Lze vůbec hodnotit pracovní výsledky pedagoga?

Vydáno:

Dnešní část série článků o hodnocení pedagogických pracovníků začíná provokativní otázkou: lze vůbec hodnotit pracovní výsledky pedagoga? Tato otázka zákonitě vyplývá z neuzavřené diskuze o tom, co je vlastně onen zmiňovaný pracovní výsledek pedagoga. U jiných profesí jsou výsledky dobře měřitelné (počty vyrobených součástek, uzavřených smluv...), a tudíž se snadno vejdou do tabulek a jdou dobře hodnotit. Ale jak je to u pedagogických pracovníků? Co počítat? Průměr čtvrtletní písemné práce? Počet dětí, které se dostanou na gymnázia? Jako ředitelé škol víme, že to nejsou objektivní ukazatele a nevypovídají přesně o práci pedagoga. Pojďme se tedy na hodnocení pracovních výsledků pedagoga podívat z jiné strany a najít cesty, jak na to.

Lze vůbec hodnotit pracovní výsledky pedagoga?
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
V minulé části jsme vyjmenovali tři základní položky hodnocení pracovního výkonu: pracovní výsledky, pracovní chování a motivaci.
Hodnocení pracovních výsledků
pedagoga je z těchto tří položek nejobtížnější, protože stanovit konkrétní pracovní výsledek pedagoga lze jen velmi obtížně. Do hry vstupuje řada faktorů, od žáků až po vybavení školy, ale také jsou rozhodující znalosti a dovednosti pedagoga a podpora jeho rozvoje. Pojďme se ale soustředit na žáka jako stěžejní faktor každé školy. Pedagogové působí na žáka podle základního dokumentu, a tím je školní vzdělávací program. Za základní a dlouhodobý cíl každého učitele lze považovat rozvoj žáka podle školního vzdělávacího programu. Vzhledem k tomu, že máme stanovený cíl, je možné provést
hodnocení podle cílů.
Odhlédněme od odborného obsahu jednotlivých předmětů a zkusme se podívat, které položky ze školního vzdělávacího programu lze stanovit jako obecná kritéria hodnocení.
Naplňování školního vzdělávacího programu se nejčastěji sleduje v rámci hospitační činnosti.
Protokol hospitační činnosti
tak musí obsahovat položky, které vypovídají o odvedených pracovních výsledcích pedagoga a které jsou v souladu se školním vzdělávacím programem. Jednotlivé položky musí být konkrétně popsané, aby se k nim hodnotitelé mohli objektivně vyjádřit. Jako příklad uvádím dvě části hospitačního protokolu (tabulky za textem). První tabulka sleduje
činnosti učitele směrem k žákům
a obsahuje nejen názvy položek, ale také popis konkrétního chování, podle kterého může hodnotitel poznat, zda dané kritérium učitel splňuje.
Učitel na začátku hodiny sdělí žákům, že se budou zabývat zlomky. Ale co se s nimi bude dělat? Je to úvodní hodina a učitel žáky se zlomky seznámí? Nebo se je žáci budou učit sčítat? A vysvětlil učitel žákům důležitost, nebo ještě lépe praktické využití učiva?
První tabulka obsahuje devět kritérií hodnocení, každá škola, či spíše ředitel si je může zredukovat, nebo naopak rozšířit podle své potřeby. Znovu ale apeluji na důležitost popisu jednotlivých kritérií pro dodržení objektivity hodnocení.
Druhá část hospitačního protokolu popisuje činnosti žáků, které podporují osvojení klíčových kompetencí.Tyto činnosti sice učitel sám nevykonává, ale vytváří pro ně určitý prostor. V tabulce jsou uvedeny klíčové kompetence z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, ostatní druhy škol si je musí upravit. Popis jednotlivých kompetencí se může rozšířit podle konkrétních potřeb.
Na 2. stupni základní školy se část hospitačního protokolu, která sleduje klíčové kompetence žáků, liší podle „druhu“ předmětu. Předmětové týmy si naplňování jednotlivých kompetencí podrobně popsaly, např. předmětový tým fyzika-chemie podrobně rozpracoval pracovní kompetenci (laboratorní práce, pokusy). Při vzájemných hospitacích tak mohou kolegové jednoduše sledovat naplnění dané kompetence.
Jednotlivé položky v obou tabulkách jsou sledovány prostřednictvím čtyřstupňové škály a u každé položky je i možnost konkrétního vyjádření. Rozbor hodiny s vyučujícím se nemusí podařit hned po jejím uskutečnění a poznámky připomenou hospitujícímu, jak jednotlivé činnosti probíhaly.
Kromě metody hodnocení podle cílů existují samozřejmě i další metody hodnocení pracovních výsledků, např. dotazník. Už v minulém díle jsem upozorňovala na správnou formulaci otázek dotazníku ve vztahu k respondentům, tedy aby respondenti odpovídali pouze na to, co mohou objektivně sledovat. Z hlediska hodnocení pracovních výsledků pedagogů mohou být respondenty především žáci, popř. rodiče nebo ostatní učitelé. Na internetu lze najít příklady hodnocení učitelů žáky, pro možnou inspiraci lze uvést stránku http://monitor.gymnymburk. cz, kde lze najít podrobný popis přípravy takového hodnocení, jednotlivé položky i ukázku zpětné vazby, kterou dostanou vyučující.
Za zmínku stojí, že zvlášť hodnotili žáci nižšího a zvlášť vyššího stupně gymnázia. Hodnocení totiž vyžaduje určitou vyspělost, menší děti dokážou posoudit spíše vlastnosti a postoje učitele než jeho odbornou zdatnost. U žáků prvního stupně tak lze v dotazníku uvést jen několik otázek, např.
„Když něčemu nerozumím, tak se paní učitelky nebojím zeptat.“, „Paní učitelka odpoví i na moji otázku, která se netýká učení.“, „Když si nerozumím se spolužákem, mohu to jít říct paní učitelce.“
Vyplatí se dotazník konzultovat s pracovníky pedagogicko-psychologické poradny a rozhodně takové hodnocení používat v souvislosti s dalšími podklady.
Nevyužívaným způsobem hodnocení pracovních výsledků pedagogických pracovníků je
metoda kritického případu.
Jedná se o náročnou metodu, ale pokud je provedena dobře, vypoví o osobě učitele více než např. jednorázové pozorování v hodině v rámci hospitace. Metodu kritického případu může představovat řešení situace s problémovým žákem.
PŘÍKLAD
Do první třídy nastoupil žák ze sociálně znevýhodněného prostředí. Obtíže začaly již v rámci přípravy na výuku (nošení potřebných učebnic a sešitů, tužky...), což samozřejmě vedlo postupně ke zhoršení úrovně jeho znalostí. Třídní učitelka se intenzivně snažila o spolupráci s rodinou, postupně si přibírala na pomoc výchovnou poradkyni a poté i zástupkyni ředitele. Informován byl i OSPOD. Chlapec zhoršení svých výsledků nezvládal, v hodinách vyrušoval, nepracoval a začal se chovat agresivně. Rodiče odmítli návštěvu pedagogicko-psychologické poradny. Situace se vyhrotila v jedné hodině tělesné výchovy, kdy žák napadl hokejkou spolužáka, který musel být odvezen do nemocnice. Záležitost byla předána policii, ta ve spolupráci s OSPOD umístila chlapce do diagnostického ústavu. Vedení školy průběžně sledovalo činnost třídní učitelky, účastnilo se schůzek s rodiči a absolvovalo i několik hospitací ve třídě. Po umístění žáka do diagnostického ústavu s ní celou situaci znovu probralo a vyhodnotilo její činnost.
Takové vyhodnocení je následně důležité i pro celý pedagogický sbor, s postupem řešení případu je vhodné seznámit ostatní (např. v rámci pedagogické rady) a využít ho jako téma vzdělávání pro celou sborovnu. Obdobně lze pojmout i hodnocení metodou volného popisu, kdy vyučující popisuje určitou pedagogickou situaci a předkládá její řešení. Především z hlediska času se tato metoda většinou nepoužívá, občas se objevuje v portfoliích učitelů.
Činnost učitele Ano Spíše ano Spíše ne Ne Poznámka ke konkrétní činnosti učitele
Stanovení cíle hodiny
  • Učitel vyjádří cíl „akčním“ slovesem
  • Učitel cíl zdůvodní
  • Učitel poukáže na provázanost cíle s předchozí výukou
         
Efektivní využívání didaktických metod
  • Učitel využívá metody stanovené ve školním vzdělávacím programu
  • Využívané metody odpovídají potřebám žáků
  • Obsah učiva odpovídá školnímu vzdělávacímu programu
         
Odborná správnost výuky
  • V činnostech učitele se neobjevují odborné chyby (v souvislosti s daným předmětem)
         
Efektivní organizace hodiny
  • Učitel vhodně střídá jednotlivé metody
  • Jednotlivým metodám je věnován odpovídající čas
  • Učitel přihlíží k aktuálnímu stavu žáků
          
Vhodná komunikace se žáky
  • Učitel používá spisovný jazyk
  • Učitel žáky vhodně oslovuje
  • Učitel komunikuje formou dialogu
          
Motivace žáků
  • Učitel zná motivaci žáků
  • Učitel své působení zaměřuje v souladu s motivací žáků
         
Hodnocení žáků a podpora jejich sebehodnocení
  • Učitel průběžně hodnotí aktivity žáků (slovně, známkou)
  • Učitel své hodnocení zdůvodňuje
  • Učitel dává žákům prostor pro sebehodnocení
  • Učitel dává prostor pro hodnocení žáka spolužáky
         
Splnění cíle hodiny
  • Učitel v závěru hodiny vyhodnotí cíl hodiny
  • V případě nesplnění cíle učitel přijme konkrétní opatření
         
Individuální přístup
  • Učitel zná žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Učitel ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami postupuje podle jejich individuálních plánů
         

 

Klíčová kompetence Ano Spíše ano Spíše ne Ne Poznámka ke konkrétní klíčové kompetenci
K učení
  • Žáci vyhledávají informace z různých zdrojů
  • Žáci formulují postupy vedoucí k řešení určitého úkolu
         
K řešení problémů
  • Žáci v rámci zadané situace dokáží vyhledat problém
  • Pro vyřešení problému volí různé postupy
  • Pokud se v postupu objeví chyba, dokáží ji objevit a napravit
         
Komunikativní
  • Žáci mají možnost vzájemné výměny informací
  • V rámci komunikace posuzují a hodnotí názory spolužáků
  • Žáci dokáží prezentovat vlastní práci
         
Sociální a personální
  • Žáci dokáží spolupracovat s ostatními
  • Žáci umí využít možnost pomoci od spolužáků
         
Občanské
  • Žáci respektují ostatní i s jejich odlišnostmi
  • Žáci volí odpovídající jednání
         
Pracovní
  • Žáci si umí připravit vhodné pomůcky na vyučování
  • Žáci efektivně využívají pomůcky i materiál
         

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Hodnocení pedagogického pracovníka
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Evidence pracovní doby ve školství
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech

Poradna

Výuka plavání a omluvenky
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Nehodnocení
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Náhrada druhého cizího jazyka
Poskytnutí informací třetí osobě
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Hodnocení v náhradním termínu
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP