Nechtěný vánoční dárek

Vydáno:

Vím, Vánoce máme sice dávno za sebou, a někteří z nás už možná přemýšlejí o Vánocích příštích (ostatně kdo by se na ně netěšil). Ale jsou mezi námi určitě i lidé, kteří si při dočtení nové knížky, psaní novým perem nebo – milé kolegyně – ukládání věcí do krásné kabelky vzpomenou na Vánoce minulé, protože právě tyto věci představují krásné vánoční dárky. Já jsem si nedávno vzpomněla na dárek v podobě dopisu, který jsem dostala trochu předčasně (4. 12. 2018), který začínal slovy: „Vážená paní ředitelko…“ a který rozhodně nebyl malý. Obsahoval totiž 70 (slovy sedmdesát) otázek, na které chtěl dárce odpovědět.

Nechtěný vánoční dárek
PhDr.
Irena
Trojanová
Ph.D.
ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala, Praha 8
Nejprve se s vámi o obsah dárku podělím. Autorka dárku, tedy pisatelka tohoto dopisu, se seznámila s projektem karlovarského advokáta JUDr. R. Němce, který se obrátil na ředitele karlovarských škol se žádostí o zodpovězení otázek, „které jsou pro zodpovědné rodiče dětí vstupujících do povinné školní výchovy velice důležité“. Pominu fakt, že pisatelka mluví o povinné školní výchově a opomíjí vzdělávání, nicméně oceňuji její
„optimistické očekávání pozitivní odpovědi“
. Neboť, jak mě upozornila v závěru, pokud jí odpovědi nedodám do 31. 12. (prodloužila lhůtu o celých 15 dní), „využije všech práv podle zákona č. 106/99“. Pochopila jsem tedy, že není radno žertovat a že i otázky na „věk paní učitelky, která půjde do 1. třídy“, na to, „kolik hodin za měsíc chodí děti do přírody“, „jak se děti na 1. stupni připravují na průmysl 4.0“, anebo na „počet hodin za měsíc, kdy škola věnuje důraz na komunikaci žáků mezi sebou“, myslí zcela vážně a budu na ně muset odpovědět. O škole psala jako o „kameni nárožním“ a zdůraznila, že celá akce
„není jen pomocí rodičům, ale i vám, učitelům“
. Podepsána byla nejen ona, ale ještě další čtyři zákonní zástupci.
Naštěstí máme u nás na Praze 8 skvěle fungující odbor školství i odbor právních služeb, tak jsem se měla (a se mnou i další tři kolegové ředitelé) kam obrátit. Otázky byly rozděleny do tří skupin: neodpovídat (poprvé jsem ocenila GDPR), odkázat na web (tam je přece obrovské množství informací) a odpovědět. Dárek se tak zmenšil na třetinu, hurá! Jenže – bohužel – pisatelka odpověděla, že nemůže „(…) souhlasit s odkazem na dokumenty v tolika otázkách (…)“, a laskavě mi prodloužila lhůtu až do 7. 1. 2019.
Protože se k názoru pisatelky přiklonil i odbor právních služeb, začala jsem si nejen měnit naplánovanou činnost (i když jsem si nenechala ujít vánoční vystoupení a besídky dětí a hledala rezervy jinde), ale začala přemýšlet i o dvou následujících věcech. Ta první: Na web dáváme všechny dokumenty, které ukazují, jakým směrem se škola ubírá, jaké vzdělání nabízí (školní vzdělávací program, rozvrhy, výroční zprávy, koncepce rozvoje školy, fotografie z akcí…), rodiče si tedy mohou udělat obrázek. Navíc před zápisem nabízíme dny ukázek výuky a konzultace pro rodiče budoucích prvňáčků. Je tedy možné nejen hledat v dokumentech, ale i vidět činnost školy, promluvit si s učiteli, vedením… Potřebuje opravdu někdo mít zodpovězených těchto 70 otázek ještě na dalším místě kromě webu školy? A věc druhá: pokud bude mít někdo pocit, že ředitelé škol nemají co na práci, mohou se dotazovat téměř na cokoliv a zaštítit se zákonem o svobodném přístupu k informacím. Vydržíme to?
Dotazník jsem poslala i svému pedagogickému sboru. Reakce byly rozhořčené („Co je komu do toho, kolik mi je let?! Podle toho se soudí na kvalitu mojí práce? Co bude chtít vědět příště?“), udivené („To ta paní nemá nic lepšího na práci?“) i mírně, ale oprávněně dotčené („To jí vůbec nezajímala školní družina?“), případně lehce předpovídající („Vůbec bych se nedivil, kdybyste to jako ředitelé položili!“). Do školy přišel i anonym: „Prosíme, zastavte to! Je strašné poslouchat tyto názory! (…) Celkově je to neuvěřitelné, neskutečné, příšerné!“
Nicméně vánoční dárky jsou od toho, aby se užívaly… Tak jsem si začala užívat i já. Kromě „choulostivých“ otázek jsem odpovídala, kopírovala části školního vzdělávacího programu, výroční zprávy, koncepce rozvoje školy… Vše jsem doladila během vánočních prázdnin a ve stanovené lhůtě odepsala. Pisatelka mi 14. 1. 2019 poslala e-mail, kterým mi „chtěla velmi poděkovat za váš čas a postoj, který jste k celé akci z mého pohledu zastávala. Jsem za vaši spolupráci ráda a oceňuji ji nejen já, ale také několik rodičů, kteří se již s odpověďmi seznámili“. Několik rodičů? Do prvních tříd nám každoročně nastupuje 100 nových prvňáčků! Kde je zveřejnění pro ostatní rodiče? Sledovala jsem web projektu pana Němce www.zakladky.eu, a když nebylo ještě 14. 2. nic zveřejněno, dotázala jsem se pisatelky: „(…) vzhledem k tomu, že se blíží zápis do 1. tříd, ráda bych na schůzce rodičů upozornila i na web https://zakladky.eu, kde jste avizovala zveřejnění a vyhodnocení odpovědí na vámi zaslaný dotazník (dopis ze dne 10. 12. 2018). Na web jsem se dívala, ale odpovědi na něm zveřejněné nejsou. Vzhledem k tomu, že jsem si nejen já, ale i další kolegové dali s vaším šetřením práci, ráda bych naši snahu zúročila. Můžete mi prosím napsat, kdy budou naše odpovědi zveřejněné? Děkuji za spolupráci a přeji hezké odpoledne (…).“
V pátek 15. 2. jsem obdržela odpověď: „Dobrý den, všechny odpovědi jsem naskenovala a poslala správci webu JUDr. R. Němcovi. Ten má oprávnění ke zveřejňování na onom webu. Včera jsem ho kontaktovala, abych se zeptala na stejnou věc, jako se ptáte i Vy mě. Důvodem nezveřejnění materiálů je přechod na nový web, který je prý téměř hotový. Všechny změny nejsou ještě publikované a bude docházet k přepisu dat podle jiné struktury otázek. Pevně doufám, že to zabere minimum času a vše bude zpřístupněno rodičům a všem zájemcům.“
A tentýž večer dodatek: „Dobrý večer, dostala jsem před chvílí zprávu, že odpovědi budou ještě dnes zveřejněny.“
Na webu www.zakladky.eu jsou moje odpovědi opravdu zveřejněny, ovšem bez zaslaných příloh – pokud je rodiče budou chtít znát, musejí se stejně podívat na náš web. O slibu pisatelky, že „[n]ásledně bude sestavena veřejně dostupná tabulka, která bude prezentována dle vašich odpovědí“, na webu není ani zmínka… Moc by mě zajímalo, kolik rodičů si obsáhlé materiály přečetlo a zda jim opravdu pomohly najít odpovídající školu pro jejich dítě. Určitě se na to zeptám rodičů, kteří přijdou na naše setkání týkající se vstupu do 1. třídy. Já i moji kolegové se totiž s rodiči (a nejen s těmi budoucími) rádi setkáváme, zodpovídáme jejich dotazy a ukazujeme jim prostředí našich škol. Jak napsal kolega Korda pisatelce: „Domnívám se, že je mnoho lepších cest, jak zjistit, která škola je pro vaše dítě vhodná. Co si zavolat či se osobně sejít a všechny otázky probrat osobně?“
A ještě dodatek – pokud by snad někdo ze čtenářů záviděl, že podobný dárek nedostal, nebuďte smutní! Někteří zřizovatelé sáhli po dotazníku jako po inspiraci a budou něco podobného prý chtít po svých školách. Tak se můžete těšit!

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP