Praha 3 začala ve školním roce 2019/2020 realizovat přelomový projekt integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen „OMJ“). Na jedné ze zdejších základních škol byl zahájen projekt intenzivních, několikaměsíčních kurzů českého jazyka, který je určen pro žáky všech 10 místních základních škol. Proč se na Praze 3 rozhodli odvést žáky z výuky a raději je za několik měsíců naučit česky dostatečně na to, aby se mohli efektivně zapojit do výuky ve vlastních třídách? Vyzpovídali jsme PhDr. Pavla Ostapa (dále jen „PO“), ředitele ZŠ a MŠ Chelčického, kde kurzy probíhají, a Štěpána Štrébla, MPhil., (dále jen „ŠŠ“), místostarostu pro školství Prahy 3, který z pozice zřizovatele program inicioval.
Na Praze 3 aktivně řeší velké počty dětí s odlišným mateřským jazykem
PhDr.
Pavel
Ostap
ředitel ZŠ a MŠ Chelčického
Štěpán
Štrébl
MPhil.
místostarosta pro školství Prahy 3
Mohli byste na úvod ve stručnosti popsat situaci s dětmi s odlišným mateřským jazykem? Jak jsem pochopil, jde u vás o poměrně velký problém.
ŠŠ:
Já bych to asi nejdříve popsal z pohledu městské části. Vzrůstá nám počet žáků s odlišným mateřským jazykem. Nejde pouze o cizince, ale i o žáky s českým občanstvím, kteří nemluví pořádně česky. Tuto situaci jsme zaznamenali na všech základních školách, takže jsme se jako městská část rozhodli řešení koordinovat centrálně. Proto jsme se s panem ředitelem Ostapem domluvili na tom, že jeho škola zajistí spádový intenzivní kurz. Tento kurz je ale jen komponenta celého systému; je začátkem. Druhou částí systému je poskytování podpory přímo na školách poté, co se děti vrátí do výuky. Děti tak částečně stále bereme z výuky, ale zůstávají na svých školách. Třetí částí je pak podpora ve formě odpoledního doučování. Paradoxně jde o jedinou část, kterou dnes podporuje MŠMT.