Národní pedagogické muzeum objevuje historii školních budov

Vydáno:

Mnoho starých pohlednic zobrazujících význačné budovy té které obce vyhrazuje první okénko kostelu, druhé škole a triádu nejvýznamnějších obecních budov dotváří dle místní situace buď fara, hospoda, obchod, nebo továrna. Pozice školní budovy je v každém případě nezpochybnitelná. Je proto s podivem, jak malá pozornost byla až dosud věnována problematice historie školních budov. Bílé místo zaplňuje výstava a publikace „Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost“, kterou připravilo pražské Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského.

 

Národní pedagogické muzeum objevuje historii školních budov
PhDr.
Jan
Šimek,
Ph.D.,
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského
Cílem výstavy je sledovat vývoj školních budov základních škol primárně s ohledem na organizaci školství a proměny obsahu výuky, tedy z pohledu dějin školství, nikoliv z hlediska uměleckohistorického. Zaměření na základní školy představuje jediné omezení tohoto nesmírně širokého tématu (problematika středoškolských budov by vydala na další samostatnou výstavu), jinak jsou předmětem zájmu školy z celého území Česka (a v letech 1918-1993 i Slovenska).
Chronologicky je téma vymezeno na jednom konci dobou tereziánských reforem, kdy byly v předpisech poprvé důsledně formulovány pedagogické a hygienické požadavky na vzdělávací prostor, na druhé straně sahá až do současnosti, z níž ukazuje několik zdařilých ukázek práce současných architektů.
Mezi oběma krajními body se nachází několik mezníků, zejména rok 1869 a vydání nového školského zákona, který zaváděl další školní předměty a vedle požadavků na prostory pro jejich výuku (zejména šlo o zavedení tělocviku, s čímž souvisela potřeba tělocvičen a venkovních sportovišť) opět více propracoval systém zdravotních a hygienických požadavků, které měly školní budovy splňovat. Vznik Československa roku 1918 sice neznamenal výrazný zlom ve školské legislativě, nicméně v této době na sebe úlohu nositele pokroku vzala modernistická architektura, zejména funkcionalismus. Poslední chronologický oddíl výstavy začíná roku 1948, kdy došlo ke komunistickému převratu a zároveň zestátnění veškerého školství, takže stát získal možnost prosadit ve školském stavitelství své požadavky na typizaci a unifikaci budov.
Vedle výše popsaných chronologických oddílů je do výstavy zařazena i sestava tematických panelů, souhrnně nazvaná
Proměny školních prostor
, která prezentuje vývoj vzhledu školních tříd, chodeb a šaten, tělocvičen, kabinetů, sboroven apod.
Realita, v níž se vyučovalo, se dlouhou dobu velmi lišila od vysokých nároků kladených již od 18. století úředními předpisy, a proto jsou součástí výstavy i audionahrávky se vzpomínkami učitelů z 18.-20. století. Ti barvitě popisují většinou velmi neutěšené podmínky pro výuku.
Důkladný pohled na vývoj legislativy týkající se problematiky školních budov nabízí publikace se stejným názvem jako výstava, která byla u příležitosti výstavy vydána. Jedná se o výsledek několikaletého výzkumu a vůbec první práci zaměřenou na historii školních budov v naší odborné literatuře, byť zahraniční bádání (ať už anglosaské, či německojazyčné) věnuje této problematice pozornost již několik desetiletí.
Interaktivní mapa školních budov
U příležitosti výstavy Historie školních budov spouští Národním pedagogické muzeum unikátní projekt - interaktivní mapu školních budov v ČR. Jeho cílem je postupně zmapovat všechny budovy v republice (bez ohledu na typ a stupeň školy), což se nemůže podařit bez pomoci veřejnosti. Fotografie do mapy může vkládat kdokoliv, po schválení pracovníkem muzea se příspěvek objeví na mapě. Dosavadní zkušenosti ukazují, že nejlépe zpracované informace do mapy vkládají ředitelé nebo učitelé, kteří se zabývají historií své školy a chtějí ji na mapě prezentovat (kromě iniciativy jednotlivých pedagogů muzeum velmi oceňuje aktivitu radnice Prahy 5, která pověřila jednoho ze svých pracovníků získáním dokumentace ke všem školním budovám spravovaným touto městskou částí). Vedle současných fotografií jsou vítané i historické snímky budovy, případně skeny starých pohlednic zobrazujících školní budovu. Ideální je, když autor příspěvku zná i základní informace o budově (pokud ne, snaží se je dohledat pracovníci muzea). Důležité je zjistit název a typ školy, pro kterou byla budova stavěna, rok postavení, a pokud je známo, tak i jméno architekta či stavitele a náklady na stavbu. Zájemci o spolupráci mohou zasílat fotografie exteriérů i interiérů škol a další materiály prostřednictvím webu
www.npmk.cz/skolnibudovy
či na e-mail
skolnibudovy@npmk.cz
.
Základní informace o výstavě a muzeu
Výstava:
Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost
Doba trvání: 7. 10. 2016 - 31. 8. 2017
Otevírací doba
: Út-Ne 10:00-12:30, 13:00-17:00
Vstupné:
60 Kč, snížené 30 Kč (děti, studenti, důchodci, ZTP)
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského
Valdštejnská 20
118 00 Praha 1
tel.: 257 533 455
www.npmk.cz
Publikace:
Jan Šimek:
Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost
, NPMK 2016, 266 stran
220 Kč (k zakoupení v pokladně muzea, možné i dodání poštou - objednávky na
sucha@npmk.cz
, tel.: 257 533 753)
Všechny fotografie jsou ze sbírky Národní pedagogické muzeum

Související dokumenty

Pracovní situace

Možnost vést dokumentaci školy pouze v elektronické podobě