Na konkurzech mi vadí politická zneužitelnost, formálnost a neodbornost

Vydáno:

Ředitelem jsem 18 let a za dobu své kariéry jsem se čtyřikrát zúčastnil konkurzu na ředitele školy, kde působím. První konkurz v roce 2000 jsem vyhrál z pěti účastníků, byl jsem hodně nervózní, ale hodně intenzivně jsem se připravoval, studiu legislativy, knih a výročních zpráv ze školy jsem věnoval desítky hodin času. Ředitelem jsem chtěl být a udělal jsem pro to maximum. O to více mě tenkrát překvapila skutečnost, že konkurz proběhl jen krátkým rozhovorem, dostal jsem pár lehkých otázek a obhajoval své vize a koncepci.

Na konkurzech mi vadí politická zneužitelnost, formálnost a neodbornost
Ing.
Jaroslav
Jirásko,
MBA, ředitel ZŠ Lázně Bělohrad
K prvnímu konkurzu bych dodal, že jsem z něho měl dva pocity. Prvním bylo, že mi připadal jakoby "odfláknutý", chtěl jsem ukázat v náročných testech, že jsem opravdu dobře připravený, a čekal jsem odpovědný přístup členů komise při prokazování toho, kdo je opravdu nejlepší. K tomu tenkrát vůbec nedošlo, cítil jsem velkou formálnost a snahu co nejdříve být se vším hotov. Druhým pocitem byl pocit nepodpory, osamocení a zmaru, protože učitelování je úplně něco jiného než dělat ředitele školy, a já jsem opravdu neměl žádného ředitele mentora, který by si na mě udělal čas a pomáhal mi s přípravou.
Domnívám se, že projít jakýmsi výběrovým řízením na takovou funkci, jako je ředitel školy, je velmi důležitý prvek, a jestliže má v čele školy stát opravdová osobnost, náročné výběrové řízení je základem.
Do funkce jsem nastupoval s tím, že jsem věděl, že naše zastupitelstvo má v usnesení vyhlašovat konkurzy každých šest let z důvodu jakési reflexe ředitelovy práce. Tyto konkurzy v letech 2006, 2012 a 2018 byly pro mě tak trochu formalitou, protože jsem vždy předem věděl, že mám podporu od zřizovatele, že se mnou není výrazná nespokojenost a že mám i nápady, jak školu rozvíjet dál. Ve dvou (v roce 2006 a 2018) jsem byl sám, což byla vůbec "komedie", a přemýšlel jsem, proč vlastně zřizovatel ten konkurz nezruší. Myslím, že konkurz s jedním účastníkem skoro nemá smysl.
V roce 2012 jsme byli tři a tento konkurz pro mě byl nejzajímavější, protože zřizovatel mohl slyšet reflexi mé práce a vize konfrontovat s jinými účastníky, což je podle mě zdravá věc a pro zřizovatele alespoň možnost se o školu nějak zajímat. Po každém úspěšném konkurzu jsem naopak cítil před podřízenými silnější mandát a jakési potvrzení toho, že mám na cestě pokračovat dál.
Obecně mi na konkurzech vadí politická zneužitelnost (kterou jsem zatím naštěstí nezažil), formálnost a neodbornost (členové komise jsou často docela podivné persony) a celkově nastavení není pro ředitele moc důstojné. Odvolatelnost ředitelů tak, jako to je u všech ředitelů v jiných oblastech, by rozhodně měla fungovat, ale vše by mělo probíhat na základě systematického hodnocení ředitelovy práce. Neschopný ředitel nechť je odvolán hned (konec šestiletého období je totiž dobré "alibi" pro zřizovatele, který nedokázal řediteli říci, že je neschopný, tak mu vyhlásí konkurz "po šesti letech"). Rozhodně by neměli být dobří a skvělí ředitelé po šesti letech "potupně" hnáni před komisi a tam se klepat, jestli budou pokračovat.
Ředitelování nesmí být emeritním, musí být pravidelně hodnoceno a v případě selhání má skončit. K tomu by mohlo sloužit pravidelné, systematické (a třeba povinné, ačkoliv to nemám rád) hodnocení ředitelů. Klidně každý rok.
Konkurz by měl být vyhlašován pouze v případě, že má být vedení vystřídáno. Mělo by být opravdu vážné rozhodnutí, kdo školu povede, podle mě klidně vícekolové, včetně psychologických a znalostních testů, a hlavně transparentní, otevřené veřejnosti, aby bylo třeba i veřejné nebo někde na záznamu. Tím by se mohlo politikaření částečně eliminovat. Stát by měl zájemce o ředitelování více motivovat jejich podporou a vytvořením podmínek na škole (aby je škola mohla pouštět na studia a neměla s tím "suplovací" a organizační problémy). Ředitel by nesměl bránit kolegům ve studiu managementu, i když nevím, jak zrovna tohle ošetřit. A co je podstatné - pokud chceme, aby u konkurzů byla opravdu konkurence těch nejlepších ze školství, musí se nutně změnit finanční a morální podpora ředitelů ze strany MŠMT. Za ty peníze a s náročností práce se v současné době nikdo schopný do konkurzu nebude hlásit.

Související dokumenty