Možnosti hodnocení ředitelů škol

Vydáno:

Ve čtvrtek 8. 11. 2012 se konal již šestý kulatý stůl Centra školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze s názvem Možnosti hodnocení ředitelů škol. Téma bylo zvoleno v souvislosti s ustanovením šestiletého funkčního období, neboť právě z tohoto důvodu je hodnocení ředitelů škol aktuální a mělo by být jedním z důvodů vypsání či nevypsání konkurzu.

Možnosti hodnocení ředitelů škol
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
V úvodu přivítal účastníky
profesor Michal Nedělka
z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který zdůraznil aktuálnost kulatých stolů pořádaných Centrem školského managementu. Poukázal na to, že i když tato diskuzní setkání jen velmi těžko mohou ovlivnit legislativní sféru, přesto dávají návod, jak se k jednotlivým věcem mohou ředitelé škol postavit. Z hlediska hodnocení upozornil na současný trend upřednostňování kvantitativních údajů a na potlačení kvalitativních hodnot - vykázané v tabulkách je v pořádku, vytrácí se ale zájem o lidi.
Krátký úvod vedoucího katedry
doktora Václava Trojana
připomenul zvyšující se politické vlivy ve školství, „nehodnocení“ ředitelů škol a vypisování plošných konkurzů i absenci kompetenčního modelu funkce ředitele školy. Zdůraznil také
absenci kritérií pro hodnocení ředitelů škol
- hodnotí se škola jako organizace, ale konkrétní hodnocení ředitelů škol lze z toho pouze dovozovat. Po vymezení hodnocení jako jedné z personálních činností pak byly na programu dva hlavní referáty, které prezentovaly dva pohledy: pohled zřizovatele a pohled ředitele školy. Pohled zřizovatele nastínil vedoucí odboru školství MČ Praha 7 Mgr. Filip Kuchař, který vymezil ve své prezentaci tři lidské faktory na úřadech, které se zapojují do hodnocení ředitelů:
 
politik
 
člen školské komise
 
úředník
Zájmy politika uvedl Filip Kuchař citátem M. Webera:
„Kdo provozuje politiku, usiluje o moc. O moc buď jako prostředek ve službách jiných cílů, nebo o moc pro moc, pro požitek pocitu prestiže, který dává.“
Politika prioritně zajímají voliči, tedy rodiče, nikoliv dítě.
Školské komise
jsou sice poradním orgánem, ale
složeným z členů politických stran
- jsou tedy loajální ke své politické straně, ke svému politikovi. Navíc dávají pouze doporučení - ať už k odměnám nebo postihům. Úředníci jsou rovněž doporučující a hlavně výkonnou silou pro rozhodnutí politika. Ač se jedná o postavení nepolitické a nesvázané s volbami, jejich snaha o setrvání na radnici může funkci zpolitizovat. Hodnocení ředitelů škol zřizovateli je buď neřízené, tj. hodnocení s ohledem na „znalost místních podmínek“, tedy intuitivně bez konkrétních kritérií nebo vychází z interních (vlastní hodnocení školy) nebo externích (ČŠI) podkladů, nebo
řízené
, tj. na základě konkrétních kritérií.
Hodnocení zřizovatele mají následující společné znaky:
obecnost hodnotících kritérií, převaha subjektivní složky, zaměřenost na ekonomiku a minimální důraz na klima školy.
Naopak mezi rozdílné znaky patří počty hodnotících kritérií (u jednoho zřizovatele jich bylo 45), organizace hodnocení a odlišná hodnotící kritéria. Filip Kuchař také uvedl příklady některých kritérií: plnění většího rozsahu pracovních úkolů, práce pedagogické rady, osvětová činnost. V závěru konstatoval, že nezaznamenal žádnou odezvu v hodnocení ředitelů zřizovateli v důsledku ustanovení šestiletého funkčního období a předpokládá, že hodnocení se nebude v budoucnu měnit.
Pohled ředitelů škol reprezentoval ředitel základní školy Mgr. Jan Korda, který vidí hodnocení ředitelů škol jako nezbytnou součást řízení školy. Připomněl obvyklá hodnotící kritéria, kterými je dodržování legislativya ekonomických směrnic, a zároveň poukázal i na absenci takových hodnotících kritérií, jako je vize školy, kvalita vzdělávání, kvalita pracovníků, klima školy nebo její otevřenost. Zdůraznil, že aby mohla platit rovnice kvalitní ředitel Z kvalitní škola, je nezbytně nutné:
 
pojmenovat kvalitu školy a popsat ji měřitelnými kritérii
 
vytvořit kariérní systém ředitele školy (v návaznosti na kariérní systém učitele)
 
zavést periodické hodnocení ředitelů v oblasti kvality školy
 
zajistit manažerský plat (s podtextem „Měla by tam tato položka být?! Ale je tolik činností, které ředitel školy vykonává, a chceme-li kvalitní ředitele, musíme je dobře zaplatit.“)
Prezentace obou řečníků lze nalézt
na webových stránkách Centra školského managementu.
Následující diskuze se vztahovala k těmto otázkám:
 
Lze vůbec pojmenovat smysluplná a použitelná kritéria pro hodnocení ředitelů škol?
 
Jak zajistit sebehodnocení ředitelů škol?
 
Jak přesvědčit zřizovatele ke kvalitnímu hodnocení ředitelů škol?
 
Přispívá zřizovatel svým hodnocením k rozvoji ředitelů škol?
Diskuze účastníků byla velmi aktivní a vyplynuly z ní následující poznatky:
 
Připravuje se revize rámcových vzdělávacích programů, a tím i školních vzdělávacích programů od 1. 9. 2013. Má být jedním z kritérií hodnocení ředitele školy školní vzdělávací program, který prochází neustálými změnami?
 
Postavení ředitelů škol v České republice je unikátní
-nikde nemá ředitel školy tolik kompetencí ve smyslu odpovědnosti a pravomocí - jsou tyto kompetence opravdu všechny hodnoceny? Pokud mají zřizovatelé kompetence hodnotit - umí to? Dokáží na malé obci posoudit kvalitu své školy? Není potřebné posílit roli státu?
 
Důsledek „odstátnění škol“ vedl k
nejednotnosti kritérií zřizovatelů pro hodnocení ředitelů škol
- školami pak vládnou politické struktury.
 
Zřizovatelé sami nejsou hodnoceni
- pokud nebude osvícený zřizovatel, nevidí k hodnocení ředitelů důvod.
 
Česká veřejnost, tedy voliči, je
se školstvím spokojená
-politik tedy nemá důvod na svém postoji k hodnocení nic měnit.
 
Je to o lidech - osvícení zřizovatelé se zajímají i o jiná kritéria hodnocení, než je ekonomika.
 
Největší
stížnosti na zřizovatele
v oblasti objektivity hodnocení jsou z malých měst a obcí.
 
Pedagogičtí pracovníci nejsou jednotní
- existuje řada školských asociací, takže nakonec jediným partnerem pro MŠMT jsou odbory, které řeší především zaměstnanost a finance, nikoliv kvalitu výuky.
Diskuze tak nastínila řadu problémů, které hodnocení ředitelů škol vyvolává. A i když, jak bylo nastíněno v úvodu, kulatý stůl jen těžko přímo ovlivní školskou legislativu, může se stát
východiskem pro změnu hodnocení ředitelů škol zřizovateli.
V samém závěru ještě pozvání na další Kulatý stůl Centra školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který se bude opět věnovat aktuálnímu tématu z ředitelské praxe a bude se konat
21. 3. 2013 ve velkém sále fakulty v Rettigově ulici v Praze
a také na
Mezinárodní konferenci školského managementu 13.-14. 6. 2013.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP