Počítačový program "Jazyky bez bariér" pomáhá při výuce angličtiny nejen dětem s dyslexií

Vydáno:

Jsem dyslektička a výuka jazyků mi vždycky dělala potíže. Také moje dvě děti se potýkaly s dyslexií i s výukou jazyků. Proto jsem vytvořila program, který zajišťuje zrakovou, sluchovou a významovou koordinaci. Obsahuje speciální hry, které dětem pomáhají se zapamatováním učiva, a také tzv. plnič, který slouží rodičům nebo učitelům k ukládání toho učiva, které je pro děti v dané chvíli aktuální.

Počítačový program „Jazyky bez bariér“ pomáhá při výuce angličtiny nejen dětem s dyslexií
Ing.
Dagmar
Rýdlová
 
autorka speciálních výukových pomůcek pro děti s dyslexií
Pořádáme pro učitele informační zaškolovací semináře ( jak s programem pracovat) a také žákovské konference. Těch se účastní děti s dyslexií i děti bez dyslexie.
Program je zajímavý pro děti bez ohledu na jazykovou vyspělost a dispozice.
Žákovské konference jsou protiváhou soutěží.
Probíhají tak, že vyhlásíme téma, které zpracují děti z různých škol v
programu Jazyky bez bariér.
Pak se společně sejdeme a děti prezentují hotové soubory i postup práce.
Jedním z témat bylo „Anglie očima dětí z Prahy 6“. V roce 2011 jsme měli téma „Komunikace v situacích řádných i mimořádných“. Letošní žákovská konference se bude konat v listopadu a už se na ni těšíme.
Ze žákovské konference jsme pořídili reportáž. Diváci zde uvidí praktické možnosti využívání programu pro školní výuku i domácí přípravu (www.jazyky-bez-barier.cz).
WEBOVÁ KNIHOVNA
Webová knihovna je rubrika na stránkách www.jazyky-bez-barier.cz a přístup sem má každý bez omezení. Kdo se chce jen podívat, může využít náhledy v běžném formátu PDF. Kdo si chce program „Jazyky bez bariér“ vyzkoušet, program si stáhne.
Souborů máme více než 350 a dělíme je na tři oblasti:
 
adaptované učivo,
 
zájmové soubory,
 
metodická inspirace.
Program Jazyky bez bariér byl třikrát oceněn na mezinárodních soutěžích inovací.
V roce 2010 to byla stříbrná medaile na výstavě IENA v Norimberku, v roce 2011 pak stříbrná medaile na soutěži v Kaoshiungu naTaiwanu a zlatá plaketa v chorvatském Zagrebu.
Informačními a zaškolovacími semináři prošly stovky pedagogů a program používají desítky škol.
PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE OD ING. HELENY PÁLENSKÉ
Angličtinu učím 12 let na 1. a 2. stupni základní školy. Program „Jazyky bez bariér“ využívám a zde nabízím své zkušenosti kolegyním a kolegům.
1.
Slovíčka a cvičení z učebnic
V první řadě program nabízí širokou škálu „ready made“ slovíček z učebnic angličtiny pro 1. i 2. stupeň. Stačí se jen podívat do kategorie adaptované učivo a vybrat si tu správnou učebnici. Pro 1. stupeň jsou zde základní slovíčka z učebnic Chit Chat 1 a 2 a pro 2. stupeň jsou zde kompletní slovíčka z učebnic Project.
2.
Zaměření na témata a gramatiku
Za druhé máme k dispozici
obrovské množství vytvořených souborů na různá témata a probíranou gramatiku.
To často propojuji s aktuálním obsahem vyučovacích hodin. Žákům s dyslexií je tak možné zpřístupnit probírané učivo.
3.
Projektové a významné dny
Za třetí je tu možnost využití programu na projektové nebo významné dny, které na školách získávají stále větší popularitu.
4.
Procvičování poslechu a výslovnosti
Za čtvrté tu najdeme soubory, které slouží k procvičování podobné výslovnosti. Např. „water“ je voda a „weather“ je počasí. Nebo „tower“ je věž a „towel“ je ručník. Je zde i soubor „Žirafa zrychluje“ – stejný text v pomalém tempu řeči a běžném tempu řeči. Stejná pomoc je např. i v souborech „PBS Velká Bíteš“, „Vazba There is/are“ nebo „Zkratky“.
5.
Tvoříme soubory zábavné i užitečné
V neposlední řadě editor v programu Jazyky bez bariér umožňuje vytvářet spoustu zábavných souborů. Ráda připravuji nové soubory sama i s dětmi. Celkem jich máme 25. Moje první soubory byly na téma Praha 6. Poslední dva soubory pomáhají dětem zvládnout členy a nepočitatelná podstatná jména. Budoucí čas jsme s dětmi procvičili v souboru „Budoucnost“ a minulý čas v souborech „Domeček“ a „Co jsme dělali na horách“.
Děti velmi baví soubory namlouvat
a rozhodně to není ztracený čas, protože se snaží a zlepšují si výslovnost.
6.
Žákovské konference
Třešničkou na dortu jsou pak
žákovské konference, které umožňují žákům prezentovat jejich práci před učiteli a žáky z jiných škol a pozvanými hosty.
Ve škole se učitelé běžně zaměřují na chyby. Zde dospělí i děti nejprve říkají, co se jim na prezentovaných souborech líbí, co je pobavilo, co je obohatilo. Teprve pak je čas na případné rezervy a možnosti zlepšení.
Děti si tak posilují sebevědomí a sebeúctu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Bezplatné poskytování učebnic
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona

Poradna

Výuka Aj
Počet žáků ve třídě
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Náhrada druhého cizího jazyka
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí