Několik poznámek k podpoře vzdělávání nadaných

Vydáno:

Při sledování a hodnocení vzdělávání se Česká školní inspekce dlouhodobě zaměřuje také na podporu nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů (dále jen „žáci“). Z nejrůznějších šetření se ukazuje, že oblast podpory a vzdělávání nadaných žáků je ve školách stále spíše v počátečním stadiu a ve srovnání se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je tato oblast v praxi mnohem méně akcentována a mnohem méně podporována. A to jak na úrovni vlastní práce škol, tak i co se týče systémových opatření na centrální úrovni (i když tady je situace přece jen dnes lepší, než byla např. při novelizaci školského zákona k 1. 9. 2016). Důvodů je samozřejmě více, včetně řady objektivních překážek, i tak je ale namístě na tyto skutečnosti upozorňovat a společně přemýšlet nad tím, jak ke zvyšování kvality a efektivity vzdělávání nadaných a talentovaných žáků přispívat.

Obecná zjištění České školní inspekce v této oblasti se týkají různou měrou všech stupňů vzdělávání a všech aspektů vzdělávání nadaných, počínaje identifikací nadání přes organizační stránku až po aplikaci účinné podpory při vlastním vzdělávacím procesu. Proměna přístupu ke vzdělávání talentovaných, nadaných a mimořádně nadaných žáků je nezbytná a je zřejmé, že školy potřebují v oblasti péče o nadané intenzivnější podporu.
Problematická identifikace
Podíváme-li se na počty identifikovaných mimořádně nadaných žáků v základním vzdělávání, zjistíme, že jsou násobně nižší, než jaký je předpoklad mimořádně nadaných v populaci. Podíl mimořádně nadaných žáků by se měl totiž pohybovat mezi dvěma a třemi procenty, podíl nadaných (tedy bez diagnostikovaného mimořádného nadání, ale n