Pořadí důležitosti zákonů aneb ředitelská Sofiina volba

Vydáno:

Jako začínající učitel jsem působil v krásném kraji pod Pálavou. Mnozí moji tehdejší žáci jsou dnes úspěšnými vinaři a já se učím zase od nich, jak vínu rozumět a správně je vychutnat. Proto si dovolím dnes vínem orámovat svůj vstup do ředitelské rubriky.

Pořadí důležitosti zákonů aneb ředitelská Sofiina volba
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centrum školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Víno se dělá z vinných hroznů. Jistě se zejména dříve pokoušeli někteří dobráci dělat především burčák ze všeho možného a nabízeli jej hlavně návštěvníkům z velkých měst. Představte si, že byste dnes chtěli po vinaři vynikající víno, nápoj s jiskrou a duší - a přitom ho nutili, aby ho dělal z ovoce (původem z EU), přidával řepný cukr a jiné šílenosti. Bylo by to pro vinaře těžké rozhodování...
Kdo jiný by se měl neustále rozhodovat, když ne ředitel školy. Má to svoji logiku, nakonec rozhodování patří mezi základní manažerské funkce. Ředitel je zodpovědný mimo jiné za to, že bude mít plně kvalifikovaný tým. Je to přirozené - před dětmi musí stát odborníci skutečně všestranně připravení. Hodně se o tom diskutovalo, sám jsem se k tomu několikrát vyjadřoval v dřívějších článcích. Ano, dávám to jako první východisko rozhodování. Hned je ovšem částečně zpochybním poukázáním na skutečnost, kdo všechno je dnes považován za kvalifikovaného učitele ve smyslu zákona o pedagogických pracovnících. Kdokoli z absolventů studia učitelství (pro 2. stupeň ZŠ) může na tomto druhém stupni základní školy kvalifikovaně učit všechny předměty. Má za sebou (pevně věřím) kvalitní přípravu didaktickou, pedagogickou a mnohé další, však multivybavenost oborovou ani náhodou. Mnozí ředitelé poukazují na skutečnost, že by pro zajištění výuky potřebovali nositele konkrétních učitelských aprobací, ale v současně nastavených podmínkách řízení školství nemohou ani najít hrob, na který by se chodili vyplakat.
Nabízím osobní zkušenost. Mnohokrát jsem slyšel, že češtinu může učit klidně maturant později vystudovavší prakticky cokoliv. Přece žádná maturita není a nikdy nebyla tak postavena, aby její absolvent učil některý z předmětů. Podívejte se kolem sebe, kolika lidem byla laicky předkládána mluvnice, kolik lidí považuje znalost struktur jazyka za zbytečný přežitek. Často pouze proto, že jim poznatky zprostředkovávali laikové přesvědčení o tom, že to umějí. Uvědomuji si umělé rozdělení lidského poznání na rakousko-uherské předměty, na které jsme zvyklí, a zvyk bývá železnou košilí, pravda. Diskutujme o integrovaných předmětech či o širších oborech, ale naopak současně chápaná bezbřehost v učitelské kvalifikovanosti je špatná.
Druhé východisko ředitelova rozhodování
je odpovědnost za kvalitu výuky, rozvoj žáků a vše, co vyplývá z dobře a náročně sestaveného školního vzdělávacího programu, potažmo naplnění školského zákona. Podle něho musí zajistit již popisovaný kvalitní tým. Tým lidí, kteří budou umět učit, zapalovat, inspirovat i podněcovat dětskou dychtivost. Avšak kromě formy musí přinášet i obsah - tedy svůj předmět či obor. A jsme u problematiky rozhodování. Rád bych ředitelům uměl zodpovědět otázku, který zákon je důležitější, který má přednost. Jistě namítnete, že ředitel musí dodržovat oba dva. Ale v situaci, kdy bude přijímat absolventa některého v terénu nepoužitelného oboru, kvalitní předmětovou výuku nezajistí. Inspektor při návštěvě školy zjistí kvalifikovanost v souladu s platným zákonem, ale právem poukáže na nedokonalost oborovou - nehledě na rodiče a jejich ostříží zrak. A je to zase chyba ředitele? Neměly by se moje řádky dostat i ke studentům mnoha lákavě znějících učitelských oborů? Mohli by si včas uvědomit, že si je ředitelka či ředitel vyberou pouze v nejvyšší nouzi.
Budeme-li chtít po vinaři kvalitu, musí mít ke své práci odpovídající podmínky. Ze špatných hroznů, cukru, podřadného ovoce či nesmyslné směrnice vynikající víno nevznikne.Nemanévrují současné podmínky naše ředitele do podobné situace?

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP