Měří výsledek testu přesně?

Vydáno:

Co určuje platnost a spolehlivost výsledků testu? Proč je důležité tyto ukazatele znát? Nic na světě není absolutně přesné, ani sebelepší test. Nejpřesněji změříme věci, které se nehýbou a nemění, což o žákovi a jeho mysli vůbec nelze říct. Výsledek testu stav žákových dovedností pouze zrcadlí - a zkuste si změřit obraz v zrcadle: může být různě velký a různě pokroucený. Dá se vůbec o nějaké přesnosti mluvit?

Měří výsledek testu přesně?
Mgr.
Jan
Hučín
 
analytik společnosti SCIO
Naštěstí dá. Přesnost je dána dvěma faktory: jak dobře test zrcadlí dovednosti, které chceme zjišťovat (říká se tomu též validita, platnost), a
jak moc se obraz v zrcadle mění
 (jak je úspěšnost žáka během testu stabilní, tomu se říká reliabilita, spolehlivost).
Validitu
hodnotíme obvykle jen slovně, ale
reliabilitu
můžeme vyjádřit i číslem. Zda a nakolik se „obraz v zrcadle“ mění, lze popsat třeba takto: rozdělíme si test na dvě poloviny, např. na liché a sudé úlohy, a vyhodnotíme žáka v každé polovině. Pokud jsou výsledky v obou polovinách (tj. oba obrazy) podobné, znamená to, že se obraz nehýbe - a naopak. A teď to číslo: spočteme tzv.
korelační koeficient
(označme ho r) mezi výsledky žáků v jedné a druhé polovině testu a upravíme ho podle vzorce 2r / (1+r). To je tzv. split-half reliabilita, jeden ze základních způsobů odhadu přesnosti měření.
Vypočtená reliabilita nám pomáhá odhadnout, jak moc se do výsledku v testu promítají skutečné schopnosti v testované oblasti. U testu s reliabilitou 0,9 je tedy výsledek tvořen z 90 % tím, co testovaný skutečně umí, a 10 % připadá na náhodné výkyvy. To je vysoká reliabilita, takový test se už hodí např. pro přijímací zkoušky. Přesto i 10 % náhody dokáže rozmazat detaily - víme sice, jak je žák velký, jakou má postavu a asi i jeho barvu očí, ale počet a velikost pih na kůži musí učitel zjistit vlastním pozorováním. I výsledek vysoce spolehlivého testu je nutno doplnit dalším hodnocením, které obraz doplní.
Přesnost výsledku v testu se dá odhadnout i jednotlivě pro různé žáky. Dá se čekat, že o žácích, pro které je test příliš těžký nebo příliš lehký, se toho tolik nedozvíme. Ale to už přesahuje rozměr tohoto článku.
Více na www.scio.cz.