Mezinárodní projekty Občanského sdružení PANT

Vydáno:

Občanské sdružení PANT vzniklo v roce 2007. Vzdělává učitele v oblasti novodobých dějin, realizuje projekty mapující historii a kulturní dědictví v českém, středoevropském i celoevropském regionu.

Mezinárodní projekty Občanského sdružení PANT
Mgr.
Svatava
Kučíková
Moderní dějiny.cz, vzdělávací portál pro učitele, studenty a žáky
Pro vyučující i žáky již několik let
vytváří pestré vzdělávací aktivity z oblasti soudobých dějin; semináře, přednášky, studentské a mezinárodní učitelské konference, výstavy, diskusní panely.
Samostatně a úspěšně provozuje výukový webový portál www.moderni-dejiny.cz. Většinu osob zapojených do jeho činnosti tvoří učitelé gymnázií s dlouholetou praxí.
S podporou Mezinárodního visegrádského fondu a Česko-polského fóra Ministerstva zahraničních věcí České republiky (dále jen „MZV ČR“) se soustřeďuje na projekty s tematikou novodobých dějin a společných historických okamžiků zemí visegrádské skupiny.
Smyslem mezinárodních aktivit Občanského sdružení PANT na poli vzdělávání je především poznání a pochopení blízkých sousedů.
Vztahy Čechů a okolních zemí nebyly ve 20. století vždy harmonické, provázely je občasné konflikty či projevy vzájemného nepřátelství a z nich pak pramenily nejrůznější stereotypy a předsudky. V dějinách však najdeme také chvíle souznění, solidarity a pozitivního ovlivňování.
„Smyslem našeho projektu je poznání blízkých sousedů a to je možné především přeshraničními pohledy na dílčí dějinné události a pochopením proměn vzájemného ovlivňování,“
uvedl Petr Šimíček, člen Občanského sdružení PANT a učitel Gymnázia Olgy Havlové v OstravěPorubě.
„Je zcela zásadní, abychom byli schopni rozpoznat a pojmenovat, co máme společného a z čeho pramení naše rozdílnost.“
V roce 2010 navázali členové Občanského sdružení PANT spolupráci s učiteli, školami a institucemi ve všech čtyřech zemích visegrádské skupiny.
Díky grantu Mezinárodního visegrádského fondu se mohl v roce 2011 úspěšně realizovat projekt
Dějiny sousedů aneb Vlastními cestami přes společné křižovatky
, jehož
cílem je posílit vzájemné porozumění mezi mladými lidmi zemí V4 prostřednictvím hlubšího poznání nejpodstatnějších období, událostí či osobností 20. století v zemích sousedů.
Historici, didaktici a učitelé čtyř zemí zpracovávali v průběhu roku výukové sety vztahující se ke třem základním tématům:
 
rozpad rakousko-uherské monarchie a nové politické uspořádání středoevropského prostoru;
 
nejvýznamnější odbojové akce v zemích V4 v období II. světové války;
 
krize komunistických režimů v zemích V4 a jejich vyústění.
Výsledkem roční práce celého mezinárodního týmu je soubor více než 150 historických studií, výukových materiálů, pramenů a informačních aktualit, umístěných v samostatném a jasně strukturovaném multimediálním prostoru – mezinárodní čtyřjazyčné webové rubrice vzdělávacího portálu Moderní dějiny.cz, jež je přístupná na samostatné adrese www.modern-history.eu.
Hmatatelný výstup představuje čtyřjazyčné výukové DVD s těmito materiály, které bude distribuováno na seminářích, konferencích a dalších vzdělávacích akcích sdružení.
Projekt podpořený Česko-polským fórem MZV ČR
 Z periferie impéria do svobodné Evropy aneb Proměny českých a polských vztahů k Rusku v novodobých dějinách
si kladl za
cíl přispět ke sblížení mladých lidí na české a polské straně a k jejich seznámení s událostmi, které ovlivňovaly obě naše země.
Pochopit podobný osud národů i jednotlivců na obou stranách hranice
pomáhá studentům putovní výstava
Spolu proti sobě? Rok 1968 v ČSR a PLR.
Autoři k ní vytvořili pracovní listy pro žáky, pro učitele manuál, katalog s textem všech panelů, DVD s prameny a dalšími metodickými návody. Od listopadu 2011 je postupně instalována v českých školách a první zkušenosti z gymnázií v Ostravě jsou velmi pozitivní.
„Studenti vyplňují pracovní listy, interpretují prameny, čtou texty, ptají se, diskutují mezi sebou i s vyučujícím,“ sdělil své zkušenosti Jiří Sovadina, jeden z autorů výstavy a učitel dějepisu na Gymnáziu Olgy Havlové v Ostravě-Porubě. „Dozvědí se tak moderní a přitažlivou formou mnohé zásadní a přitom do té doby netušené skutečnosti z dějin nejen svého národa, ale také svých blízkých sousedů.“
Na tento rok je připravena polská mutace panelů i výukových materiálů a instalace výstavy v Polsku.
Celoroční aktivita vyvrcholila uspořádáním IV. ročníku mezinárodní konference o výuce soudobých dějin
I mlčení je lež
, kde se sešli vyučující, didaktici i historici z České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska.
V roce 2012 hodlá Občanské sdružení PANT dále prohlubovat své aktivity v rámci visegrádského prostoru a reflektovat závěry workshopu letošní konference.
„Pro žáky a učitele budeme připravovat přehledné materiály, výukové prezentace, metodické a pracovní listy, textové a ikonické prameny,“
uvedl Petr Šimíček, člen Občanského sdružení PANT.
„Diskuse na konferenci jasně vytyčila další směřování, a to k modernímu výukovému textu dějin visegrádských zemí s přeshraniční perspektivou.“
Bude pokračovat bilaterální spolupráce i kooperace v rámci V4, dohodnuta byla každoroční setkávání nejen učitelů, ale i žáků. Na portále Moderní dějiny.cz, který začátkem letošního roku nabude nové podoby,
se uživatelé dočkají diskusního fóra pro visegrádskou skupinu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Vzdělávání koordinátorů EV
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon