Letní přemítání kapitánů

Vydáno:

Bývá zvykem se na konci konkrétního období na chvíli zastavit, ohlédnout se zpět, vzpomínat a reflektovat mnohé z toho, co se stalo. Život je nekonečný řetěz událostí ovlivňující jedna druhou a pochopení souvislostí je vždy inspirativní a užitečné. Prázdniny jsou ideální příležitostí.

Letní přemítání kapitánů
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Ani plavba našich kapitánů není neohraničená a bezbřehá.
Školní rok je vždy důležitou etapou života a chvíle strávené v prázdninovém přístavu nejsou pouze odpočinkem a změnou rytmu širého moře.
Mnoho kapitánů dohlíží na opravu lodi, shánění zásob, popř. doplňuje posádku, pokud se někdo z jeho dosavadních lidí nechal zlákat lodí jinou, odlišným směrem plavby, nebo navždy zmizel v přístavních uličkách. Život změny přináší a je vždy dobré pro všechny zúčastněné, pokud se člen posádky mění v přístavu, nikoli uprostřed oceánu.
Ředitelé škol za sebou mají náročný rok, kapitáni náročnou plavbu. Těžko uchopit všechna úskalí, pojmenovat bouře a ledovce, stejně tak nezapomenout na vzácné dny s klidnou hladinou.
Státní maturita a návrhy plošného testování žáků, výsledky srovnávacího šetření PISA 2009, McKinsey zpráva
– tyto vlivy se jistě dotkly všech posádek. Do toho projekty ESF, další výzvy, obtížná orientace v neustále se měnících názorech na novelizační změny školského zákona a dalších předpisech. Někdy mne napadá, zdali okolí i sama posádka má čas myslet na to, proč vůbec na lodi je, kam loď pluje, jaký má náklad, směr a cíl a někdy vlastně i na to, proč byla vůbec loď postavena.
Mnoho zkušených pedagogů šokuje, že zmíněná
zpráva o klesajících výsledcích českých žáků
zveřejněná v uplynulém školním roce nemá očekávaný účinek,
nevyvolává diskuzi
a tlaky ve společnosti, nechává spát ministerského předsedu.
Ať vezmeme obrovskou část pracovní doby ředitele školy, kterou musí
věnovat byrokratickým činnostem
neorganicky zadávaným již téměř kýmkoli z úředníků, ať vezmeme neschopnost poměrně velké části
patnáctileté populace pochopit text, ať vezmeme finanční vyjádření ztráty, jež čeká českou společnost v případě, že se nic nezmění...
Tradiční pohled na školství, který přetrvává v naší společnosti od vyhlášení povinné školní docházky garantované a placené státem, je silnější, než se mohlo zdát na první pohled.
Je to pochopitelně stále méně výhodné pro celou populaci, je to jeden z klíčových aspektů neúspěchu reformy škol, ale je to pořád ještě aspekt odmítaný a zalezlý pod kůži běžným lidem i těm, kteří mohou o posunu českého školství rozhodovat.
V těchto vodách se tedy plavily naše lodi. Chtěl bych poděkovat jejich kapitánům, kteří stáli na můstcích s ošlehanou tváří od ledového větru, s očima unavenýma od sledování obzoru a často unavenými měnícími se podmínkami admirality i svých rejdařů. Celý rok obracím v této rubrice pozornost čtenářů na fakt, že
to jsou právě ředitelé, kteří nejvíce ovlivňují tváře svých škol, starají se o budoucnost a zajištění podmínek pro rozvoj školy.
Tato skutečnost vyplývá i z empirických výzkumů a závěrů případových studií, že
osobnost ředitele prokazatelně ovlivňuje výsledky pedagogického procesu.
Měli bychom se tedy dostat do situace, kdy zřizovatelé budou jmenovat do funkcí ty nejlepší lidi, nejlepší po všech stránkách.
Naopak práce ředitele školy by pro tyto nejlepší lidi měla být po všech stránkách atraktivní. Po stránce prestiže, uznání i finančního ohodnocení. Teprve potom se bude moci radikálně
přitlačit na kvalitu, výstupy a stanovit termínované pracovní smlouvy
a jistou zdravou mírou nejistoty,
závislé ovšem jen a jen na kvalitních výstupech konkrétního ředitele, nikoli politických, finančních či mezilidských tlacích.
Mnohokrát bylo napsáno, že jedním z faktorů, které se jako bumerang vracejí v mnoha podobách, je skutečnost, že každý z lidí vychodil školu, a tím pádem každý škole rozumí. Včetně politiků, rodičů, komentátorů, ekonomů a dalších lidí. Často se zkratkovitě poukazuje na specificky rozdělenou pracovní dobu a míru volna, bez níž by ovšem poctivý pedagog nemohl dlouhodobě podávat optimální výkon, víte, o čem píši. Každý duševně pracující člověk si nosí v hlavě práci domů, přemýšlí o ní, neumí ji z hlavy vypudit ani v době, kdy by si potřeboval pořádně odpočinout. Zejména dětské osudy, problémy, neúspěchy na cestě se často vracejí v době volna či spánku. Jinak tomu nebude ani u ředitelů škol.
Na závěr svého příspěvku u letního ředitelského přemýšlení zůstanu. Pamatuji si z doby svého ředitelování, že jsem letní volno často a rád využíval k promýšlení budoucnosti školy, k fiktivním rozhovorům se svými kolegy, k probírání alternativ možného vývoje. Rád bych tím nasměroval v závěrečných dnech letních prázdnin naše kapitány, aby při promýšlení nového školního roku nebrali ze zřetele slovo komunikace.
Mnoho otázek letošního školního roku by bylo vyřešených, mnoho věcí by mělo kladné znaménko, pokud by zúčastněné strany správně komunikovaly.Počínaje ministerstvem školství, které celou reformní dobu velice málo zajišťovalo svoji roli vysvětlovatele, propagátora a předavatele informací. To kapitáni neovlivní, avšak ovlivní komunikaci s posádkou, vysvětlování směřování lodi a jejího dílčího cíle. Kapitán, který ani neverbálně nebude vyjadřovat cíl, cestu a mapu plavby, bude mít mnohem složitější situaci.
Jsem rád, když vidím, na kolika palubách jsou dobří, zkušení a oblíbení kapitáni. Přeji jim všem, aby si odpočinuli, řádně si promysleli svoji další plavbu a dokázali své posádce předávat myšlenku, že i v neklidných vodách má plavba smysl.
Mám pocit, že si pořád dokola povídáme o věcech, které se nedaří.
Ano, není jich málo. Podíváme-li se však na svět očima posádek jednotlivých lodí, je mnoho dobrého, úspěšného, chvályhodného a veselého v jejich práci. Při ústních zkouškách do navazujícího magisterského studia jsem několika uchazečům položil otázku, která vůbec nebyla míněna ironicky a záludně. Totiž
jaká jsou pozitiva českého školství.
Musím pravdivě říci, že otázka často překvapila, ale měla řadu zajímavých odpovědí. Přál bych vám všem, aby se příští rok případným uchazečům odpovídalo zase o něco lépe.

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP