Konkurzy

Vydáno:

Podle původního záměru pomáhat ředitelům škol s jejich přípravou na konkurzní řízení mělo být na tomto místě přehledné, ucelené povídání ke konkurzům, jejich průběhu a prvním zkušenostem. Současné dění kolem konkurzů to bohužel neumožňuje a tak chaotické situaci kolem nich odpovídá jen stejně nahodilé uvedení několika poznámek. Snad jako výzva k další diskusi.

Konkurzy
PaedDr.
Jan
Mikáč
poradenské služby ve školství
ROZHODOVÁNÍ ZŘIZOVATELŮ, ZDA KONKURZY VYHLÁSIT
Pro své rozhodování o vyhlášení nebo nevyhlášení konkurzů mají zřizovatelé ještě několik týdnů čas. U těch, kdo se již rozhodli, vítězí s přehledem skupina, která se rozhodla konkurzy vyhlásit. Nejen proto, že ze znění novely školského zákona tato povinnost vyplývá, ale také v zájmu „právní jistoty“, jak vyhlášení konkurzů často odůvodňují. Nejen jistoty, pokud jde o osobu ředitele školy a jeho pracovněprávní vztah, ale zejména s ohledem na jeho další úkony po 1. 8. 2012(respektive 2013 a 2014).
Právoplatnost úkonů ředitele školy, který bude ve své funkci jen potvrzen (podle sporného doporučení MŠMT) a nebude do své funkce jmenován po provedeném konkurzním řízení, může být zpochybněna. S velkou pravděpodobností se staneme svědky řady soudních sporů, například pro neplatnost výpovědi, kterou takovýto ředitel dá zaměstnanci školy.
Zřizovatelé, kteří se rozhodli konkurzy nevyhlásit, to odůvodňují spokojeností se stávajícím ředitelemnebo počtem uchazečů o tuto náročnou práci. Často se také opírají o výklad MŠMT.
Tento výklad o tom, že ředitel školy může být ve funkci potvrzen i bez konkurzního řízení, je však nutné označit, decentně řečeno, jako sporný. Méně diplomatická vyjádření jej komentují nepublikovatelnými výrazy a označují jako zdroj velkých problémův budoucnu. Problémů, které nepocítí ministerstvo, ale dotčení ředitelé škol a zřizovatelé škol, kteří se o tento výklad opírají. Je to však bohužel jediný výklad, který je k dispozici.
Pro zatím nerozhodnuté zřizovatele by mohla být pro vyhlášení konkurzů velmi silným argumentem skutečnost, že naprostá většina krajů konkurzy vyhlásila. Zřejmě také proto, že krajské úřady mají, na rozdíl od ministerstva, své právní odbory a oddělení a vypracovaly si své vlastní právní analýzy, jsou si vědomy uvedených rizik a chtějí své ředitele chránit.
S nejasnou situací kolem konkurzů souvisí nejčastěji frekventované dotazy a stesky ředitelů:
 
Nejistota kolem pokračování pracovněprávního vztahu po 31. 7. 2012, pokud se dosavadní ředitel školy do konkurzu přihlásí, ale neuspěje.
 
Jak postupovat, pokud se ředitel konkurzu účastnit nechce, ale rád by na škole ještě pár let působil jako učitel, tedy jak se vzdát své funkce.
HODNOCENÍ DOSAVADNÍ PRÁCE ŘEDITELE
V dobách existence odvětvového řízení určitý
systém hodnocení ředitelů
existoval – vždy po šesti letech se k jeho práci vyjadřoval školský úřad, Česká školní inspekce, zřizovatel. A také ředitel sám zpracovával hodnocení vlastní práce.
Tato čtyři hodnocení pak byla základem pro potvrzení ředitele školy v jeho funkci nebo vypsání konkurzu.
Po zrušení školských úřadů zanikl také tento způsob hodnocení. Zejména malé obce si nevytvořily žádný svůj vlastní. Teprve
novela školského zákona
je přiměla pokusit se
kvalitu práce ředitele posoudit. Jejich úsilí je často bezradné, jak ukazují případy z poslední doby.
Obce například svolávají
mimořádná společná jednání rad
či zastupitelstva s řediteli škol, kde posuzují výsledky práce škol i záměry do budoucna. Žádají ředitele, aby zpracovali své
hodnocení a koncepční záměry
jako podklad pro rozhodování obce, zda bude konkurz vyhlášen nebo ne. V extrémním případě dokonce městský úřad zvažoval, že ještě před vyhlášením konkurzů
podrobí ředitele znalostním testům.
Pokud má
zřizovatel pochybnosti o kvalitě práce ředitele, nejčastěji se obrací na Českou školní inspekci, aby na škole provedla kontrolu, a jejím dobrozdáním se pak řídí.
Takovéto hodnocení je ale problematické a sporné. Inspekce stejně jako zřizovatel často neumí posoudit skutečnou
kvalitu pedagogické práce, nemá pro takovéto zjišťování zpracovanou metodiku, její kontrola je většinou jen mechanickým posouzením, zda škola dodržuje všechny předpisy.
Na tuto slabinu poukazují nejen ředitelé škol, pro které inspekce většinou není žádným impulzem a zdrojem pro
další pedagogický rozvoj. Zmiňuje se o tom také
zpráva OECD, která byla před několika týdny zveřejněna.
ZPRÁVA OECD O HODNOCENÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE
Závěry zprávy, i přes diplomatické a uhlazené formulace, nejsou příznivé. Zpráva poukazuje na
nedostatečnou schopnost hodnotit práci škol, učitelů a ředitelů.
Uvádí, že stávající externí
hodnocení prováděné ČŠI
se spíše zaměřuje na hodnocení dodržování právních náležitostí než na podporu zlepšování kvality škol. Je nezbytné
přepracování celkové koncepce hodnocení ředitelů škol
zřizovateli. Ředitelé mají omezené schopnosti potřebné k provádění vlastního hodnocení a samotné vlastní hodnocení vede podle všeho pouze k malým změnám školní praxe.
Příprava na
vykonávání funkce ředitele školy
je omezená a ředitelé nejsou dostatečně uznáváni ani odměňováni. ČŠI usiluje o hodnocení určitých prvků ve vedení a řízení škol. Jde však většinou o
dodržování předpisů
a jen málo pozornosti je věnováno schopnostem ředitele směrovat pedagogický proces či potřebám jeho profesního rozvoje. Zřizovatelé ředitele škol většinou nehodnotí, výjimkou je
posuzování finančních aspektů řízení rozpočtu. Neexistuje vazba mezi hodnocením ředitelů škol a údaji o výsledcích žáků či kvalitou výuky a učení.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŘEDITELE
Abychom byli spravedliví, musíme také zmínit skutečnost, že práci ředitele neumí kromě zřizovatele a inspekce hodnotit často ani on sám, nebo to nepovažuje za důležité. Příliš optimisticky čeká, že jej ocení někdo jiný. Součástí přihlášky ředitele do konkurzního řízení je také písemná koncepce rozvoje školy.Ta by měla uvádět nejen plány do budoucna, ale i skutečnosti, ze kterých při plánování vychází, tedy zhodnocení dosavadní práce a osobní přínos ředitele. V písemné koncepci nebo v samotném vystoupení před konkurzní komisí by mělo zaznít vlastní hodnocení a osobní zásluhy o rozvoj školy. Konkurz není žádost o pracovní místo, je to nabídka uchazeče, která musí být pro zřizovatele dostatečně lákavá – tohle umím, tohle jsem dokázal, toto pro vás mohu udělat lépe než ostatní.
VYSTOUPENÍ PŘED KOMISÍ
Složení konkurzní komise
je předem dáno, uchazeč tedy může a musí počítat s určitými skutečnostmi a připravit se na ně.
Každý člen komise
bude chtít slyšet, že jeho oblasti věnoval uchazeč potřebnou pozornost –
inspektor ČŠI
uvítá, když se uchazeč zmíní o dosavadních inspekčních zprávách a jejich doporučení.
Zřizovatele
bude zajímat schopnost účelně a hospodárně nakládat s rozpočtem, získávat mimorozpočtové zdroje.
Pedagogické pracovníky školy
pak získá ujištěním, že nebude provádět personální změny a zajistí jim trvalou práci.
Tím je dán také
celkový obsah koncepce
a vystoupení, mělo by se zaměřit na
všechny funkce a činnosti školy:
 
škola jako hospodářský subjekt;
 
škola jako vzdělávací a výchovná instituce;
 
škola jako zaměstnavatel;
 
škola jako součást života obce;
 
škola jako poskytovatel určitých služeb.
Pro každého uchazeče bude mít komise vyhrazen určitý časový prostor.
Je na uchazeči, zda jej dokáže co nejvíce zaplnit svým vystoupením.
Čím více času přepustí členům komise, tím více dostane nepříjemných otázek.
Při vlastním vystoupení by měl účastník doplnit a rozvést písemnou koncepci rozvoje školy. Pokud své vystoupení dokáže připravit tak, aby neúplné, naznačené informace vyvolaly následné dotazy členů komise, má tak možnost celou diskusi ovlivňovat či trochu řídit. Přenechat iniciativu komisi znamená vystavit se nečekaným, nepříjemným a složitým dotazům.
A nakonec je v přípravě na konkurz nezbytné počítat s realitou tvrdého života, tedy se skutečností, že je často již před samotným konkurzem rozhodnuto, který z účastníků konkurzu bude na místo ředitele vybrán a jmenován. Proto se vystoupení uchazeče nemůže omezit jen na samotný konkurz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP