Nový systém hodnocení veřejného školství v USA

Vydáno:

V uplynulých dvou letech byly ve veřejném školství USA zahájeny převratné změny. V roce 2010 byly zveřejněny společné standardy (Common Core Standards) pro angličtinu (English Language Arts), matematiku a v následujícím období se k nim přihlásila většina států Unie. Poprvé v historii USA došlo k přijetí jednotných standardů ve většině států, až doposud si každý stát vytvářel standardy nezávisle. Znamená to, že nové společné standardy ovlivní více než 80 % populace školní mládeže, tj. žáky a studenty veřejných základních a středních škol.

Nový systém hodnocení veřejného školství v USA
PhDr.
Irena
Smetánková
CSc.
oddělení výzkumu společnosti Scio
SPOLEČNÉ STANDARDY A NOVÉ HODNOCENÍ
Významnou součástí projektu společných standardů je
nový systém hodnocení.
Podle slov odborníků z Fordhamova institutu by nikdo nevěnoval standardům pozornost, kdyby na nich nebyly založeny
testy vypovídající o výsledcích práce
škol, studentů, učitelů atd. Z iniciativy států a se silným impulsem ze strany federální vlády byla zahájena práce na novém systému hodnocení, který by měl být připraven k použití ve školním roce 2014/2015.
Na vypracování nového systému hodnocení byl vypsán federální granta na podzim 2010 prostředky v celkové výši téměř 400 milionů dolarů získala celkem čtyři uskupení: o významnou část (330 mil. dolarů) se podělily dvě skupiny států označované jako PARCC a SMARTER, dvě menší skupiny, DLM a NCSC, získaly finance (67 mil. dolarů) na vytvoření systému hodnocení pro studenty se vzdělávacími problémy. Vypracování nového hodnocení bylo zadáno odborníkům a nové testy mají nahradit dosavadní testování z angličtiny a matematiky, které se provádí v rámci jednotlivých států.
Velký důraz ze strany federální vlády i samotných zadavatelů byl od počátku kladen na to, aby nové hodnocení byly především
průběžné a formativní zkoušky, které umožní
sledovat vývoj každého žáka
a případně mu pomoci. Testy mají přinést
nové typy úloh
zaměřené například na kritické myšlení, nový způsob zadávání (nikoliv uzavřené úlohy se zaškrtáváním jedné možnosti) či vyhodnocování a konečně i využívání výsledků. Jedním z cílů je
maximální využití digitální technologie
v celém procesu testování, které však může narazit na nedostatečné technické vybavení škol.
PODROBNOSTI O ZKOUŠKÁCH
Na konci loňského roku skupina PARCC zveřejnila některé další podrobnosti o tom, jak by nové hodnocení mělo vypadat. Učitelé tyto informace, byť dílčí, vítají, protože s podobnými testy dosud neměli zkušenost.
Nové testování by se mělo skládat ze dvou částí, výsledkem bude
sumativní hodnocení
v matematice a angličtině pro účely
sledování výsledků vzdělávání
(akontabilita). První částí je
test administrovaný a vyhodnocený na počítači
na konci roku a druhou je
zkouška založená na výkonu
(performance-based) před koncem roku. Součástí systému má být také
formativní hodnocení
v polovině roku, které však nebude povinné.
Test z angličtiny
v závěru roku bude obsahovat šest literárních a informačních textů a žáci budou odpovídat na otázky na počítači, včetně
úloh zaměřených na srovnání a syntézu textů.
Výsledek tohoto testu bude představovat nejméně polovinu celkového výsledného hodnocení, výsledek zkoušky založené na výkonu potom jednu třetinu až jednu polovinu konečného hodnocení.
Zkouška z angličtiny založená na výkonu by podle předběžné představy měla vypadat takto: hodnocení bude probíhat ve dvou dnech a bude obsahovat „
simulovaný výzkum, v jehož rámci musejí studenti přečíst několik textů včetně základního „ukotvujícího“ textu, což může být např. proslov významné historické postavy. Potom budou odpovídat na otázky a dokládat své odpovědi citacemi z textů. Dalším úkolem bude napsat esej. V další části zkoušky se mají žáci
„zabývat“ literaturou
(v 3.–5. ročníku) nebo
analyzovat literární text
(v 6. –11. ročníku) s použitím několika kratších i delších textů.
V testu z matematiky
budou zastoupeny tři typy úloh:
inovativní otázky zadávané a vyhodnocené na počítači;
úlohy, které vyžadují zdůvodnění postupu nebo kritiku užitého postupu nebo které ukazují přesnost;
úlohy založené na problému z reálného světa.
Výsledné hodnocení bude opět složeno z
výsledků závěrečného testu
(50–60 %) a
výsledků zkoušky založené na výkonu
(40–50 %). Zkoušky z matematiky se zaměří na hlavní tématické okruhy, na důkaz porozumění postupům, zdůvodnění a řešení reálných problémů. Pro střední školy budou testy různých úrovní:
algebra 1;
geometrie a algebra 2;
další test integrující tato témata do jednoho celku.
Problémy spojené s testováním
na počítači chtějí tvůrci hodnocení řešit tím, že počítačově administrované testy budou určeny žákům v 6.–11. ročníku (náš 2. stupeň ZŠ a SŠ), zatímco děti ve 3.–5. ročníku budou řešit úlohy na papíře.
HODNOCENÍ ZALOŽENÉ NA VÝKONU
Zásadním přínosem nového testování je to, že hodnocení založené na výkonu se stane součástí rozhodných zkoušek (high-stake exam). Ačkoli sledování výkonu vždy bylo součástí průběžného hodnocení ve třídě, nebylo dosud systematicky zahrnuto do procesu sumativního hodnocení. Hodnocení výkonu se začíná věnovat větší pozornost právě díky práci na systému nového hodnocení, ale i nezávisle na ní. Pozitivní je, že jelikož tento typ zkoušení bude součástí plošných standardních zkoušek, školy se snaží podobným způsobem vést i výuku. Odborníci se shodují na tom, že hodnocení výkonu lépe postihne to, jak si žáci osvojili dovednosti nezbytné v 21. století, jako je např. analýza, syntéza a vyhodnocování informací.
Ve zkoušce zaměřené na výkon student předvede zvládnutí dovedností tím, že vytvoří
konkrétní výstup práce:
sestaví portfolio;
napíše esej;
vypracuje zprávu o laboratorním pokusu;
připraví a uvede prezentaci (jako příklad je uveden student, který vytvoří prezentaci, ve které sleduje pohyby na londýnské burze).
Hodnocení založené na výkonu však dosud postrádá pevný rámec, což brání jeho spolehlivému a širokému využití. Vypracovat takový rámec si dala za úkol iniciativa učitelů a dalších odborníků Quality Performance Assessment. Jejich pracovní text má být k dispozici již v nejbližších dnech. Cílem práce je navázat výstupy hodnocení na společné standardy a zaměřit se na posouzení komplexních dovedností převoditelných do nových situací skutečného světa. Pracovní verze tohoto hodnocení už je pilotně zkoušena v několika školách ve státě Massachusetts v USA.
Nový systém hodnocení vyžaduje ještě mnoho práce, případných změn, diskusí odborníků, ověřování a zkoušek. Podaří-li se však jeho tvůrcům dostát všem požadavkům, které si vytkli, mohou posunout hodnocení do 21. století.
Zdroje
Finn, Ch., E., Petrilli, M., J. Now What? Imperatives and Options for „Common Core“ Implementation and Governance. Thomas Fordham Institute, October 2010. Dostupné z: http://www.edexcellencemedia.net/publications/2010/201010_nowwhat/Now%20What%20-%20Oct%202010.pdf
Gewertz, C. New Details Surface About Common Assessments. Education Week 9. 1. 2012. Dostupné z: http://www.edweek.org/ew/articles/2012/01/11/15assess.h31.html?tkn=PVXF%2Fq2JvavZE3v40CNhGhD00DfoK3J7S0sg&cmp=clp-edweek
Pierce, D. Performance assessment making a comeback in schools. eSchool News 19. 1. 2012. Dostupné z: http://www.eschoolnews.com/2012/01/19/performance-assessment-making-a-comeback-in-schools/
Tucker, B. The Country's Most Ambitious Digital Learning Project. Huffington Post 31. 1. 2012. Dostupné z: http://www.huffingtonpost.com/bill-tucker/digital-learning_b_1243219.html

Související dokumenty

Pracovní situace

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Hodnocení pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Výuka plavání a omluvenky
Nehodnocení
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Hodnocení v náhradním termínu
Poskytnutí informací třetí osobě
Náhrada druhého cizího jazyka
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen