Na Praze 3 aktivně řeší velké počty dětí s odlišným mateřským jazykem

Praha 3 začala ve školním roce 2019/2020 realizovat přelomový projekt integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen „OMJ“). Na jedné ze zdejších základních škol byl zahájen projekt intenzivních, několikaměsíčních kurzů českého jazyka, který je určen pro žáky všech 10 místních základních škol. Proč se na Praze 3 rozhodli odvést žáky z výuky a raději je za několik měsíců naučit česky dostatečně na to, aby se mohli efektivně zapojit do výuky ve vlastních třídách? Vyzpovídali jsme PhDr. Pavla Ostapa (dále jen „PO“), ředitele ZŠ a MŠ Chelčického, kde kurzy probíhají, a Štěpána Štrébla, MPhil., (dále jen „ŠŠ“), místostarostu pro školství Prahy 3, který z pozice zřizovatele program inicioval.

Na Praze 3 aktivně řeší velké počty dětí s odlišným mateřským jazykem
PhDr.
Pavel
Ostap
ředitel ZŠ a MŠ Chelčického
Štěpán
Štrébl
MPhil.
místostarosta pro školství Prahy 3
Mohli byste na úvod ve stručnosti popsat situaci s dětmi s odlišným mateřským jazykem? Jak jsem pochopil, jde u vás o poměrně velký problém.
ŠŠ:
 Já bych to asi nejdříve popsal z pohledu městské části. Vzrůstá nám počet žáků s odlišným mateřským jazykem. Nejde pouze o cizince, ale i o žáky s českým občanstvím, kteří nemluví pořádně česky. Tuto situaci jsme zaznamenali na všech základních školách, takže jsme se jako městská část rozhodli řešení koordinovat centrálně. Proto jsme se s panem ředitelem Ostapem domluvili na tom, že jeho škola zajistí spádový intenzivní kurz. Tento kurz je ale jen komponenta celého systému; je začátkem. Druhou částí systému je poskytování podpory přímo na školách poté, co se děti vrátí do výuky. Děti tak částečně stále bereme z výuky, ale zůstávají na svých školách. Třetí částí je pak podpora ve formě odpoledního doučování. Paradoxně jde o jedinou část, kterou dnes podporuje MŠMT.

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Kategorie cizinců v praxi škol
Děti, žáci, studenti – občané EU
Děti, žáci, studenti – rodinní příslušníci občana EU
Děti, žáci, studenti ze třetích zemí
Děti-cizinci v MŠ
Žáci-cizinci v ZŠ
Podmínky přístupu cizinců ze třetích států k předškolnímu vzdělávání
Vzdělávání ve třídách pro jazykovou přípravu
Žáci-cizinci ve SŠ a VOŠ

Poradna

Výuka Aj
Přijetí cizince do základní školy
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz