Počet žáků cizinců v českých školách roste

Počet dětí cizinců v České republice pravidelně narůstá na všech úrovních vzdělávání. Většina z nich přichází do českých škol bez dostatečné znalosti vyučovacího jazyka, tedy češtiny. Během posledních pěti let se jejich počet zvýšil o 33,5 %. Ve školním roce 2017/2018 se v základních školách vzdělávalo 21 992 cizinců, což jsou 2,4 % z celkového počtu žáků ZŠ. Ačkoliv je pro ně v § 20 školského zákona v odst. 5 deklarován nárok na jazykovou přípravu, z patnáctileté zkušenosti společnosti META vyplývá, že na podporu v ZŠ reálně dosáhne jen velmi omezený počet dětí, většina z nich navíc v nedostatečném rozsahu. Zmíněnou zkušenost potvrdilo i šetření ČŠI z roku 2015.

Počet žáků cizinců v českých školách roste
PhDr.
Kristýna
Titěrová,
programová ředitelka, META, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů
Bc.
Lucie
Soukupová,
networking a PR, META, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů
Z hlediska rovných příležitostí ve vzdělávání je pro děti a žáky s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka klíčové, aby měli možnost začít s intenzivní výukou češtiny jako druhého jazyka (ČDJ) co nejdříve po příchodu do školy. Po této potřebě volají i učitelé, kteří musejí žáky do vzdělávání zapojit. Podpora ve výuce češtiny je nezbytná na všech stupních škol, zásadní je pak zejména při plnění povinné školní docházky a při přechodu na střední školu. Znalost vyučovacího jazyka je pro úspěšné vzdělávání podmínkou. Bez znalosti češtiny se děti nevzdělávají, nerozvíjejí a znemožněna je i jejich integrace mezi vrstevníky.
Možnosti intenzivní výuky ČDJ pilotně ověřovala META na dvou základních školách v Praze v letech 2016-2018. Tuto unikátní zkušenost popsala v publikaci Organizujeme výuku češtiny jako druhého jazyka1). Specifika výuky češtiny pak představuje v metodickém průvodci pro učitele Učíme češtinu jako druhý jazyk2). Obě publikace jsou k dispozici ke stažení zdarma a metodika i v tištěné podobě na vyžádání ve společnosti META.
Oříšek pak představuje přijetí na střední školu. Právě v období přechodu ze základní na střední školu chybí jazyková příprava zcela. Bariérou pro vstup na SŠ jsou jednotné přijímací zkoušky, stejně jako zkouška maturitní. Některým mladým lidem, zvláště těm, kteří přicházejí do ČR ve zranitelném věku, to de facto blokuje možnost adekvátního vzdělání a budoucího produktivního uplatnění na trhu práce. Česká republika tak plýtvá značným množstvím talentů, které se mohou stát její produktivní součástí.
Jako reakci na výše uvedené vydala META Strategické cíle pro rozvoj jazykové přípravy pro roky 2018-20203), kde definuje 10 základních rozvojových cílů legislativní i nelegislativní povahy pro zlepšení situace v tématu vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem v Česku, a to především v oblasti jazykové přípravy v češtině jako druhém jazyce. Strategické cíle v oblasti legislativy, financování, obsahu a organizace vzdělávání META aktivně prosazuje a oslovuje odpovědné instituce.
MŠMT má z důvodu stále se zvyšujícího počtu těchto žáků a narůstající nespokojenosti pedagogů se stávající situací před sebou významný úkol, kterým je dostatečné finanční zajištění, sjednocení postupů a vytvoření opory v legislativě pro vzdělávání a začleňování žáků s potřebou jazykové přípravy.
Nezbytným krokem pro dostatečnou optimalizaci systémové podpory škol je také znalost reálného počtu žáků s potřebou výuky češtiny, které, vyjma cizinců, současná legislativa opomíjí. META prosazuje pojem děti a žáci s odlišným mateřským jazykem (OMJ), který zahrnuje jak děti cizinců, kteří přicházejí ze zahraničí, a děti cizinců, které se v ČR narodily, ale doma češtinu nepoužívají, tak děti občanů ČR, které dlouhodobě pobývaly v zahraničí a neznají akademickou češtinu či doma z nejrůznějších důvodů česky nemluví. Jejich skutečný počet ani úroveň znalosti jazyka nejsou známy, zjišťovány jsou pouze počty žáků cizinců. Proto META, na podnět Krajského úřadu v Plzni, připravila dotazníkové šetření, které kromě počtu žáků s potřebou výuky češtiny na ZŠ zjišťuje i jejich přibližnou jazykovou úroveň a potřeby škol při zajištění organizace jazykové přípravy. Dotazník bude ve spolupráci s dalšími oslovenými kraji distribuovat do základních škol během letošního podzimu. Společně s dotazníkem poskytne školám i jednoduchý nástroj na zjištění jazykové úrovně žáků, který budou moci i nadále využívat ve své praxi. Výsledná analýza bude předána MŠMT, pro které budou výsledky analýzy dalším podkladem pro plánování integračních opatření na podporu vzdělávání dětí a žáků s OMJ. Ministerstvo a zapojené kraje budou mít zároveň k dispozici jasnější představu o počtech žáků s nedostatečnou či žádnou znalostí češtiny a potřebách jednotlivých škol při jejich vzdělávání.
Pro více informací, metodickou podporu či vzdělávání v tématu začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem se mohou zájemci obracet přímo na pracovníky společnosti META.
1 K dispozici na https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy#organizujemevyuku
2 K dispozici na https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy#ucimecdj
3 K dispozici na https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy#strategicke

Související dokumenty

Pracovní situace

Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina pro oblast regionálního školství 1
Doporučení při ubytovávání uprchlíků ve školních budovách
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy

Poradna

Přijetí cizince do základní školy

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)