Mzdové zařazení pedagogických pracovníků
PhDr.
Jiří
Valenta
1. Učitelka 2. stupně základní školy (od r. 2007) získala v roce 2004 vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu „Chemie a technologie materiálů“. V tomto roce také získala „Osvědčení doplňující pedagogické studium k získání učitelské způsobilosti“. Učí matematiku 13 hodin, chemii 5 hodin, fyziku 5 hodin. Ve které tabulce má být správně zařazena?
2. Od září budou někteří učitelé 2. stupně učit předměty, pro které nemají odbornou kvalifikaci. Např. učitelka s odbornou kvalifikací ČJ-Ov bude učit ještě dějepis a anglický jazyk. Jak bude správně zařazena? (Vzhledem k úbytku žáků musíme snížit stav o jednoho pedagogického pracovníka, proto se bude učit neaprobovaně.)
Související předpisy:
§ 5 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění
ad 1)V souladu s ustanovením § 5 odst. 5 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, je nejprve třeba zkoumat, zda tato zaměstnankyně splňuje předpoklad odborné kvalifikace pro výkon přímé pedagogické činnosti jako učitel 2. stupně základní školy. Předpoklad odborné kvalifikace v tomto případě stanoví § 8 odst. 1 písm. d) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. Podle tohoto ustanovení platí:
„Učitel druhého stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu studijního oboru, který
odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na přípravu učitelů druhého stupně základní školy.“
Pro zkoumaný účel je podstatná ta část ustanovení, která vyžaduje, aby studijní
obor odpovídal charakteru vyučovaného předmětu.
Jako absolventka studijního oboru zaměřeného na odbornou chemii a technologii materiálů je výše uvedená podmínka nepochybně splněna ve vztahu k výuce předmětů chemie a fyzika.V případě výuky matematiky lze však vyslovit vážnou výhradu k tomu, zda zaměření oboru vysokoškolského studia koresponduje s charakterem vyučovaného předmětu (v tomto případě matematiky). Lze sice připustit, že absolvent tohoto oboru musí být vybaven odpovídajícími znalostmi matematiky, sotva však platí, že tato úroveň odborného matematického aparátu odpovídá vyučovanému předmětu matematika v základní škole. Lze mít tedy zato, že
pro výuku předmětu matematika není výše uvedená podmínka splněna.
Podle ustanovení § 22 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících platí:
„Pedagogický pracovník, který vykonává přímou pedagogickou činnost, pro kterou má odbornou kvalifikaci, ve větším rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti, než je
polovina
jemu stanoveného rozsahu hodin podle § 23 odst. 1, splňuje pro pracovněprávní účely předpoklad odborné kvalifikace.“V daném případě je počet hodin přímé pedagogické činnosti, pro které splňuje předpoklad odborné kvalifikace (chemie a fyzika) nižší, než je polovina stanoveného týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti. Proto platí:
zaměstnankyně nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace pro výkon přímé pedagogické činnosti jako učitel 2. stupně základní školy, proto jí náleží platový tarif podle ustanovení § 5 odst. 6 a přílohy č. 6 k nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, tj. podle tzv.
nezvýšené tarifní tabulky.
ad 2)Zákon o pedagogických pracovnících nezná pojem „aprobace“. Předpoklad odborné kvalifikace stanoví obecně pro učitele 2. stupně základní školy, bez ohledu na aprobační skladbu. Proto v případě, kdy daný vyučující splňuje obecný předpoklad odborné kvalifikace pro učitele 2. stupně základní školy, splňuje jej bez ohledu na vyučovaný předmět. Vázanost odbornosti na charakter vyučovaného předmětu (jak byl rozebrán v odpovědi na první dotaz) se týká jen absolventů neučitelských oborů vysokoškolského studia. Absolvent oboru učitelství pro 2. stupeň základní nebo střední školy je trvale plně kvalifikován k výkonu činnosti učitele. V uvedených případech tedy náleží platový tarif podle ustanovení § 5 odst. 5 a přílohy č. 5 k nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, tj. podle
zvýšené tarifní tabulky.