Kontexty kariéry v učitelské profesi, 2. část

Vydáno: 10 minut čtení

Kariéra v učitelství je dosažitelný výhled na získání formálních kariérových stupňů (pozic) a příležitost k úspěchu a osobní spokojenosti (uznání a ocenění) při výkonu profese. Je to šance na seberealizaci jednotlivce v profesním životě, spojující úspěch ve formálním kariérovém postupu s nárůstem míry profesní identity, integrity a profesionalizace pedagogické činnosti.

Kontexty kariéry v učitelské profesi
doc. PaedDr.
Ivan
Pavlov,
PhD.,
katedra andragogiky, PedF, Univerzita Mateja Bela, katedra andragogiky a managementu vzdělávání, PedF UK
Kariéra vychází z osobních a profesních hodnot, vyžaduje vnitřní sebepojetí, aspirace, plánování a vytrvalé úsilí o seberozvoj, které je možné a žádoucí zvenku podporovat a usměrňovat. Kariéra v učitelství má dosud spíše pejorativní (znevažující) konotaci pro označení lidí, kteří bezohledně postupují ve své profesi (kariéristé). V podmínkách školy jde zpravidla o úzké pojetí kariéry ve smyslu postupu po funkčním žebříčku (zástupce ředitele školy, ředitel školy, inspektor).
Existuje bezpočet definic kariéry (ELGPN, 2015, s. 9), které ilustrují její specifické teoretické pojetí, které ovlivňují praktické aktivity. K tématům vztahujícím se k pracovní kariéře (i v učitelství) patří (Bělohlávek, 1994; ELGPN, 2016; Procházka a kol., 2015) např. účel, funkce a perspektiva kariéry, plánování a řízení kariéry, kariérový cyklus (etapy), kariérový rozvoj a jeho podpora, kariérový úspěch, kariérové kotvy, kariérové poradenství, kompetence pro řízení vlastní kariéry, talent management a jiné. Tyto koncepty jsou dnes solidně teoreticky zpracované, ale chybějí jejich implikace pro specifické kontexty pracovního života dospělých v profesi.
V učitelské profesi kariérou označujeme část životní dráhy člověka spjatou s prací - výkonem pedagogické činnosti ve škole. Pojem kariéra charakterizuje mnohostrannost aspektů a nemožnost je zužovat jen na povýšení a úspěšný postup v zaměstnání. Kariéra je cesta, která umožňuje pochopit chování a jednání člověka v pracovním a osobním životě. V učitelské profesi je tradiční, manažerské pojetí kariéry (jako vzestupný pohyb v hierarchii pracovních pozic, funkcí v organizaci) nedostatečné proto, že je dostupné jen pro ty, kteří aspirují na novou kvalifikaci - management školy. Účelem kariéry v učitelství je být lepším expertem na vyučování a úspěšnějším profesionálem - učitelkou a učitelem.
Úlohou vědecké teorie i podpory kariérové praxe na školách je hledat takové nástroje, které budou jedinečný účel učitelské kariéry podporovat. V tomto významu hovoříme o odborné (paralelní) nebo též expertní kariéře (Lepeňová, Hargašová, 2012, s. 9-12), která je orientovaná na vzestup odbornosti, projevující se jako očekávaná kvalita pedagogické činnosti, přijetí zodpovědnosti za náročnější odborné činnosti (např. uvádějící učitel, cvičný učitel, vedoucí metodických orgánů ve škole) anebo formální kariérový růst.
Vztah mezi manažerským a odborným pojetím v učitelské kariéře vytváří pole, které doposud nebylo předmětem výzkumu. Učitelé, kteří jsou experty, profesionály, mohou požívat větší autority na pracovišti než ti, kterým jsou podřízení. Autorita založená na expertnosti má trvalejší hodnotu než autorita založená na vykonávané funkci - člověk ji může ztratit, zatímco ztratit získanou a stále aktualizovanou odbornost nelze. Odborná kariéra je úzce spjatá se vzděláváním a seberozvojem a s podporou, kterou školy poskytují svým zaměstnancům. Kariéra se pojí nejen s jednotlivci, ale uvědomujeme si, že je důležitá i pro organizace. Přes rozvoj jednotlivců (jejich individuální kariéry) je možný rozvoj školy jako celku, a proto podpora kariéry v organizacích je klíčovou otázkou jejich rozvoje. Profesní kariéru lze rozvíjet učením jednotlivce a učení se je současně fundamentem, potenciálem pro jeho kariérní perspektivu. Studium procesů profesního učení (učení se kariéře) vytváří příležitost pro andragogické intervence podporující seberozvoj člověka v profesi.
Podpora kariéry v učitelství
Model rozvoje a podpory kariéry v učitelské profesi se opírá o koncepty univerzálních kariérových teorií a specifika, která jsme identifikovali v praxi podpory profesního rozvoje učitelů. Mezi klíčové komponenty tohoto modelu patří:
1.
Interakce (spolupráce) se spolupracovníky ve škole i mimo ni. Práce má zpravidla přesně vymezený obsah i čas na plnění nevyhnutelných pracovních činností. Spolupráce nemá přesně určený čas, většinou ani obsah a formu či místo. Faktory limitující možnosti spolupráce na školách (navzdory tomu, že je stále více žádanou součástí pracovního života na pracovišti) signalizují otázky učitelů: Kolik mi zůstává času na spolupráci? Chci a potřebuji vůbec spolupracovat? Je s kým spolupracovat? Chtějí spolupracovat se mnou? Jaké má pro mě účast na spolupráci výhody? Jaká jsou očekávání zaměstnavatele? Jaké mám představy o efektivní spolupráci (o metodách, strategiích) a jaké s ní mám zkušenosti? Spolupráce učitelů na školách se stává předmětem zájmu výzkumu na mezinárodní úrovni a je jí připisována významná úloha v profesním rozvoji a budování kariéry jednotlivců i pedagogických sborů. Spolupráci je potřeba se učit a hledat také strategie, které ji budou podporovat. Školy se ocitly v ostrém konkurenčním prostředí (soupeření o žáka), které ovlivňuje školský život a blokuje možnosti spolupráce učitelů nejen na jedné škole, ale i mezi nimi navzájem.
2.
Otevřenost pracovním změnám a inovacím. Dynamicky se měnící požadavky společnosti na školy, turbulentní prostředí, v němž reagují na tyto změny, vytváří mimořádně komplexní a jedinečné podmínky pro pracovní výkon jednotlivce. Zvlášť při výkonu učitelské profese je změna všudypřítomná a schopnost člověka bez těžkostí změnu přijmout, aktivně ji zpracovat a přitom přinášet inovace je pro školy klíčová.
3.
Osobnostní charakteristiky jednotlivce. Každé úsilí o zlepšování lidské činnosti (včetně pracovní) vyžaduje vysokou míru autoregulace (sebeřízení), která se projevuje jako rozhodování ovlivňující kariérovou perspektivu člověka. Kariéra v důsledku míry sebeřízení může mít vzestupný, ale i kolísavý, sestupný či stagnující průběh. Míra autoregulace dospělého je pro kariérovou perspektivu zásadní. K autoregulačním mechanismům patří např. schopnost osvojit si a udržet pozitivní hodnoty, schopnost sebemotivace a sebedisciplíny (soustředění se), schopnost ovládat emoce a stres a zvážit důsledky svého rozhodování a jednání, schopnost sladit vlastní kariérní cíle a plány s potřebami zaměstnavatele.
4.
Podporující pracovní prostředí na škole. Podpora profesního rozvoje a profesního učení se učitelů na školách je předmětem studia učitelské andragogiky (Pavlov, Krystoň, 2017), která zahrnuje i andragogické profesní (kariérové) poradenství v učitelství. Jde o relativně nový edukologický pojem, který zdůrazňuje legitimitu a význam andragogické intervence ve specifických podmínkách výkonu učitelské profese. Kariérové vzdělávání se tím rozšiřuje o nový přístup - kariérové poradenství. Andragogickým kariérovým poradenstvím pro učitele rozumíme vědecky zdůvodněné, záměrné intervence do sebeřízení kariéry jednotlivců anebo pracovních týmů s cílem podpořit jejich profesní rozvoj. Představuje komplex poradenských služeb, které se orientují na tyto cílové skupiny:
-
na management škol při vytváření podmínek a systémové podpory pro rozvoj individuální profesní kariéry zaměstnanců i pedagogického sboru školy jako celku;
-
na učitelky a učitele při plánování a řízení vlastní kariéry v profesi (jednotlivce či pracovní týmy); jde zejména o nastavení subjektivně vnímaných vlastních schopností, profesního sebepojetí, sebeobrazu (přesvědčení, hodnoty, motivy a další) směřujícího k překonávání překážek, sebedůvěře, stabilizaci a novým perspektivám seberozvoje, ale i o sladění vlastních kariérních plánů s potřebami školy;
-
na poradce kariérového rozvoje učitelek, učitelů a managementu škol, kteří mají osvojeny potřebné kompetence pro poradenskou činnost.
Komponenty podpory učitelského kariérového rozvoje na škole (vytvořeno autorem)
Ve schématu jsou obsaženy dvě komplementární úrovně kariérového rozvoje v učitelství (škola a jednotlivec). Obě by měly vytvářet funkční rámec pro naplnění očekávání, potřeb a rozvojového potenciálu obou zúčastněných stran. Vnitřní soulad a funkčnost obou úrovní uvádí do pohybu kariérové vzdělávání a poradenství.
Pisoňová a kol. (2017, s. 54-56) charakterizují současné možnosti řízení kariéry, jehož cílem je poskytnout zaměstnancům adekvátní vedení a podporu odpovídající jejich schopnostem, aspiracím a talentu. Kariérové vzdělávání a poradenství se tak stává klíčovým nejen pro úspěch jednotlivců, ale i pracovních týmů na školách.
Závěr
Kariérový rozvoj vnímáme nejen v rovině vlastní profesionalizace učitelů, ale i v širším společenském kontextu. Teoretické studium kariéry v učitelství vychází z paradigmatu, že (ne)existence, resp. nemožnost kariérového rozvoje této velké profesní skupiny má přímý dopad na kvalitu výchovy a vzdělávání současné i následujících generací. Andragogické uchopení fenoménu kariéry v učitelství je legitimizováno potenciálem transformace etablovaných, resp. etablujících se postupů profesního (kariérového) poradenství v tomto prostředí. Vědecké zkoumání je determinováno absencí relevantních empirických zjištění zaměřených na kritickou reflexi efektivity doposud realizovaných opatření podporujících kariérový rozvoj učitelů. Redukcionistický přístup, preferující primárně formální kariérový postup, neodpovídá internacionálním trendům ani potřebám tvořivých a iniciativních učitelů. Koncept andragogického kariérového poradenství učitelů má být založený na empiricky verifikované analýze kariérových perspektiv samotných učitelů a jejich představě o obsahu, procesuálních i personálních aspektech facilitační podpory kariérového rozvoje zahrnujícího jejich vlastní individuální potřeby, stejně jako potřeby instituce, ve které působí.
ZDROJE
-
BĚLOHLÁVEK, F. Osobní kariéra. Praha: Grada, 1994, 112 s. ISBN 978-80-7169-083-2.
-
ELGPN. Doporučení pro rozvoj politik a systémů celoživotního poradenství. Referenční rámec pro EU a komisi [online]. Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2016 [cit. 2017-07-06]. Dostupné z: http://www.euroguidance.cz/ publikace/elgpn-tools-6.pdf.pdf
-
ELGPN. ELGPN GLOSÁŘ. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015.
-
LEPEŇOVÁ, D. a M. HARGAŠOVÁ. Kariéra v meniacom sa svete [online]. Bratislava: MPC, 2012, 80 s. [cit. 2017-07-08]. ISBN 978-80-8052-407-4. Dostupné z: https://www.komposyt.sk/pre-odbornikov/karierove-poradenstvo/preview-file/kariera_v-meniacom-svete-245.pdf
-
PAVLOV, I. a M. KRYSTOŇ. Model podpory profesijného učenia a rozvoja učiteľstva. In: PAVLOV, I. (ed.). Kontexty podpory profesijného rozvoja učiteľstva. Banská Bystrica: Belianum, 2017, s. 9-48. ISBN 978-80-557-1334-2.
-
PISOŇOVÁ, M. a kol. Školský manažment. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017, 167 s. ISBN 978-80-8168-660-3.
 
-
PROCHÁZKA, J., VACULÍK, M., SOUČKOVÁ, M. a M. LEUGNEROVÁ (eds.). Encyklopedie psychologie práce. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 156 s. ISBN 978-80-210-7744-7.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Vzdělávání koordinátorů EV
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz

Články

Kontexty kariéry v učitelské profesi