Na základní škole kombinujeme mediální výchovu s informatikou

Vydáno:

K mediální výchově jsem se dostala v době, kdy jsme tvořili školní vzdělávací program. Absolvovala jsem dlouhodobý kurz kritického myšlení u lektorky Niny Rutové, u níž jsem se poté zúčastnila i kurzu mediální výchovy. Při tvorbě ŠVP jsme se rozhodli, že toto průřezové téma částečně pojmeme i jako samostatný předmět. Mediální výchovu (MeV) máme jen v sedmém ročníku, půlenou s osobnostně sociální výchovou, v jiných ročnících ji nezařazujeme.

Na základní škole kombinujeme mediální výchovu s informatikou
Mgr.
Jolana
Fuchsová,
Masarykova ZŠ, Praha 9 - Klánovice
Jelikož je tato dotace nedostačující, prolíná se MeV předměty na prvním i druhém stupni. Dotýkáme se jí nejen v komunikační složce češtiny, ale i v prvouce na prvním stupni, na druhém pak ve výchově ke zdraví a výchově k občanství, ve volitelném předmětu digitální foto a video v 7. a 9. ročníku a na obou stupních v informatice, která patří k povinným předmětům ve 3., 4., 5. a 8. ročníku.
Když jsme sestavovali učební plán pro předmět mediální výchova, měli jsme ještě k dispozici velmi málo materiálů, které bychom mohli použít. Dnes je situace, co se týče jejich množství, poněkud lepší, ale všechny dle mého názoru obsahují mnoho teorie a informací, které žáci základní školy ještě nepotřebují, jsou pro ně složité. Pro práci s dětmi ve věku 12 až 13 let se mi nejvíce osvědčily materiály Marka Mičienky Rozumět médiím, jež nám sloužily jako osnova pro učební plán.
Téma reklamy děti zaujme
V úvodu předmětu se krátce zaměřujeme na to, co jsou média, jaká je jejich historie. Chci, aby si žáci uvědomili roli médií v každodenním životě a jak moc nás všechny ovlivňují. Při různých aktivitách se snažíme najít rozdíly mezi informativním, zábavním a reklamním sdělením. Zkoušíme i rating počítačových her s ohledem na míru násilí, což je pro děti tohoto věku aktuální. Větší prostor věnujeme zpravodajství a jeho vlivu na společnost, žáci se učí kriticky přistupovat k mediálnímu sdělení, sestavit jej, popřípadě připravit příspěvek do školního časopisu.
Dalším větším celkem je reklama: její funkce, rozpoznání skryté reklamy a rozlišení toho, kdy jde o reklamní sdělení či zprávu; děti také zkoušejí samy reklamu vytvořit. Více času pak věnujeme i manipulativním prostředkům v médiích a jejich identifikaci. Dle možností zveme hosty z řad mediálních pracovníků na besedy.
Mezi nejoblíbenější aktivity patří například zmíněná tvorba reklamy, kterou děti buď předvedou nahranou na video, nebo zahrají jako scénku v další hodině. Tuto aktivitu jsem poprvé zaznamenala na kurzu Niny Rutové. Ve skupinách děti vymyslí různá zadání z hlediska produktu, na který se reklama bude tvořit, místa, kde se reklama odehrává, postav, které v ní vystupují, a cílové skupiny, pro niž je reklama určena (každá skupina vymýšlí pouze jedno kritérium v tolika provedeních, kolik je skupin). Nevědí však, jak potom budou témata zkombinována. Skupině například vyjde zadání, podle něhož bude tvořit reklamu na koloběžku, která se bude odehrávat v jeskyni, vystupovat v ní bude známý zahraniční zpěvák se svým psem a cílovou skupinu budou představovat senioři nad 70 let. Jsou tedy tvůrci reklamy s konkrétními zadáními od objednavatele díla, jichž se musí držet. K reklamě dostanou za úkol vymyslet i slogan. Musím říct, že některá videa či představení jsou velmi zdařilá.
Tisk je na okraji zájmu dětí, soustřeďme se na online
Za roky, které uběhly od zavedení školního vzdělávacího programu, se potřeby výuky mediální výchovy částečně změnily v důsledku obrovského nárůstu významu internetu a sociálních sítí. Je tedy nutná občasná revize učiva. Ještě před několika málo lety byly například jedním celkem časopisy pro mládež, dnes se však už nacházejí na okraji zájmu dětí, proto s nimi pracujeme málo, spíše s přihlédnutím k tvorbě školního časopisu.
Vzhledem k tomu, že jsem češtinářka, učím předmět mediální výchova především z tvůrčího či kritického hlediska. Proto se s kolegyní, která rovněž vyučuje mediální výchovu a zároveň učí i informatiku, snažíme své postupy konzultovat a upravovat. Sama například cítím, že mám rezervy v oblasti informačních technologií, a proto se na ni zaměřují spíše v předmětech, jako je informatika či digitální foto a video. V rámci předmětu informatika jsou žáci už od třetího ročníku poučováni o bezpečném chování na internetu a sociálních sítích, o rizicích spojených s anonymitou elektronické komunikace, učí se ověřovat věrohodnost informací a informačních zdrojů.
Myslím, že problém výuky mediální výchovy na školách spočívá v tom, že vzdělání v tomto směru je individuální věcí každého učitele, není systematické ani dostačující. Osobně jsem měla štěstí na dobrý startovací kurz a to, že se právě tou dobou tvořil školní vzdělávací program. Doplňující vzdělávací obory jako právě mediální výchovu jsme mohli do programu implementovat tímto způsobem s podporou vedení školy. Ovšem bez stálého vzdělávání se neobejdeme, jde o obor, který se rozvíjí obrovským tempem. A bylo by jistě žádoucí, aby se mediální výchova nějakým způsobem objevila na pedagogických fakultách.

Související dokumenty

Pracovní situace

Strategické řízení a plánování v digitální škole
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část

Poradna

IT technika do výuky a nákup z dotace
Výuka Aj
Smlouva
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon