Kariéra ředitele - už se brzy dočkáme?

Vydáno:

Před jistou dobou jsem ve svém článku psal o systému vzdělávání řídících pracovníků v České republice. Vracím se k tomu tématu znovu, ovšem z jiného úhlu pohledu.

Kariéra ředitele - už se brzy dočkáme?
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Bylo by věštěním ze skleněné koule, pokud bychom chtěli odhadovat vývoj kariérového modelu pedagogických pracovníků, potažmo ředitelů škol. Již několikrát jsme se v naší republice vydali směrem k vytvoření systému a několikrát zůstali stát uprostřed cesty, dokonce poměrně malý kousek před cílem. V současnosti vzniká další díl tohoto seriálu, zčásti ovšem za zavřenými dveřmi, jak už to v naší české kotlině bývá.
Osobně jsem příznivcem vytvoření jasného kariérového modelu, který bude reflektovat
jednotlivé fáze učitelského života
a prokazatelným způsobem bude pomáhat. Každé zavádění novoty provází nechuť, obava, neochota či jistý díl lenosti - tak tomu bylo vždy. I přes všechny ty nevěřící Tomáše cítím, že neexistence kariérového modelu či neochota terénu jej posléze akceptovat, je špatnou variantou. Velice špatnou.
Moje myšlenky jdou dnes také jiným směrem. Bude mít ředitel školy zájem o dlouhodobé systematické vzdělávání, nebo sáhne po krátkodobém kurzu, který mu zajistí
pouhý certifikát
a nic víc? Věřím tomu (a nikoli pouze jako vedoucí katedry zajišťující vzdělávání řídících pracovníků ve školství), že ředitelé budou stále v čele učících se organizací, že budou
příkladem svým kolegům ve vlastní kultivaci.
Příklon ke krátkodobým prakticistně pojatým kurzům by byl cestou do pekla. Je prokázáno, že většina lidí, kteří si mohou sestavit vlastní strukturu svého vzdělávání, zejména profesního, volí předměty či moduly pouze podle aktuální potřeby. Podle toho, co právě potřebují, co je trápí. Který požár právě nyní hasí. Není nutno mudrovat o tom, že by to u ředitelů bylo jiné.
Ředitel by neměl
přicházet ke konkurzu bez základního manažerského vzdělání.
Bude řídit od prvního dne všechny oblasti vlastní instituce a nebude moci počítat se stodenní dobou hájení, na níž jsou zvyklí politici. První den může přijít potřeba důležitého rozhodnutí, na dveře ředitelny zaklepe ekonomka či právě (a možná zcela záměrně) přinese jeden z rodičů svoji stížnost. Vícekrát jsem hlasitě pojmenovával skutečnost, že necháváme řídit školy
laiky bez základů ekonomiky, práva, vedení lidí, řízení organizace
a dalších potřebných znalostí a dovedností.
Realizujeme s několika kolegy výzkum zaměřený právě na úvodní etapu ředitelské kariéry, jistě budeme jeho výsledky brzy publikovat. Zajímavé je, v kolika případech zaznívá od nových ředitelů, jak nepřipraveni byli na první dny ve funkci, jaké pocity zažívali po nástupu. Často se opakovala slova jako
překvapení, osamění, šok. Vstupní, či lépe předchozí
(pre-service)
vzdělávací program
by určitě pomohl mnohé z těchto negativních pocitů eliminovat.
Může to znít jako nadsázka, ale kolegové ze zemí, kde stanovili povinnost ředitelského vzdělávání před nástupem do funkce, se shodují, že jednou (z mnoha) přidaných hodnot je skutečnost, že si někteří jednotlivci před nástupem do funkce uvědomí, že vlastně ředitelskou práci vykonávat nechtějí. Nebo nemohou, neboť nejsou osobnostně či volně vybaveni na tuto náročnou práci.Je správné, když si tuto důležitou otázku člověk položí dříve, než od zřizovatele dostane onen pomyslný klíč od školy. Jde přeci o neskutečně náročnou a vyčerpávající (ač úžasnou a obohacující) práci a kromě pozitiv má též negativa. Ne každý člověk zvládne dávat výpovědi, slučovat školy či přijímat nepříjemná opatření. Proč si to nepřiznat.
Je ovšem třeba být objektivní. Jak vyplývá z debat se zahraničními kolegy, může
nastavení přísnějších podmínek
pro budoucí ředitele způsobit situaci, že nebude dostatek osob, z nichž bude moci konkurzní komise vybírat. Po
konkurzech realizovaných v loňském roce po novele školského zákona
zaznívalo mezi řádky, že se často přihlásil jediný kandidát. Těžko v rozjitřené době říci, zdali to bylo způsobeno
nespokojeností ředitelů
se zmíněnou novelou nebo jinými faktory. Ředitel školy jmenovaný na dobu určitou vede tým pedagogických pracovníků, z nichž má pravděpodobně většina členů pracovní smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou.
Není to zvláštní? Nově jmenovaný ředitel má jistě
představu o personálním obsazení školy
a díky nesmyslně konzervativnímu zákoníku práce
si nemůže přivést nového pracovníka
(např. ekonoma či svého zástupce), pokud není ve škole volné místo. Pracovní pravidla v České republice skutečně neodpovídají moderní době a školství by nemělo kvůli nesmyslným předpisům pokulhávat.
Po určitě době musí rozhodně přijít další vzdělávací program, taktéž povinný. Doporučuji
nahradit stávající nedostatečný požadovaný vzdělávací program.
V prvním období by měl nově nastupující ředitel získat
vzdělání na úrovni současného SVPP
(neprodlené zahájení studia po jmenování do funkce), popř. ihned začít a nepřetržitě úspěšně studovat obor Školský management na vysoké škole.
Podle stávající právní úpravy je
ředitel jmenován na šest let.
Existuje tedy poměrně dlouhá doba na úspěšné dokončení studijních povinností minimální úrovně SVPP / / bakalářského studia a kompletaci ředitelského portfolia, jež by prokazatelně mapovalo
vývoj a profesní posun ředitele školy
hodlajícího obhájit svoji funkci. Jedním z předpokladů uvedeného druhého stupně by tedy byla
délka řídící praxe ve škole.
Nejvyšší stupeň by měl být určen pro zkušené ředitele škol, kteří budou chtít pracovat v systému celoživotního vzdělávání pedagogických pracovníků, uvádět nové ředitele v prvním období jejich výkonu funkce a
působit jako mentoři či koučové
(podle schválené terminologie). Bude se jistě jednat o elitní část ředitelů škol, proto můžeme stanovit vysoké požadavky - VŠ studium oboru Management vzdělávání, získání titulu Ph. D. či MBA. Systematické využívání jejich zkušeností se určitě českému školství brzy vrátí.
Každá změna přináší obavy, nechuť či odpor k implementaci. Věřím tomu, že u mnoha ředitelů škol, tedy kapitánů lodí nepůjde o něco nového, neboť je vysoké procento těch, kteří se již dnes
nespokojí s předepsaným minimem
. Jde o to, aby byl nastaven průhledný a logický systém, kterému budeme rozumět a který budeme umět a chtít využívat pro
zvyšování kvality našich škol.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP