hranice genderu a generací!
Dospělí a děti – jsme si partnery
Díky metodice žáci aktivně rozvíjeli své soft skills a získávali i praktické zkušenosti potřebné pro vedení projektu. Pracovali v heterogenní skupině, naučili se respektovat se navzájem napříč stupni – a to není samozřejmé. Občas výstup nebyl stoprocentní, ale zkoušeli jsme to dál. Děti byly kreativní a pracovaly v týmu. Dozvěděly se spoustu konkrétních informací o svém městě, o fungování samosprávy. Dokázaly přenést do tříd informace ze senátu. Uvědomily si, co vše je potřeba udělat a nepřeskočit. Tím, že jsme jednali na celkem vysoké úrovni s radnicí a dospělí děti ctili jako partnery, získaly děti větší odvahu přemýšlet o tom, co bychom jako senát mohli dělat, co jako jednotlivci mohou ovlivnit.
Školní projekt – přínos nejen pro žáky
I pro učitele byl projekt velkou výzvou. Učili jsme se pracovat s velkým počtem různě starých dětí, zkoušeli nové věci, intenzivně se vídali se žáky. Pocítili jsme, jak dokážou být děti cílevědomé a spolupracující. Projekt posílil naši kolegialitu, doplňovali jsme se. Škola ukázala, že má své pevné místo v obci a že spolupráce s místní samosprávou nese své ovoce. Nejen pro žáky, kteří si díky ní osvojí spoustu důležitých schopností, ale i pro místní obyvatele, kterým přinese místo k relaxaci, sportu, setkávání – místo otevřené všem bez rozdílu pohlaví či věku. Stavba hřiště je ještě v procesu, ale pokud vznikne, bude tu hmatatelný důkaz o síle spolupráce a houževnatosti. O tom, že dokážu hodně, i když jsem malý. Vznikne místo vzájemného potkávání.