Neverbální komunikace v řízení lidí

Vydáno:

Neverbální komunikace je proces dorozumívání se neslovními prostředky, zejména pomocí řeči těla, to znamená výrazů obličeje, pohybů hlavy, rukou, paží a nohou nebo postojů celého těla. Důležitým prostředkem neverbální komunikace je i celkový obraz člověka, tedy jeho fyzický vzhled, úprava zevnějšku nebo společenské chování.

Neverbální komunikace v řízení lidí
 
Nadezda
Babkina
 
studentka bakalářského studia, Fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
Většinu svého života trávíme v nějakých organizacích, ve školách, ve firmách a jiných sdruženích lidí se společnými cíli. Žijeme ve společnosti, která sestává z organizací, a aby tyto organizace dobře fungovaly, je nutné optimálně naladit
proces komunikace
mezi lidmi. Komunikace je přirozenou součástí života lidí v organizaci. Komunikace spojuje lidi v organizaci, integruje organizační jednotky a vymezuje organizační role. Komunikace je základním nástrojem řízení lidí k dosažení cílů organizace.
Rozlišuje se komunikace verbální a neverbální.
Verbální komunikace
zahrnuje přenos informací pomocí jazykového kódu, který je pro každou společnost a kulturu specifický.
Neverbální komunikace
představuje dorozumívání se pomocí řeči těla, to znamená výrazů obličeje, pohybů hlavy, rukou, paží a nohou nebo postojů celého těla. Přirozené spojení verbální a neverbální komunikace je jedním z předpokladů úspěšného výkonu manažerské funkce.
Různé průzkumy a zkušenosti ukazují, že
neschopnost manažerů dosáhnout stanovených cílů organizace souvisí s neschopností řídit ostatní lidi v organizaci.
Úspěšný výkon manažerské funkce vyžaduje zvládnout personální dimenzi managementu, to znamená zvládnout každodenní řízení ostatních lidí v pracovním procesu při vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného výkonu a realizaci strategických cílů organizace.
Mezi tradiční manažerské funkce patří plánování, organizování, výběr, vedení a kontrola, ovšem za základ úspěšného řízení lidí je možné považovat také
sociální komunikaci
(verbální i neverbální) jako přirozenou součást lidského života, neboť veškeré dění ve firmě je založeno právě na komunikaci mezi lidmi, zvláště na komunikaci mezi manažery a ostatními lidmi, kteří se podílejí na realizaci strategických cílů firmy. Přitom neverbální komunikace je svým způsobem mnohem významnější než verbální, protože pronášená slova získávají skutečný význam jen ve spojení s prožívanými emocemi, které vyjadřuje naše tělo.
Přirozená neverbální komunikace nám pomáhá přesvědčivě působit na druhé lidí, umožňuje nám prosadit se, posiluje naše sebevědomí a usnadňuje nám dosažení sledovaného cíle.
Z hlediska významu řeči těla jsou zásadní neverbální projevy v oblasti obličeje a hlavy, protože tyto projevy nejvíce ovlivňují vnímání posluchačů. Následují pohyby rukou a paží, teprve potom pohyby a pozice těla a nohou. Znalost principů neverbální komunikace zlepšuje naši schopnost sdělovat vlastní myšlenky i přijímat cizí myšlenky.
Na základě odborné literatury i vlastní zkušenosti je možné všem současným i budoucím manažerům dát několik
základních doporučení
z oblasti neverbální komunikace, které mohou být přínosem pro jejich práci:
 
Gestikulujte
Gesta vás otevírají posluchačům, vyjadřují váš zájem a doplňují informace, které sdělujete, dávají vašemu proslovu život.
 
Narovnejte se
Rovná záda a ramena korigují chůzi. Když člověk vidí někoho s rovnými zády, sám se narovnává. Rovný postoj těla přidává na sebevědomí, poutá pozornost a získává respekt ostatních.
 
Dbejte na oblečení
Oblečení odráží a podtrhuje individualitu člověka, charakterizuje jeho osobnost. Mezi uznávané zásady oblékání patří jednota stylu, soulad barev nebo kompatibilita materiálu. Důležité je oblékat se vkusně, podle příležitosti, ale zároveň pohodlně, pro dobrý pocit.
 
Buďte přirození
Přirozenost mluví za vás neboli vaše řeč těla přirozeně doprovází slova, která pronášíte. Proč děti přitahují pozornost? Protože jsou přirozené, nebojí se ukázat emoce štěstí a zájem. Ve světě dospělých už to tak nefunguje, ale zamyslete se nad tím, jakou cenu má individualita charakteru a chování ve světě, který je přesycen přetvářkou a klamem ostatních.
 
Neuzavírejte se
Používejte otevřené pozice těla, tím přitáhnete pozornost ostatních lidí. Nekřižte ruce a nohy, pokud se chcete s někým na něčem domluvit nebo někoho o něčem přesvědčit. Lidé vždy intuitivně vycítí vaši náladu a uzavřená pozice je jenom odradí.
 
Usmívejte se
Nestahujte koutky rtů, když někoho posloucháte. Pokud souhlasíte, přikyvujte. Tím současně naznačujete i to, že rozumíte všemu, o čem se mluví. V případě nepochopení, nedorozumění nebo nesouhlasu se usmějte, protože úsměv sbližuje.
Dodržování uvedených pravidel může zlepšit váš pracovní i osobní život.
ZDROJE
 
DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
 
JIŘINCOVÁ, B. Efektivní komunikace pro manažery. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 138 s. ISBN 978-80-247-1708-1.
 
LEPILOVÁ, K. Přesvědčivá komunikace manažera. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008. 208 s. ISBN 978-80-251-2147-4.
 
MIKULAŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2., doplněné a přepracované vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
 
VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací. Efektivní komunikací v praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4.

Související dokumenty