Knížka o zástupcích je na světě!

Vydáno:

Před několika měsíci jsme na tomto místě časopisu slibovali, že bude vydána knížka věnující se zástupcům ředitelů škol. Tato specifická osoba ve škole stála publikačně dosud v pozadí, přitom je to veliká škoda - vzhledem k její důležitosti a výjimečnosti. Sám si uvědomuji, že se mnohem častěji věnuji kapitánům, ale na kormidelníky zapomínám, i když jsou tak důležití pro správnou plavbu.

Knížka o zástupcích je na světě!
PhDr.
Václav
Trojan,
Ph. D.,
vedoucí katedry Centrum školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Zástupcům bylo věnováno málo pozornosti. Přitom není výjimečná situace, kdy ředitel školy převede značný díl svých kompetencí právě na svého zástupce, popř. se škola dostane do situace, kdy vzhledem k dlouhodobé nepřítomnosti ředitele či ředitelky musí někdo zastoupit a posunout se prakticky na ředitelské místo, tedy fungovat místo někoho jiného. I ředitel má přece právo čerpat dovolenou, onemocnět či z jiných vážných důvodů nebýt ve škole přítomen. Dlouhodobá nemoc či nečekaný úraz v jednom okamžiku posune zástupce ředitele (či jednoho ze zástupců) ve škole úplně nahoru. Bylo by hloupé si to nepřipustit a nebýt (nejen) na tyto situace nachystán. Knížka se tedy těmto osobám stojícím často v pozadí primárně věnuje a ukazuje, jak rozmanité je pojetí zástupců v českých školách, jak různorodé je rozdělování kompetencí a jaké zástupce a zástupkyně na školách vůbec můžeme najít.
Myšlenka vydat samostatnou publikaci o zástupcích ředitele vznikla loni na pražské konferenci, kterou nakladatelství Wolters Kluwer celou věnovalo právě těmto osobám. Ukázalo se, že ono pomyslné bílé místo na mapě skutečně existuje a již tehdy v loňském listopadu zájem organizátory překvapil. Je proto signifikantní, že právě dokončená knížka bude v celé šíři představena a pokřtěna o rok později na podobně zaměřené konferenci v listopadu letošního roku.
Knížka je zacílena na více čtenářských skupin. Primárně pochopitelně na zástupce ředitelů - vždyť je o nich a pro ně napsaná. Vedle toho ovšem budeme rádi, když ji dostanete do ruky právě vy, ředitelé škol. Možná pro uvědomění si, jaké nezastupitelné pomocníky ve svých zástupcích máte a jak se někdy zdá samozřejmé, co je všechno během dne možné udělat. Stejně tak počítáme s tím, že mezi čtenáři budou běžní učitelé, aby chápali nutné rozdělení kompetencí mezi ředitele a zástupce, stejně tak aby mohli více vědět o práci, na kterou se třeba jednou chystají. V neposlední řadě jsou to zřizovatelé či rodiče, kterým se mohou otevřít nové obzory v uvažování, jak je strukturováno vedení jejich školy. Nechci zapomenout ani na další čtenáře, snad také inspektoři ČŠI zde naleznou svoje řádky.
Proč byste si měli knížku koupit? Možná proto, že je uchopena ze tří úhlů pohledu, a přináší tak zajímavou mozaiku. Každý ze tří autorů pojal svoje téma jinak. Nejen vzhledem ke své odbornosti, ale také je poznat (a považuji to za přínosné) různý rukopis. Podle našeho slibu jsme spojili teorii s praxí, zákony s příklady ze života, odborný text s kazuistikami ze života škol.
První z autorek, Monika Puškinová, vymezila ve svojí kapitole legislativní rámec, který je nutno dodržet, který na straně jedné determinuje a vymezuje situaci, na straně druhé pomáhá zástupcům dělat dobře jejich práci. Druhá autorka, Irena Trojanová, zpracovala jak konkrétní činnosti ředitele (např. výběr správného zástupce), tak zástupců ředitele, například tvorbu rozvrhu, hodnocení pedagogických pracovníků či operativu zástupce. V jejím příspěvku se snoubí zkušenosti ředitelky i bývalé zástupkyně, stejně tak vzdělavatelky řídících pracovníků ve školství. Můj přínos spočívá samozřejmě v editorství knížky i jakémsi filozofickém vymezení role zástupce ředitele, jejího chápání i možného začlenění této funkce do kariérového vývoje ředitelů škol.
K zamyšlení (z textu knihy)
V prezidentských politických systémech je budoucí viceprezident součástí volební kampaně. Je tedy předem zcela jasné, kdo bude s prezidentem tvořit onen nejvyšší tandem, kdo jej bude doplňovat a kdo bude stát v čele země v případě nenadálé (však jistě zcela reálné) události. Byla to někdy osoba viceprezidenta, která pomohla volby vyhrát, nebo naopak byla možnou příčinou volebního neúspěchu. Je na zvážení, zdali by neměl ředitel u konkurzu objasnit, podle jakých kritérií si vybere svého či své zástupce, popř. je přímo pojmenovat. Bohužel současné politické ovlivňování konkurzů tuto navrhovanou praxi komplikuje, ale je to vždy na škodu věci. Jistě by bylo namístě hrát v tak vážné chvíli s otevřenými kartami z obou stran.
Specifikem této publikace je zajímavý soubor autentických inspirujících kazuistik, které jsou otištěny přesně tak, jak je napsali naši spolupracovníci. Jde o zástupce ředitelů či samotné ředitele a záměrem bylo přinést netradiční pohledy na uspořádání jednotlivých škol i rozdělení práce mezi vedoucí pracovníky. Vždyť kdo z nás slyšel o zástupci pro duši dítěte, o zástupci pro pedagogický proces, o zástupci pro evropské projekty či o škole, kde si ředitelka vyměnila se svojí zástupkyní židli? Autory kazuistik zde ani v knize konkrétně neuvádíme. Ale pokud by pro vás byl některý z příběhů zajímavý a chtěli byste jej převést do života svojí školy, jistě nebude problém prostřednictvím redakce vás s autorem zkontaktovat. Jako vždy ovšem až čtenář posoudí, jak se podařilo záměry naplnit. Kniha bude k dispozici v nejbližších dnech a připomenuta na již zmíněné konferenci.