Náboženské alternativy ve vzdělávání

Vydáno:

Do roku 1989 nebylo v Československu možné uplatňovat žádné pedagogické alternativy. Vzdělávání žáků zcela kontroloval stát pomocí školních osnov. Od sametové revoluce se však situace značně změnila. Závazné vzdělávací osnovy byly proměněny v rámcový vzdělávací program a školám tím byla umožněna značná volnost v naplňování kurikula. Tyto změny nebyly a nejsou, ačkoli si to část veřejnosti i samotných pedagogů myslí, nijak svévolné. Reagují totiž na vývoj v české společnosti, životním stylu i požadavcích, které jsou na člověka kladeny z hlediska jeho budoucího uplatnění. Tyto společenské změny se odrazily nejen v nutnosti zavádění pedagogických inovací do běžných veřejných škol, ale také v umožnění dalších typů vzdělávání, ať už se jedná o vznik nejrůznějších alternativních školských zařízení, nebo dokonce o domácí vzdělávání. Velkou část této vzdělávací alternativy dnes pokrývají školy, které jsou v různé míře spojené s nějakou formou víry či přímo s konkrétními náboženskými organizacemi. Připravovaný seriál článků by měl poskytnout alespoň základní vhled do této oblasti.

Velmi obtížná je už jen snaha definovat, co je to ve skutečnosti alternativní škola. Obsah tohoto pojmu se může lišit i v jednotlivých zemích. Pokud vezmeme latinský základ, tedy slovo alter, dostaneme v češtině slova jiný, odlišný. Jan Průcha je v příručce Alternativní školy a inovace ve vzdělávání1) vymezuje bez ohledu na zřizovatele jako školy, které se odlišují od hlavního proudu standardních (běžných, převažujících) škol daného vzdělávacího systému. Tato odlišnost podle něj může nastat v jedné či více z těchto oblastí: ve způsobu organizace výuky, kurikulárních programech, parametrech edukačního prostředí, způsobech hodnocení žáků a vztazích mezi školou a rodiči. Schematicky tak rozděluje školy na standardní a alternativní. Mezi alternativní školy pak už s přihlédnutím ke zřizovateli řa