Kompetence lídra změny

Vydáno:

Jaké kompetence musí mít lídr změny, který chce úspěšně realizovat radikální změny ve vzdělávacím systému? Nejen na tuto výzkumnou otázku odpovídá diplomová práce Kompetence lídra změny ve vzdělávání na příkladu Hejného metody výuky matematiky1), která byla představena v minulém díle.

 

Kompetence lídra změny
Mgr. Bc.
Markéta
Mátlová,
studentka Centra školského managementu PedF UK
Změna je sice všude kolem nás, ale přesto je v některých oblastech lidského života velice náročné novinky prosadit a především úspěšně implementovat. Vzpomeňme například zmatky kolem zavedení státních maturit ve školním roce 2010/2011 nebo stále diskutovaný kariérní řád učitelů či kurikulární reformu. Na úrovni škol to mohou být změny v podobě slučování škol či zavádění nových metod do výuky, ať se jedná o projektové dny, či výuku pod širým nebem.
S celospolečenským trendem změn se ve své práci setkávají běžně i manažeři vzdělávání, kteří se vyrovnávají s nástrahami znalostní společnosti a snaží se co nejlépe připravit budoucí generace na pracovní život, přestože ještě ani nevíme, jak bude vypadat. Kromě těchto celospolečenských změn a zásahů MŠMT se v českém školství, navenek působícím dojmem neměnné oblasti, odehrávají i změny řízené samotnými rodiči žáků a studentů či učiteli (tzv. zezdola), zmínit můžeme například rostoucí počet soukromých základních škol zaznamenaný na začátku tohoto školního roku 2016/2017 (Štefan, 2016), které zakládají i rodiče nespokojení se vzdělávacím systémem, dále pak rozvoj alternativních forem výuky či postupná proměna tradičních škol v moderní vzdělávací instituce.
O tom, aby byla změna úspěšná, rozhoduje podle teoretiků přítomnost lídra jako agenta změny, který dokáže změnu vést, nikoliv jen manažersky řídit. To dokládá i manažerská poučka, že manažer dělá věc správně, kdežto lídr dělá správné věci. Jak ale takového lídra poznat a jak se lídrem stát, objasňují například publikace
Kodex
lídrů
autorské trojice Ulrich, Smallwood, Sweetman2)a
Leadership Challenge
dua autorů Kouzes a Posner3), ze kterých byl vytvořen následující soubor 20 znaků lídra, rozdělených do pěti rovin: vzor vládnoucí osobní zdatností, stratég s jasnou vizí, vykonavatel a inovátor, manažer talentů, pracující srdcem a tvořící lidský
kapitál
. Každá rovina je charakterizována konkrétními znaky lídra, které jsou pro lepší orientaci pojmenovány krátkým názvem.
I. VZOR VLÁDNOUCÍ OSOBNÍ ZDATNOSTÍ
1. Osobní mistrovství
Chce-li lídr efektivně a tvůrčím způsobem vést lidi, musí sám vládnout efektivnímu sebeřízení, mít silné osobní a morální hodnoty a vysokou emoční inteligenci (tzn. schopnost zachytit a chápat emoce své i ostatních a účelně s nimi nakládat). Jedině tak bude schopen řídit nejen sebe, ale i ostatní, předcházet stresu a být opravdovým vzorem.
2. Proaktivní jednání
Lídr se neustále učí z úspěchů, nezdarů, úkolů, knih, kurzů i samotného života a tak naplňuje aktivní přístup k osobnímu rozvoji. Díky těmto zkušenostem je proaktivní nejen v jednání, ale i v myšlení.
3. Nadhled
Kromě proaktivního myšlení je osoba lídra spojena i s jasným myšlením, které mu pomáhá nalézat nadhled v často nepřehledných situacích a problémech. Díky nadhledu lídr nalézá, definuje a vyjadřuje společné hodnoty.
4. Vzor
Od lídra se očekává, že to, co hlásá, bude i sám naplňovat. Lídr své činy propojuje se společnými hodnotami, klade důraz na vlastní charakter a integritu. Jde lidem příkladem, žije společné hodnoty a učí ostatní tyto hodnoty tvořit.
5. Zapálení pro věc
Z jednání lídra je cítit jeho zanícení pro danou věc a vyzařuje z něho osobní energie. Lídr bere svoji práci jako zodpovědnost, nikoliv jako výsadu či nadřazenost.
II. STRATÉG S JASNOU VIZÍ
6. Vize
Osoba lídra je především spojena se stanovením a neochvějným hlásáním přesvědčivé vize. Tato vize představuje budoucnost plnou vzrušujících a úchvatných možností. Na základě komunikování a hlásání společných cílů si lídr získává ostatní, kteří ho následují.
7. Kreativita
Lídr se umí dívat na realitu a na příležitosti netradičně. Je mistrem změn, který vidí dál, dříve a více než ostatní. Jeho jednání je často připisována velká kreativita.
8. Aktivní naslouchání
Lídr musí vládnout nejen efektivní a mistrné komunikaci, ale i umu aktivního naslouchání. Jedině tak může reagovat na potřeby okolí a objevovat příležitosti prostředí. Lídr umí pozorně naslouchat svému okolí.
9.
Koalice
Lídr si osvojil umění získávat spojence a vytvářet a organizovat zájmové
koalice
, díky kterým se společná vize dává do pohybu.
III. VYKONAVATEL A INOVÁTOR
10. Změny
Hlavní náplní práce lídra je realizace a vedení změn. Aby opravdu docházelo k vedení změn, musí být lídr obdařen i některými manažerskými dovednostmi, jakou jsou dobré organizační schopnosti, a mít strukturální přístup k řešení problémů a rozhodování. Lídr ve své práci také stanovuje objektivní cíle a buď je sám realizuje, nebo je deleguje na spolupracovníky, rozhoduje o nich a rozděluje zodpovědnost.
11. Inovace
Lídr neustále zkouší a hledá nové a inovativní postupy řešení, experimentuje a riskuje, generuje drobná vítězství a získává cenné zkušenosti. Tímto způsobem pátrá po příležitostech a způsobech rozvoje. V jeho jednání je patrná i vytrvalost, s níž prosazuje a realizuje své inovační záměry.
12. Týmová spolupráce
Lídr klade velký důraz na týmovou spolupráci. Projevuje svým spolupracovníkům velkou důvěru, ale zároveň dbá na jejich zodpovědnost splnit týmové poslání. Lídr formuje týmy za účelem dosažení nějakého cíle nebo procesu a opatruje oblasti řízení a rozhodování, budování vztahů a vzdělávání členů týmu. Lídr si uvědomuje, že v dnešním pracovním světě existuje potřeba komplexního pohledu na problémy a generace nových myšlenek, což přesahuje kapacity jednotlivců. Dokáže vést lidi k týmové práci, včetně rozvoje jejich participace na úspěších i chybách společné činnosti; inspiruje lidi kolem sebe. Lídři využívají spíše konzultační a participační styl vedení lidí.
13. Orientace na zákazníka
Chování lídra je velmi spjato se silnou orientací na zákazníka a uspokojování jeho potřeb a tužeb.
IV. MANAŽER TALENTŮ
14. Rozvoj talentů
Lídr ví, jak identifikovat, rozvíjet a zapojovat současné talenty a dosahovat okamžitých výsledků, díky němu lidé ochotně rozvíjejí své schopnosti v zájmu organizace.
15. Důvěra
Lídr podporuje spolupráci, vytváří prostředí plné důvěry a upevňuje vztahy s cílem propojit jednotlivce s organizací a její vizí (posláním).
16. Rozvoj spolupracovníků
Lídr posiluje ostatní, podporuje jejich svobodné rozhodování a rozvíjí jejich
kompetence
a talent. Naplňuje tak dynamický přístup k rozvoji spolupracovníků a vytváří pozitivní pracovní prostředí, kde se lidé cítí být motivováni ke své práci. Lídr toleruje chyby a omyly.
V. PRACUJE SRDCEM A TVOŘÍ LIDSKÝ
KAPITÁL
17. Následovníci
Lídr budujte příští generaci, protože cílí na dlouhodobý rozvoj organizace a strategický úspěch. Nejde mu jen o naplnění krátkodobých cílů, které naplňuje spíše ve funkci manažera talentů. Tvoří firemní a zaměstnaneckou značku. Lídr tímto získává své pokračovatele, následovníky.
18. Sdílí zkušenosti
Lídr předává zkušenosti a vědomosti, které by se kolegové učili jen s obtížemi.
19. Oceňuje zásluhy
Lídr rozpoznává příspěvky a oceňujte individuální výkony a úspěchy. Umí sdílet tyto zásluhy a vytvářet ze spolupracovníků úspěšné lidi, dokonce hrdiny. Lídr ví, že v konečném důsledku je za práci odpovědný on, takže se nebojí síly svých podřízených a spolupracovníků. Efektivní lídr si tak přeje mít silné spolupracovníky, které povzbuzuje, pomáhá jim prosadit se a je na ně hrdý. Na úspěchy svých spolupracovníků se dívá jako na své úspěchy, a ne jako na hrozby. Uvědomuje si, že jedině tímto způsobem lze uvolnit lidskou energii a vytvořit humánní vizi.
20. Loajalita
Lídr má schopnost získat loajalitu spolupracovníků, vytvořit z nich pracovně soudržný tým a motivovat je takovým způsobem, který inspiruje a vytváří prostředí k jejich pozitivní odezvě na stanovené cíle i plné ochotě je plnit. Lídr podporuje týmového ducha.
Další teoretická východiska a plný text diplomové práce naleznete na:
https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/185281/
.
1 MÁTLOVÁ, M.
Kompetence
lídra změny ve vzdělávání na příkladu Hejného metody výuky matematiky
[online]. Praha, 2017 [cit. 2017-11-27]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/185281/. Diplomová práce. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Centrum školského managementu. Vedoucí práce doc. PhDr. Marie Šafránková, CSc.
2 ULRICH, D., SMALLWOOD, W. N. a K. SWEETMAN (2015).
Kodex
lídrů: pět základních pravidel vedení lidí
. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-375-5.
3 KOUZES, J. M. a B. Z. POSNER (2014).
Leadership challenge: jak zařídit, aby se ve firmách děly zázračné věci
. Praha: Baronet, 2014. ISBN 978-80-7384-853-8.