Nová příručka Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci nabízí učitelům sedm aktivit pro práci se třídou

Vydáno:

Jaký je rozdíl mezi migrantem a cizincem? Proč lidé odcházejí ze země, kde se narodili? Jaká rizika jsou spojená s neoprávněným přechodem státní hranice nebo pašováním lidí? Příručka „Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci“ dává učitelům podněty, jak s těmito otázkami mohou pracovat ve výuce.

Nová příručka Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci nabízí učitelům sedm aktivit pro práci se třídou
Mgr.
Jana
Odstrčilová,
mediální
koordinátorka vzdělávacího programu Varianty společnosti, Člověk v tísni
JAK UČIT O TÉMATU MIGRACE NA 2. STUPNI ZÁKLADNÍCH ŠKOL
Příručka Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci dokáže toto složité téma přiblížit i žákům na 2. stupni. Učitel může využít kreslené příběhy z úvodů jednotlivých kapitol, ve kterých komiksoví hrdinové Bohouš a Dáša otevírají jednotlivá témata skrze svou zkušenost, a jsou tedy příhodnou evokační aktivitou.
Vhodná je lekce ke kapitole 7 „Adaptace na cizí prostředí“. Vychází z bajky Žirafa a slon aneb Jak postavit dům.
Při práci s touto aktivitou mohou učitelé využít metodu Filozofie pro děti. Ta vychází z prací amerického profesora Matthewa Lipmana, který chtěl, aby jeho studenti přemýšleli sami za sebe a nepřejímali jen hotové odpovědi.
Učitel se z místa všeznalé autority přesouvá na místo průvodce, stává se facilitátorem, který společně s dětmi vytvoří „zkoumající společenství“.
Nejprve učitel - facilitátor - usadí skupinu do kruhu a snaží se je správně „naladit“. K tomu může využít řadu týmových her. Poté přečte nahlas příběh slona a žirafy.
Jde o názornou bajku vzbuzující zvědavost, což je nutným předpokladem pro následující aktivity. Příběh učitel neinterpretuje a plynule přechází do další fáze, kdy se žáci sami nebo ve skupině zamýšlejí nad tím, co slyšeli. Učitel se následně začíná ptát: Co tě zaujalo? Zkus si sám sebe představit v kůži slona... Nebo dává úkoly, které jim pomohou nasměrovat myšlenky: Vyjádři své myšlenky obrázkem, převyprávěj příběh maximálně 10 slovy... Žáci obvykle nejdříve přemýšlejí a teprve poté spolu diskutují.
Následně učitel požádá děti, aby se rozdělily do čtyř- až pětičlenných skupin a dohodly se na jedné otázce. Žáci se tím učí vytvářet podnětné otázky pro další diskuzi. Učitel vede skupiny k tomu, aby samy přemýšlely a následně vybíraly „ty pravé“ otázky. Ti, jejichž otázky neobstály, by měli cítit, že hlasování bylo fér a že se mohli k volbě dostatečně vyjádřit. Hlasovat mohou žáci nohama - rozloží otázky po zemi a postaví se k té, která je zajímá. Nebo vytvoří galerii otázek, hlasují tajně nebo veřejně, někteří vůbec. Poté žáci o otázkách přemýšlejí, nejprve v tichém rozhovoru, až poté nahlas s ostatními ve skupině.
Obtíže i radosti soužití slona a žirafy ve společném domě žáci s učitelem společně rozvíjejí až k závěrečnému zamyšlení. V diskuzi lze využít užitečný princip „mluvčí předává slovo“, ostýchavější typy se mohou přihlásit o slovo pomocí smluveného znamení. Kdo chce říct něco opravdu důležitého, může si stoupnout. Učitel v této fázi zasahuje velmi málo, ale diskuze nesmí běžet samospádem, aby brzy nevyšuměla. Pomoci mohou „otázky do zásoby“. Pokud děti diskutují příliš abstraktně, může učitel požádat o konkrétní příklady. Naopak pokud se zasekává na detailech, může je směrovat o úroveň výš, například se zeptat, jaké vztahy mezi nimi vidí.
V závěrečném zamyšlení testuje učitel odpovědi, které z diskuze vzešly - například kdo s nimi souhlasí, se postaví, děti se mohou postavit na stranu spolužáka, který řekl něco zajímavého, nebo nechají promluvit toho, kdo byl celou dobu tichý. Užitečné bývá i společné zamyšlení nad procesem zkoumání. Umožní žákům přemýšlet o tom, co se během zkoumání děje, co lze ovlivnit, co funguje a co naopak ne, nebo jak se posunuli v uvažování o problému. Učitel tak v dětech podněcuje kritický přístup k vlastnímu myšlení i k myšlení druhých. Učí je argumentovat, podložit své názory a uvažovat více do hloubky. Cílem této aktivity není naučit žáky tomu jedinému správnému přístupu nebo názoru na soužití odlišných kultur, ale umění nalézat pro a proti, citlivě rozlišovat a posuzovat své vlastní očekávání, myšlenky a potřeby s ohledem na ostatní.
POZNÁMKA REDAKCE
Příručku si můžete stáhnout v elektronické podobě nebo si objednat tištěnou verzi na www.varianty.cz/publikace.
ZDROJE
-
BUCKLEY, J. P4C do kapsy: začínáme s filozofií pro děti. Praha: Člověk v tísni, o. p. s., 2015.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP