Která škola má nejlepší web?

Na podzim EDUin odstartuje novou celostátní soutěž sCOOLweb 2015, která si klade za cíl pomoci školám rozvíjet své webové stránky a zlepšit komunikaci se svými zákazníky.

Která škola má nejlepší web?
Miroslav
Hřebecký,
koordinátor ceny sCOOLweb, EDUin, o.p.s.
Ondřej
Neumajer,
odborný garant soutěže, lektor a didaktik ICT
O tom, že každá škola potřebuje dnes webové stránky, které jsou pro ni důležitým informačním a komunikačním prostředkem, nemusíme asi nikoho přesvědčovat. Školy to v budování a provozu stránek nemají zrovna jednoduché, mnohdy narážejí na personální, technické a finanční limity, někdy nevědí, co by webové stránky měly obsahovat a jak je pojmout. Přitom jde o oblast, která se velmi bouřlivě vyvíjí, má ale své pevné principy a zásady. Které to jsou? Jak a kde se je školy, jejichž hlavním úkolem je především vychovávat a vzdělávat, mají dozvědět? A která škola má vlastně nejpovedenější web, kdo může být ostatním vzorem k následování? Co je dobře a co špatně? Co je nejdůležitější pro informační potřeby školy a co pro zákazníky - rodiče, žáky, uchazeče, veřejnost?
EDUin se rozhodl založit tradici celostátní soutěže pro všechny základní a střední školy. Naším cílem však není jen závodit, předhánět se, bojovat a stavět někoho na piedestal. Chceme především pomáhat všem školám zlepšovat svůj web, nabídnout jim inspiraci prostřednictvím nejpovedenějších webů českého školství.
Klíčová jsou v každé soutěži hodnoticí kritéria. Na těch si dáváme zvlášť záležet. Naším záměrem je poskytnout úplně každé škole, i té, která se nerozhodne do soutěže přihlásit, jakýsi evaluační rámec, kde si může sama posoudit svůj web. Kritéria jsou rozdělena do několika celků, každé kritérium má transparentně popsány tři kvalitativní úrovně, které jsou pro přehlednost zvýrazněny barvami semaforu. Kdo svoji školu přihlásit chce, může si předem na zkoušku kritéria projít a ještě na některých stránkách webové prezentace své školy zapracovat. V soutěži chceme akcentovat použitelnost webu v každodenním provozu, aktuální témata, jako je např. kyberbezpečnost, či podporu moderních technologií (jako např. mobilních zařízení).
Jsme si vědomi toho, že všechny školy již z principu nemají stejné podmínky, proto se to snažíme alespoň částečně kompenzovat rozdělením škol do třech kategorií:
Kategorie A
ZŠ neúplně organizované (škola tvořená pouze třídami prvního stupně, jednostupňová škola, neúplná škola, malotřídka)
Kategorie B
ZŠ plně organizované (první i druhý stupeň)
Kategorie C
Střední školy
Hodnocení soutěže proběhne ve dvou kolech. V každé kategorii bude podle zveřejněných kritérií vybráno 10 finalistů. Ty ohodnotí odborná porota. Vedle toho ještě proběhne veřejné online hlasování o Cenu veřejnosti. Myšlence soutěže odpovídají i ceny pro vítěze - nepůjde o peníze nebo nějaké zájezdy k moři, ale o konkrétní služby profesionálů - partnerů soutěže k dalšímu rozvoji a zlepšení školního webu. Každá škola, která postoupí do druhého kola soutěže, získá například jako odměnu závěrečnou zprávu z testu zranitelnosti svého školního webu. Test zjištění možných zranitelností webu oskenováním a rychlým ručním testem bude veden odbornými pracovníky správce národní domény CZ. NIC. Bližší informace o skeneru zranitelnosti webu jsou dostupné na adrese www.skenerwebu.cz.
Takto velká soutěž, jejíž organizace je poměrně náročná, by nemohla proběhnout bez podpory partnerů. Jsme velmi rádi, že se podařilo najít takové, které nezajímá na prvním místě
marketing
a sebeprezentace, ale jde jim o věc, jsou tam nadšení lidé, kteří vymýšlejí, jak soutěži a školám maximálně pomoci. Jsou jimi Unicorn, Webnode, správce národní domény CZ. NIC a Global Vision. Až po sestavení konsorcia partnerů soutěže jsme si uvědomili jednu zajímavou věc - hlavními partnery jsou ryze české firmy, které založili osvícení inovátoři a nyní mají velký úspěch v zahraničí, prorazili na světovém trhu. Přitom se stále hlásí k ČR a chtějí podporovat české školství. Soutěž se koná pod záštitou pražské radní pro školství Ing. Mgr. Ireny Ropkové, hlavní město Praha poskytne soutěži reprezentativní prostory pro vyhlášení vítězů.
Ve sCOOLweb vyhrává v podstatě každý. Jednak možností hledat inspiraci ke zlepšení svého webu v semaforových kritériích, navíc bude pro přihlášené uspořádána 20. listopadu 2015 v Praze odborná konference na téma trendů ve školních webech, v jejímž rámci budou vyhlášeny výsledky soutěže. Účast v soutěži i na konferenci bude pro přihlášené díky podpoře partnerů zdarma.
Soutěž sCOOLweb 2015 startuje od 1. září, nominovat svoji školu bude možné do 30. 9. Všechny informace o soutěži najdete na www.scoolweb.cz