MŠMT avizovalo přípravu významné změny v podpoře cizinců, ale opomíjí ostatní děti s odlišným mateřským jazykem

Vydáno:

Současná situace přinesla školám, pedagogům, dětem i rodičům mnoho výzev. Z pohledu žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka ukázala distanční výuka ještě výrazněji systémové nedostatky v podpoře i výuce těchto žáků. Naprostá většina dětí začínajících s češtinou zůstala bez kontaktu se školou, protože zadaným úkolům děti nerozuměly a výuku češtiny jako druhého jazyka ve škole ani před pandemií nikdo systematicky nezajišťoval. Ani děti s pokročilejší znalostí češtiny nemají při distančním vzdělávání snadnou situaci. Úkoly často nebývají přizpůsobené jazykové úrovni a děti v nich tápou. Začali jsme proto nabízet online podporu pedagogům (webináře ve spolupráci s NPI, nové stránky na Inkluzivní škole) i samotným dětem. Na online doučování pomáháme dětem zvládnout složitá zadání a rozšiřovat si slovní zásobu, v online kurzech češtiny podporujeme úplné začátečníky. Do této podpory je i v ostatních neziskových organizacích zapojeno mnoho dobrovolníků. Ale spousta dětí je podle našich odhadů stále bez podpory. Navíc jedna hodina týdně většinou nestačí.

MŠMT avizovalo přípravu významné změny v podpoře cizinců, ale opomíjí ostatní děti s odlišným mateřským jazykem
Tým
Meta
o. p. s.
Tato situace ještě více ukázala, jak je třeba nastavit systém jazykové přípravy a následné podpory na všech stupních škol. Nejen o této nutnosti diskutovali v lednu odborníci na konferenci Neznalost jazyka neomlouvá?!, pořádané bývalou veřejnou ochránkyní práv Annou Šabatovou ve spolupráci se společností META, o. p. s. Součástí konference byla i panelová diskuse. Panelisté sdíleli vlastní zkušenosti s podporou dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ), ale také velmi živě reagovali na příspěvky v dopolední části – ponejvíce na navrhovaný systém, který představil zástupce MŠMT, vedoucí oddělení základního, zájmového a základního uměleckého vzdělávání Svatopluk Pohořelý.
Nový systém bude dle MŠMT zahájen od ledna 2021 a mezi jeho základní parametry budou patřit následující skutečnosti:
*
Zcela nahradí s

Související dokumenty

Pracovní situace

Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Bezplatné poskytování učebnic
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Finanční gramotnost - modelové úlohy

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)