Otevřený dopis ministryni Valachové

Vydáno:

Jeden z našich autorů - Václav Trojan - napsal ministryni školství otevřený dopis, ve kterém se věnuje aktuálním problémům ředitelů škol a školských zařízení. Jistě znáte jeho názory ze stránek tohoto časopisu, především z rubriky Ředitel školy - a co ještě, a víte, že často kriticky píše o podmínkách, ve kterých současní ředitelé pracují, a o zhoršující se situaci v našich školách. Přikládáme plné znění textu určeného paní ministryni. Autor dopisu tímto otevírá debatu a vyzývá vás k vyjádření názorů a sdílení zkušeností.

 

Vážená paní ministryně,
skoro dvacet let jsem pracoval jako ředitel školy a v současné době se podílím na rozvoji vedoucích pedagogických pracovníků na pražské pedagogické fakultě. Svoje myšlenky tedy opírám nejen o svoje zkušenosti a znalosti, ale o reflexi každodenního kontaktu se stovkami lidí z autentického školského prostředí.
Sama jste při své nedávné návštěvě mého rodného Brna viděla, jak malá míra pravomocí zůstala ministerstvu školství, a je tedy iluzorní se domnívat, že bez razantní změny podpořené většinou politických stran se hneme z místa. Stát si nechal postupně vzít řídící
kompetence
a nástroje, kterými mohl ovlivňovat státní vzdělávací politiku.
Vaši poradci (pokud Vám vůbec přefiltrují
relevantní
informace) Vám nyní počítají, kolik bude chybět ve velice krátké době učitelů na českých školách. Nebudu komentovat, že počet letošních prvňáčků známe již minimálně šest let, to bych se musel strefovat do Vašich předchůdců a ptát se, jak na tuto situaci školy připravovali. Již nyní chybí stovky učitelek a učitelů prvního stupně, stačí si otevřít inzertní stránky Učitelských novin či zavolat do několika zejména městských škol a ověřit si, že ředitelé dosud nevědí, kdo bude stát prvního září před žáky. Nedělejte si iluze, že budou jednat v souladu se zákonem o pedagogických pracovnících, již nyní shánějí kohokoli, kdo zvládne učitelskou práci. Chceme po řediteli školy, aby byl lídrem pedagogického procesu. Přitom jsme mu postupně vzali čas, volné peněžní prostředky na diferenciaci platů, možnost pružně reagovat v oblasti pracovněprávních vztahů, navíc jeho profesní rozvoj jsme dali do rukou politicky motivovaných laiků.
Ředitel zodpovídá za kvalitu školy a za odpovídající rozvoj každého žáka. Co mu stát dává do ruky, s jakými trumfy tato stěžejní postava ve škole ve skutečnosti hraje?
-
Finanční prostředky na platy v takové výši, která z vysokoškolsky vzdělaných učitelů dělá outsidery nejen mezi vysokoškoláky.
-
Jmenovací dekret od politického zřizovatele, který mnohdy školství nerozumí a někdy mu i záměrně škodí.
-
Vysokoškolsky vzdělané absolventy fakult vzdělávajících učitele, jejichž aprobační vybavení ovšem mnohdy neodpovídá požadavkům škol, protože akreditační procesy situaci ve školském terénu vůbec nezohledňují.
-
Stále odkládanou a rozhodně nemotivující kariérovou cestu.
Je nejvyšší čas udělat několik nepopulárních opatření, která ovšem pomohou vrátit vzdělávacímu systému jeho dynamiku a možnost rozvíjet se. Je třeba budoucnost národa poměřovat ve vzdáleném horizontu, mnohem vzdálenějším, než je nejbližší volební období. Je třeba přesvědčit voliče, že skokové navýšení finančních prostředků směřujících do vzdělávacího systému je nezbytnost, která se ovšem neprojeví hned. Politikové vycházejí vstříc kuřákům, vycházejí vstříc horníkům, vycházejí vstříc fotbalistům - ano, sbírají politické body. Poměřují vždy výdělky učitele s vojáky, hasiči, pracovníky státní správy. Vážím si všech těchto lidí, ale proč nepřiznat učitelům exkluzivitu a podmínky, které skutečně potřebují pro výkon kvalitní práce?
Existují propracované scénáře i prognózy demografického vývoje, kam může dojít stávající situace - stárnutí učitelských sborů i ředitelů samotných, rezignace terénu, rozevírání sociálních nůžek. Je to začarovaný kruh a vždy je z něho vytržena z kontextu jen výseč - chvíli se bavíme o učitelské přípravě, chvíli o zřizovatelských kompetencích, chvíli o kvalifikovanosti učitelů, chvíli o odchodech mimo školství. Zamyslete se nad tím, kolika lidem se vlastně hodí, že vzdělávací systém je špatný. Jenže několik elitních škol, několik projektů, několik alternativních rodičovských iniciativ nezachrání vzdělávací systém jako takový, pouze jej rozdrobí. Ten musí dostat základní impuls od státu v takové síle, aby bylo možno nastartovat samočistící mechanismy. Bude ovšem trvat nějakou dobu, než budeme mít v čele škol excelentní ředitele, kteří si budou moci svobodně vybírat excelentní učitele. Bude trvat nějakou dobu, než mladí lidé budou volit studium učitelství jako zajímavou a náročnou životní cestu. Dejte po vzoru úspěšných zemí tomuto procesu finance a čas. Jeden ze základních strategických cílů by mohl hovořit o tom, že učitelství bude prestižní, vyhledávané a nelehko získané povolání - o řediteli nemluvě!
Vážená paní ministryně, Vaše funkce je politická a jste vázána koaličními domluvami a mnohými „tanečky“, které běžným lidem unikají. Přesvědčte svoje kolegy napříč politickým spektrem, že vize vzdělávacího systému, nastavená cesta, finanční podpora a samozřejmá exkluzivita učitelství musí jít nad všechny krátkodobé politické proklamace. Nebo už svoji budoucnost se vzděláním nespojujeme?
Praha 1. června 2016
Srdečně zdraví PhDr. Václav Trojan, Ph.D.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Kdy použít hlavičkový papír
Kalendář
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Komunikační strategie školy - šablony
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Datové schránky pro školy
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Stres v osobním a pracovním životě učitele

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče