Kompetence středního managementu školy

Vydáno:

Tématem dnešního příspěvku o středním managementu školy jsou jeho kompetence a následné vytvoření kompetenčního modelu. A i když se mnohým z vás může zdát termín kompetence nadužívaný, pokusím se vysvětlit jeho oprávněnost a hlavně přínos pro vedení lidí.

Kompetence středního managementu školy
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Začněme s manažerskou teorií, která zdůrazňuje, že
„všechny úspěchy a neúspěchy firmy souvisí s kompetencemi lidí, kteří pro firmu pracují.“
1) V tomto pojetí se objevují obě roviny termínu kompetence:
 
kompetence od jiného
(příslušnost, pravomoc, odpovědnost)
 
kompetence od sebe
2) (způsobilost, schopnost, dovednost)
Tyto dva významy slova kompetence rozšiřuje Hroník3)ještě o třetí dimenzi a tou je motivace. Dostává se tak k triádě „mohu (ve smyslu pravomoci) –
umím
(ve smyslu znalosti a dovednosti) –
chci
(ve smyslu motivace k určité činnosti)“. Teprve tato úplná
triáda
zajistí potřebnou činnost pracovníků vedoucích k cíli.
Kompetentní pracovník
tedy:
 
má možnost v daném prostředí takové chování použít (tj. kompetence od jiného –
může
);
 
je vybaven vlastnostmi, schopnostmi, vědomostmi, dovednostmi a zkušenostmi, které k takovému chování nezbytně potřebuje (tj. kompetence od sebe –
umí
);
 
je motivovaný takové chování použít (tj. vnitřní motivace – chce).
Jaký je tedy
kompetentní střední management školy?
Od ředitele školy má předané pravomoci a odpovědnost za určité činnosti, dále je vybaven potřebnými znalostmi, dovednostmi a zkušenostmi a navíc chce danou činnost vykonávat. Tuto
triádu musí mít ředitel školy na paměti při jmenování učitele do funkce středního managementu školy, jeho hodnocení, popř. potřebného vzdělávání.
Kompetenci v tomto trojím významu shrnuje i hierarchický model struktury kompetence4), který vrcholí tím, jak se kompetence projevuje – tedy pozorovatelným chováním.
Potřebné kompetence se pak konstruují buď od jednotlivce a jeho činností směrem k organizaci, nebo opačným směrem. V prvním případě se vychází z toho, jaké kompetence jedinec má a jak jsou uplatnitelné v organizaci (tj.
sledujeme jednotlivé pedagogy a zvažujeme, zda by byli vhodnými kandidáty na funkci středního managementu školy
), v případě druhém se definují potřebné kompetence a hledá se kompetentní jedinec (analyzujeme činnosti, které chceme, aby střední management vykonával, a podle nich vybíráme vhodné pedagogy).
Pro praxi je důležité stanovení kompetenčního modelu, tedy souboru kompetencí potřebných pro dané pracovní místo.
Kompetenční model
obsahuje jednotlivé kompetence, které jsou vybrané ze všech možných a uspořádané podle nějakého klíče.“
5)Jedná se o potřebné kompetence, které musí pracovník mít, aby naplňoval cíle organizace.
Vychází se z podrobné analýzy pracovního místa, z organizační struktury organizace, popř. potřeby dalších speciálních znalostí či požadavků a osobnostních rysů.
Důvody pro vytvoření kompetenčního modelu jsou především výběr pracovníků, hodnocení, které je podkladem pro vzdělávání a rozvoj a v neposlední řadě i odměňování. I když různí autoři odborné literatury dělí a označují jednotlivé oblasti kompetencí různě, obvykle se jedná o oblast týkající se vlastní osoby pracovníka, o oblast směřující od pracovníka k ostatním a o oblast odbornou. Např. Beneš6) dělí kompetence na odborné, metodické a sociální.
Odborné kompetence
se získávají vzděláním a pracovní zkušeností, patří mezi ně odborné znalosti oboru, specifické znalosti a pracovní techniky a v současné době i znalost informačních a komunikačních technologií. Mezi
metodické kompetence
patří vyhledávání a zpracování informací, schopnost úsudku, řešení problémů a obecné pracovní techniky, jako je vedení projektů nebo selfmanagement.
Mezi
sociální kompetence
autor řadí sociální interakce, komunikaci, kooperaci nebo moderaci. V příloze uváděný kompetenční model středního managementu školy (s. 28) obsahuje čtyři oblasti kompetencí obecně potřebných pro výkon funkce středního managementu školy:
kompetence osobnostní, sociální, manažerské a odborné. Pro ředitele škol by bylo nutné dodat ještě oblast lídrovských kompetencí, které obsahují např. tvorbu vize a ovlivňování pracovníků vedoucí k jejímu naplnění.
Pojďme se nyní podívat na konkrétní sestavení kompetenčního modelu středního managementu ve vaší škole. Rozhodněme se např. pro druhou variantu, tedy identifikujme potřebné kompetence a následně hledejme konkrétního pedagoga. V tomto případě musíme vyjít:
 
z
činností
, které chceme střednímu managementu předat, a následného určení znalostí, dovedností a zkušeností, které musí pedagog mít;
 
z
požadavků
na osobnostní a sociální kvality, které jako vedení školy (popř. na základě požadavků kolegů či dotazníkového šetření mezi nimi) máme na střední management školy;
 
vlastních
zkušeností
či zkušeností kolegů ředitelů s náplní práce, znalostmi a dovednostmi středního managementu školy.
Tento přístup můžeme kombinovat i s první variantou a vyjít z kvalitního pedagoga, který funkci středního managementu vykonával či vykonává, jeho znalostí a dovedností, ale hlavně sebereflexe.
Chceme-li tedy např. předat střednímu managementu odpovědnost za revizi školního vzdělávacího programu (dále jen „ŠVP“), můžeme tuto kompetenci nazvat „znalost ŠVP“ a zařadíme ji mezi odborné kompetence – ale bezpodmínečně ji musíme popsat pozorovatelným chováním (např. zná počty hodin pro danou vzdělávací oblast a její výstupy.). Tím kompetenci jednoznačně určíme, a
pokud bude hodnotit střední management kdokoliv, bude hodnocení jednoznačné.
Pro větší názornost uvádím v příloze tabulku znázorňující příklad kompetenčního modelu středního managementu základní školy (s. 28). Do modelu je nutné dodat přesný popis chování vyjadřující danou kompetenci i bodovou tabulku se stanoveným počtem bodů pro odměňování, vzdělávání či odvolání z funkce středního managementu.
Milé kolegyně, milí kolegové, přeji vám hodně elánu do tvorby kompetenčních modelů – a i když třeba z důvodu malého počtu žáků nemáte střední management školy, zkuste model vytvořit pro kolegyni z 1. třídy – rychle oceníte jeho výhody .
LITERATURA
 
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: EUROLEX BOHEMIA, 2003. ISBN 80-86432-23-8.
 
HRONÍK, F. Hodnocení pracovníků. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. ISBN 80-247-1458-2.
 
HRONÍK, F. a kol. Kompetenční modely: Učit se praxí: rozvoj lidských zdrojů v malých a středních podnicích. Brno: Motiv Press, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-904133-2-0.
 
PLAMÍNEK, J. a R. FIŠER. Řízení podle kompetencí. Praha: Grada Publishing, a. s., 2005. ISBN 80-247-1074-9.
 
TROJAN, V. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha, 2008. Dizertační práce (Ph. D.). Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra Centrum školského managementu.
 
VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
V případě
nedostatečné úrovně
je nutné úplné osvojení dané kompetence potřebným vzděláním (např. neznalost asertivní komunikace). U
průměrné úrovně
se jedná o dílčí nedostatky, které lze odstranit krátkodobým kurzem nebo pouze předáním zkušeností jiných kolegů (např. určitá oblast komunikace – neverbální komunikace). U
výborné úrovně
není další vzdělání potřebné, může se jednat pouze o změnu zacílení potřebné kompetence (komunikace s novým pracovníkem, nalezení vhodného komunikačního kanálu). U
nadstandardní úrovně, kdy již není možné rozšíření komunikace, je na řediteli školy, zda nepřidat střednímu manažerovi další kompetence, ať už v dané nebo jiné oblasti.
Ředitel školy by měl u každé oblasti kompetencí stanovit
minimální počet bodů, a tím i celkový součet. Pokud by celkový součet bodů nedosahoval požadované minimální úrovně, je zcela na místě zvážení dalšího působení daného pedagogického pracovníka ve funkci středního manažera.
1 PLAMÍNEK, J. a R. FIŠER. Řízení podle kompetencí, s. 176
2 TROJAN, V. Kompetence řídících pracovníků ve školství, s. 23
3 HRONÍK, F. a kol. Kompetenční modely: Učit se praxí: rozvoj lidských zdrojů v malých a středních podnicích
4 VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání, s. 29
5 HRONÍK, F. Hodnocení pracovníků, s. 68
6 BENEŠ, M. Andragogika

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Příplatek za vedení
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP