Kvalita ve vzdělávání pohledem regionálních specifik

Vydáno:

V prosinci 2019 zveřejnila Česká školní inspekce svou výroční zprávu pojednávající o kvalitě a efektivitě vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019. Zpráva je k dispozici na www.csicr.cz. I když je zřejmé, že většina kvalitativních zjištění České školní inspekce má plošný, resp. systémový charakter, pohled z úrovně jednotlivých krajů a jejich specifik může řadu informací ukázat v ještě trochu jiném světle. A právě sledování a vyhodnocování krajských odlišností, resp. faktorů, které kvalitu a efektivitu vzdělávání a zejména výsledky, kterých ve vzdělávání žáci v jednotlivých regionech České republiky dosahují, výrazněji determinují, považuje Česká školní inspekce za nezbytný příspěvek ke komplexnosti svých výpovědí o vzdělávací soustavě.

Kvalita ve vzdělávání pohledem regionálních specifik
Mgr.
Tomáš
Zatloukal
MBA, LL.M.
ústřední školní inspektor
Socioekonomický status
Dlouhodobá zjištění ukazují, že v České republice existují regionální rozdíly v průměrném socioekonomickém statusu žáků (dále i „SES“), které souvisí s rozdílným výsledným skóre z různých oblastí mezinárodních šetření (čtenářská, přírodovědná, matematická gramotnost) i národních zjišťování. Socioekonomické charakteristiky představují výrazný faktor ovlivňující výsledky českých žáků a stojí za podstatnými rozdíly mezi školami. Jednotlivé kraje tak můžeme (s vědomím určitých omezení) řadit do skupin mimo jiné právě podle toho, do jaké kategorie z pohledu socioekonomického statusu žáků patří (vysoký SES, střední SES, nízký SES), přičemž čím vyšší SES, tím příznivější vliv rodinného prostředí žáků na jejich vzdělávací výsledky a celkovou úspěšnost ve vzdělávacím procesu. SES samozřejmě není jediným faktorem, který vzdělávací výsledky žáků ovlivňuje, jeho efekt je však velmi silný.
Obrázek 1 Rozdělení krajů do skupin podle SES
html>