Potřebují české školy multikulti workshopy?

Vydáno:

Vzdělávací programy na českých školách se v roce 2017 opět staly jedním z témat předvolebního boje. Někteří politici navrhli zavést přednášky o vlastenectví a přišli s informací, že vláda podporuje a financuje projekty na propagaci islámu na českých školách. Měli snad populističtí politici mylně na mysli multikulturní výchovu, která naše děti seznamuje s tím, že i v Česku se mohou setkat s lidmi jiných národností, etnik nebo náboženství? K čemu vlastně takový výukový program je?

Multikulturní výchova je jedním z témat rámcového vzdělávacího programu. Ten pro její zařazení na základních školách argumentuje takto: "Ačkoliv je Česká republika ve srovnání s mnohými jinými evropskými státy kulturně relativně homogenní (až 95 % populace tvoří etničtí Češi a Češky), je nutné počítat s výraznějšími mezikulturními kontakty vyplývajícími z evropské integrace a ze stále silnějších globalizačních trendů. Nutnost multikulturní výchovy vychází také z pokračujícího procesu sociálního propadu některých menšin, s čímž se pojí i narůstající nevraživost mezi majoritou a sociálně vyloučenými skupinami, provázená vznikem či posilováním negativních etnických stereotypů (v ČR především Romové a vztah majority vůči nim)." Rámcový vzdělávací program pro gymnázia navíc dodává: "Jejím úkolem je především rozvíjet porozumění žáků sobě samým a hodnotám své kultury, podpořit jejich integraci v širším multikulturním prostředí při zachování vlastní kulturní identity." Rozhodně by tedy nemělo jít o politiky zmiňované "vymývání mozků" ani obracení žáků na jinou víru.

Naplnit a uchopit téma multikulturní výchovy mohou učitelům pomoci také neziskové organizace, které nabízejí různé vzdělávací programy, pracovní listy nebo workshopy. A i to je některým politiků trnem v oku. Pojďme se podívat na jeden příklad z praxe. META, o. p. s., už několik let nabízí školám dvouhodinový workshop s názvem "I Jan Amos chodil do školy v cizině", který se věnuje tématu integrace cizinců a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do české školy. META tím reaguje na stále narůstající počet dětí s odlišným mateřským jazykem na českých školách.
Lektorský tým je sestaven z pracovníka META, cizince a dobrovolníka, který ve společnosti META pomáhá mladým cizincům. Součástí workshopu jsou zážitkové aktivity a diskuse s cizincem, který si procesem integrace v české škole sám prošel. Díky cizojazyčným lektorům v týmu (např. z Vietnamu, Rumunska, Ruska, Ukrajiny a Srbska) mají žáci příležitost zažít výuku v jazyce, kterému nerozumějí, a vcítit se tak na chvíli do situace nově příchozího žáka cizince do jejich školy. Jednomu z dobrovolníků, Alexovi, se velmi dobře podařilo přiblížit často frustrující situaci žáků neznalých vyučovacího jazyka. Ve své ukázkové výuce, vedené v ukrajinštině, neslevil ze svých nároků, vyvolával žáky a snažil se je zapojit do vyučování. Jeden ze sedmáků po několikátém neúspěšném pokusu o napsání správného data na tabuli podotkl ke svému spolužákovi: "Hm, smazal ti to, to asi ukrajinsky znamená, že je to špatně."
Mezi cíle workshopu patří přiblížit a zprostředkovat žákům situaci člověka, který začíná žít, studovat či pracovat v cizí zemi, společně pojmenovat důvody a okolnosti migrace a příchodu do nové země, identifikovat překážky v procesu integrace i způsoby jejich překonávání a zamyslet se nad migrací a jejími dopady v evropských a globálních souvislostech a nad způsoby osobního zapojení do procesu integrace cizinců s důrazem na začleňování spolužáků - tedy žáků s odlišným mateřským jazykem - do nového školního prostředí.
Od roku 2014 META, o. p. s., realizovala celou řadu workshopů na základních a středních školách po celé České republice; v roce 2017 se konaly v rámci projektu Čekuj integraci!, spolufinancovaného z prostředků Ministerstva vnitra ČR na integraci cizinců a prostředků hlavního města Prahy z Programů podpory aktivit integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2017.
Lektor Jan Heinrich vede workshopy dlouhodobě a říká, že je hezké vidět, když třídní kolektiv nového spolužáka ze zahraničí dobře přijme mezi sebe: "8. A na 4. ZŠ Plzeň nám připravila jeden z nejhezčích zážitků. Ukázalo se, že se zapojováním spolužáků z ciziny už žáci mají spoustu zkušeností, a bylo pro nás velice zajímavé a inspirativní dozvědět se o tom, jak si navzájem pomáhali, když k nim ještě na prvním stupni přišly nové spolužačky, které už jsou dnes neodmyslitelnou součástí třídy." Žáci z Plzně potom do evaluace napsali: "Líbila se mi výuka vietnamštiny, konečně můžu říct, že umím trochu vietnamsky", "Hodně jsem se dozvěděla o lidech, co přijedou žít do cizí země".
Dá se tedy říct, že multikulturní výchova není abstraktní nauka, která by popisovala dění v daleké Amazonii nebo se snažila obrátit někoho na jinou víru, ale pomáhá žákům pochopit a umět reagovat na situace, které se v 21. století v rámci globalizace reálně dějí i v české kotlině. Zájem o "multikulti" workshopy proto roste, což potvrzuje i lektor Jan Heinrich: "Pedagogové vyjadřují zájem podpořit přátelské soužití žáků z různých kultur ve společné třídě a zprostředkovat zkušenost, kterou v české škole zažívají nově příchozí z jiné země. Řada škol se na nás přitom obrací opakovaně a chtějí uspořádat program i v dalších třídách."
META, o. p. s., věří, že velký zájem a většinou pozitivní ohlasy ze škol jsou důkazem, že téma jinakosti, potřeba nekonfliktního zapojování dětí s OMJ do školního dění a nastavení vstřícného prostředí je a bude školami i nadále rezonovat. Programová ředitelka společnosti META Kristýna Titěrová k tomu na závěr dodává: "Naše workshopy mohou k diskusi na tato témata přispět. A věříme, že díky podobným aktivitám budou dospívající generace otevřenější k cizincům a především že si budou umět udělat na integraci a setkávání kultur názor samy - zejména na základě osobních kontaktů a příběhů, tedy v podobném duchu, jako jsou vedeny samotné workshopy. Pro nastavování klimatu ve školách a otevřenou debatu je ale nejdůležitější postoj pedagogů, kteří jsou ve třídách s dětmi denně, stejně jako ochota a potřeba se tomu tématu věnovat i po skončení workshopu. Naše workshopy téma mohou pomoci otevřít, naťuknou klíčové otázky. Nápady vzešlé z diskuse a další témata musejí rozvinout samotní pedagogové. Dvouhodinový workshop nemůže v žádném případě změnit náladu ve společnosti, mnohdy ani v samotné třídě, ale umožní otevřenou a bezpečnou diskusi, což je podstatný první krok. Další postup už je opět na učiteli, který ve třídě působí."
Kontakty:
Kristýna Titěrová, programová ředitelka META, o. p. s., 773 609 395, titerova@meta-ops.cz
Lucie Soukupová, networking a PR META, o. p. s., 773 304 464, soukupova@meta-ops.cz
Pro zájemce o workshopy: workshopy@meta-ops.cz, 775 418 258, více informací k workshopu na: http://www.meta-ops.cz/worshop-pro-zakladni-a-/stredni-skoly

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak na modrou velrybu
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina pro oblast regionálního školství 1
Doporučení při ubytovávání uprchlíků ve školních budovách
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Lesní školka
Třídní důtka - odpověď na dotaz