Náhodné tipování v testech

Vydáno:
Náhodné tipování v testech
Mgr.
Jan
Hučín
 
analytik společnosti SCIO
LZE SE ZA JISTÝCH OKOLNOSTÍ PROHÁDAT KE SPLNĚNÍ NÁROKŮ TESTU? A JAK TOMU BRÁNIT?
Úlohy s výběrem odpovědi jsou jednoduché na opravování a dá se jich do testu zadat mnoho. Jenže
správnou odpověď lze náhodně uhodnout,
i když úloze vůbec nerozumím.
Vadí to?
Mějme test o 24 úlohách, každou se čtyřmi možnostmi, pouze jedna je správná. Pouhým tipováním uhodnu v průměru šest úloh (čtvrtinu). Ale pravděpodobnost, že mi pouhá náhoda pomůže aspoň k devíti správným řešením, je už jen 12 %; dá-li učitel limit na 12 úloh z 24 (tj. na polovinu úloh), náhodnými tipy ho splním jen v jednom případě ze sta.
Vidíme, že prohádat se k úspěchu bez jakékoliv dovednosti je mnohem těžší, než se zdá. Hádání mě ale přesto odmění, pokud umím aspoň něco.
Dejme tomu, že sice nejsem schopen určit správné řešení, ale dokážu v každé úloze vyloučit jednu možnost. Mezi zbylými třemi hádám. V průměru pak uhodnu řešení osmi úloh - to je určité zlepšení proti šesti uhodnutým zcela bez informace. Vytoužených dvanáct (z 24) pak splním už v sedmi případech ze sta. Pravda, to je pořád málo. Asi se musím naučit ještě víc.
Co kdybych uměl v každé úloze vyloučit dvě možnosti a náhodně hádal ze dvou zbylých? Pak už kýžených 12 z 24 mám v kapse přibližně v polovině pokusů. Ale jedničkář ze mě bude stěží, třeba pravděpodobnost vyřešení aspoň šestnácti úloh je jen 8 %.
Jak je vidět, ani
možnost hádání žákovi nepomůže, pokud nic neumí
a limit pro test je nastaven dostatečně vysoko. Navíc platí, že čím je test delší, tím menší je šance se prohádat k vyššímu skóre.
Pokud však chcete žáky od bezmyšlenkovitého hádání
odradit
zcela, pomoc je snadná - stačí za nesprávnou odpověď něco
odečítat.
Ne ovšem mnoho, to by pak bázlivější povahy odpovědi vynechávaly.
Optimálně se při čtyřech možnostech za nesprávnou odpověď odečítá třetina bodu, při pěti možnostech čtvrtina atd. Výsledek je, že tipování bez informací žákovi skóre nezlepší, avšak pokud dokáže některou možnost vyloučit, získá tipováním aspoň zlomky bodů.
Prvek náhody tak u „zaškrtávacích“ úloh nevadí, naopak se dá i využít.
Více na
scio.cz/vyzkum/tvorba_testu/odborna-cast/modely-klasicke-teorie-testu.asp#skore